PracaGrupypl.praca.dyskusje[dlugie] Rozterki prawie magistra: praca na uczelni vs. praca w korporacji (IT) › [dlugie] Rozterki prawie magistra: praca na uczelni vs. praca w korporacji (IT)
    From: chojny <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: [dlugie] Rozterki prawie magistra: praca na uczelni vs. praca w korporacji
    (IT)
    Date: Mon, 30 Jul 2007 20:48:55 +0200

    Witam,

    otoz, stanalem na rozdrozu swojej kariery zawodowej i potrzebuje opinii
    bardziej doswiadczonych:). Zastanawiam sie nad wyborem pomiedzy:

    A) uczelnia: 3/4 etatu na uczelni + dzienne doktoranckie, programista
    Matlab, bardziej jako researcher algorytmow DSP.

    B) praca w oddziale miedzynarodowej korporacji: mlodszy inzynier
    oprogramowania, programowanie procesorow DSP i uk.

    Do tej pory (uczelnia,zlecenia,dyplom) zajmowalem sie w zasadzie
    obowiazkami wyszczegolnionymi w A i B, no i niestety, teraz musze cos
    wybrac:/.

    Wiem, ze decyzje moge podjac jedynie ja, ale mimo, iz od dwoch lat
    zaczynam sie specjalizowac w cyfrowym przetwarzaniu sygnalow
    (programowanie procesorow DSP, Matlab itp) oraz mocno przeanalizowalem
    wszystkie za i przeciw, mam spore watpliwosci.

    Jasne jest, ze obie sciezki kariery maja swoje plusy i minusy, ale
    mozliwe, ze nie postrzegam wszystkich aspektow obu rozwiazan. Jezeli
    mozecie dodac jakies + lub -, bardzo prosze.

    UCZELNIA
    +ciekawe, innowacyjne projekty
    +etat zwiazany tematycznie z magisterka oraz przewodem doktorskim
    +/-wieksza swoboda
    +dostep do konsultacji, publikacji IEEE, konferencje
    -niezbyt sprecyzowane obowiazki i projekty
    -raczej gorsza organizacja
    -mniejsze zapotrzebowanie na doktorow na polskim rynku (?)
    -praca raczej bez dokladniejszej kontroli
    -mniejsza kasa (A/B = 2/3), ale mozliwe dodatkowe zlecenia

    KORPORACJA
    +sprecyzowane obowiazki, dobra organizacja
    +naznaczona sciezka kariery
    +wieksze zapotrzebowanie na programistow "inzynierow" (?)
    +wsparcie/kontrola oraz szkolenie
    -raczej brak innowacyjnosci (projekt przejety od firmy matki)
    -dosyc duza biurokracja
    -raczej "klepanie kodu"

    Zaznacze od razu, ze raczej nie wiazalbym swojej przyszlosci z uczelnia
    w sensie nauczania, wykladow itp. Najbardziej interesuje mnie:
    1) atrakcyjnosc/innowacyjnosc realizowanych projektow -> A
    2) zarobki -> B
    3) dosyc pewne miejsce pracy w przyszlosci -> B (??)
    4) mozliwosci rozwoju -> A i B

    W zasadzie kryterium, ktore napawia mnie najwiekszymi watpliwosciami
    jest punkt 3. Od 2 lat obserwuje rynek polski i troche mniej rynek
    brytyjski. Z tego co zauwazylem to w polsce jest zapotrzebowanie glownie
    na programistow inzynierow czy tez "klepaczy kodu". Dlatego zastanawiam
    sie czy waskie wyspecjalizowanie sie w DSP nie zmusi mnie w przyszlosci
    do wyjazdu za granice, gdzie rynek przedstawia sie "troche" inaczej.
    Jeszcze nie zauwazylem w polskim ogloszeniu informacji o pozadanym dr
    przed nazwiskiem, gdzie w UK troche ich widzialem.

    Moze za pare lat sie zmieni? Gdzies przeczytalem, iz w Polsce, w koncu,
    stwarzane sa coraz lepsze warunki dla dzialalnosci badawczo-rozwojowej.
    Faktycznie cos sie zmienia?

    A moze za pare lat samemu cos rozkrecic lub zaczac wspolpracowac z
    zachodem? BTW czy pracujac na uczelni i rozwiazujac jakies ciekawe
    zagadnienie, mozna pozniej to zmaterializowac? W innej postaci niz na
    uczelni, np. kod Matlab -> biblioteka w C/C++.

    Bede wdzieczny za wszelkie sugestie i opinie oraz przemyslenia
    wynikajace z wlasnych doswiadczen:).
    Mam tylko nadzieje, ze ktos przeczyta tak dlugi tekst:).

    chojny