PracaGrupypl.praca.dyskusje › czekam na cenne uwagi - psycholog

  • 1. Data: 2003-08-19 11:26:27
    Temat: czekam na cenne uwagi - psycholog
    Od: "Moralistka M." <m...@o...pl>

    Witam wszystkich,

    Chcialabym podzielic sie z Wami swoimi planami i zadac kilka pytan. Po
    skonczeniu studiow przez okolo rok prowadzilam rozeznanie rynku pracy, albo
    bardziej trafnie - probowalam sie odnalezc. Trafialam do mniej lub bardziej
    uczciwych firm, jednak w zadnej z nich nie widzialam przyszlosci (w swoim
    zawodzie) albo tez spotykalam sie z traktowaniem psychologa w kategoriach
    "ten od leczenia wariatow na niewiele sie zda", "psycholog? a jakies testy
    moze umiesz zrobic? chetne bym sie zbadal".
    Nie zalamujac sie postanowilam wziac spawy w swoje rece i z wrodzona sobie
    odwaga stworzyc stanowisko pracy sobie i innym. Jako psycholog (nie mylic z
    psychoanalitykiem czy psychoterapeuta) widze spore mozliwosci na rynku
    pracy, chociaz wydawac by sie moglo, ze jest bardzo zle, szczegolnie dla
    tzw. miekkich umiejetnosci. Obecnie jestem w trakcie realizacji kilku
    pomyslow majac nadzieje, ze przynajmniej jeden z nich zakonczy sie sukcesem.
    Moje pierwsze pytanie dotyczy oczywiscie mojego zawodu i sposobu
    spostrzegania go przez innych. Czy psycholog w obecnych czasach ma szanse
    zaistniec w waszej firmie jako fachowiec od kreowania wizerunku firmy,
    polityki personalnej (HR), obslugi klienta (CRM) specjalista ds szkolen?
    Odnosnie tego ostatniego - czy interesowaly by Was szkolenia organizowane
    przez psychologow, ktore roznia sie od tych oferowanych przez inne firmy
    szkoleniowe m.in. tym, ze nie oferuja sztampowego programu szkolen po
    kosmicznych cenach lecz są
    pasjonatami humanistycznej psychologii, sa racjonalni cenowo a przede
    wszystkim odchodza od technik manipulacyjnych? (tym samym pytam: czy ktos
    dzisiaj dziala jeszcze uczciwie?) Czy pracodawca, a tym samym klient, bedzie
    zainteresowany taka oferta szkoleniowa czy raczej wybierze firme, ktora
    dziala juz od wielu lat na rynku, albo tez w ogole nie widzi obecnie
    potrzeby szkolen z zakresu umiejetnosci psychologicznych? Jesli jednak widzi
    takie zapotrzebowanie to jakie umiejetnosci sa obecnie najbardziej potrzebne
    (Tobie i twoim pracownikom)? Mysle, ze czyta mnie wiele osob, z ktorymi
    chcialabym podjac w przyszlosci wspolprace, stad moj mail i moje pytania.
    Zdaje sobie sprawe, ze wiele uproscilam, pisze bardzo ogolnie i nie
    wyczerpuje zagadnienia ale w przypadku dluzszych wypowiedzi nastepuje z
    pewnoscia tzw. efekt zniechecenia.
    Z niecierpliwoscia oczekuje odpowiedzi i cennych dla mnie opinii. Moze ktos
    znajdzie chwilke czasu. Te krytyczne mile widziane.

    Pozdrawiam

    Moralistka M.

  • 2. Data: 2003-08-19 11:51:52
    Temat: Re: czekam na cenne uwagi - psycholog
    Od: "Cyberfosfor" <l...@p...fm>

    hej
    pracowalem raz w pewnej firmie doradztwa personalnego, pamietam ze byla
    jedna taka pani psycholog ktora do nas czest wydzwaniala i chciala cos
    robic, byla bez pracy i ktos nawet chcial pomoc, ale nikt nie wiedzial jak.
    funkcje konsultantow ds. rekrutacji natomiast pelnili czesto ludzie o
    zupelnie odmiennym wyksztalceniu, bo byli tansi a zdolnosci tez mieli czesto
    po latach pracy lepsze niz "swiezak" po studiach psychologii. ktos tam
    wydawal swoje ksiazki i prowadzil szkolenia, ale sadze ze to byly jakies
    ukladziki, a nie robil tego dzieki skonczonej psychologii.
    dla mnie osobiscie - najwazniejsze sa cechy osoby, a nie ukonczone studia,
    chyba ze w polaczeniu z super doswiadczeniem i umiejetnosciami, psychologia
    jest okey.
    pzw
    Cyber

  • 3. Data: 2003-08-19 11:52:42
    Od: "Konrad Inglot" <k...@N...gazeta.pl>

    Moralistka M. <m...@o...pl> napisał(a):

    > Nie zalamujac sie postanowilam wziac spawy w swoje rece i z wrodzona sobie

    Brawo, podziwiam za odwage. Moja TŻ też właśnie skończyła psychologię
    (specjalność - psychologia pracy) i mam jako takie rozeznanie w rynku i,
    szczerze mówiąc, jej bym tego nie doradzał. Ale być może jestem w dużym
    błędzie.

    > spostrzegania go przez innych. Czy psycholog w obecnych czasach ma szanse
    > zaistniec w waszej firmie jako fachowiec od kreowania wizerunku firmy,
    > polityki personalnej (HR),

    Chyba w większości działów HR dużych firm pracują psycholodzy.

    > obslugi klienta (CRM)

    To już mnie zdziwiło. Przede wszystkim CRM to nie jest obsługa klienta. A po
    drugie przy CRMie pracują raczej (na moje oko, >90%) analitycy czyli ludzie
    po polibudach czy AE tj. umysły raczej ścisłe a nie humanistyczne. I uważam
    że to jest prawidłowe podejście.

    >specjalista ds szkolen?

    To jak najbardziej, oczywiście pod warunkiem że masz predyspozycje do
    szkoleń. Bo w moim przypadku jest wręcz przeciwnie :(

> [...]
    > zainteresowany taka oferta szkoleniowa czy raczej wybierze firme, ktora

    Primo: wydaje mi się ze w tych dużych, znanych firmach też pracuje sporo
    psychologów.
    Secundo: Jeśli będziecie sporo tańsi od tych uznanych firm to będzie
    podejrzane bo każdy wie że szkolenia są drogie. Ale jeśli będziecie tańsi
    tylko trochę to większość wybierze znaną markę.
    Tetrio: Uważam że szczególnie w tym obszarze młode firmy mają najtrudniej -
    nie dość że sprzedają usługi to jeszcze jak zauważyłaś na początku
    postrzeganie tego typu profesji nie jest zbyt pozytywne. Z wartości tych (o
    ile takie są, ja sam mam septyczne podejście do psychologii) zdają więc sobie
    raczej firmy duże i one wybiorą inne duże firmy. Małe natomiast uważają to za
    zbędny wydatek.

    pzdr
    konlin

  • 4. Data: 2003-08-19 12:20:13
    Od: "Carlos" <c...@w...pl>

> [...]
    ludzie
    > po polibudach czy AE tj. umysły raczej ścisłe a nie humanistyczne. I

    to zalezy co rozumiesz przez CRM. bo tu chodzilo raczej o obsluge klienta
    jako calosc, a nie system informatyczny przeznaczony do przechowywania i
    analizy danych o klientach. w niektorych firmach CRM oznacza zarowno call
    center, obsluge przed- i posprzedazna jak i dzialania marketingowe. i wtedy,
    szczegolnie przy zarzadzaniu tego typu dzialaniami, umiejetnosci psychologa
    sa czesto wykorzystywane.

    Carlos

  • 5. Data: 2003-08-19 12:51:47
    Od: "Konrad Inglot" <k...@N...gazeta.pl>

    Carlos <c...@w...pl> napisał(a):

    > to zalezy co rozumiesz przez CRM. bo tu chodzilo raczej o obsluge klienta
    > jako calosc, a nie system informatyczny przeznaczony do przechowywania i
    > analizy danych o klientach.

    Wydaje mi się że CRM to z definicji system informatyczny, który sprowadza się
    do BD + aplikacji obsługującej BD + procedur firmy. To jest całość i raczej
    nie można tego bardzo rozszerzyć lub zawęzić.

    > w niektorych firmach CRM oznacza zarowno call
    > center, obsluge przed- i posprzedazna jak i dzialania marketingowe.

    Zgadza się ale polega to na tym że w CC obsługa widzi całą historię
    współpracy klienta z firmą lub składa mu życzenia z okazji rocznicy ślubu :)
    Podobnie w przypadku marketingu czy działu sprzedaży - na podstawie analiz
    pochodzących z CRM można się zastanawiać czemu np. 80% klientów przechodzi
    całą procedurę zakładania lokaty w banku albo zakupu wycieczki w biurze
    podróży, po czym wciska Anuluj. Można też wyciągnać wnioski, czemu 70%
    klientów biorących najwyższy abonament w ciągu 3 miesięcy zmienia go na
    najniższy lub drugi od dołu. Itp, itd. I w całym CRM chodzi głównie o
    wychwycenie takich właśnie zachowań. Niezbyt więc widzę tu możliwość
    wykorzystania psychologów, chyba że w rzadkich przypadkach dla analizowania
    analiz (wiem że źle brzmi) pochodzących już z CRM.

    pzdr
    konlin

  • 6. Data: 2003-08-19 13:43:13
    Od: "Carlos" <c...@w...pl>

> [...]
    raczej
    > nie można tego bardzo rozszerzyć lub zawęzić.

    nie, tak bardzo nie mozna tego upraszczac. definicja po angielsku ze strony
    www.crmcommunity.com

    What Is CRM?
    CRM is a business strategy that integrates people, process and technology to
    maximize relationships with your day-to-day customers, distribution channel
    members, internal customers and suppliers. CRM is a comprehensive approach
    that provides seamless coordination between sales, marketing, customer
    service, field support and other customer-facing funtions. CRM increasingly
    leverages the Internet.

    jest to wiec pewne strategia, calosc dzialan, dyscyplina zarzadzania, a nie
    tylko oprogramowanie.

    A poza tym to autorka watku musialaby powiedziec, czy chodzilo jej o system
    informatyczny czy o obsluge klienta :) ja w kazdym razie dla psychologow,
    widze w tej dziedzinie duze pole do popisu.

    Pozdr
    Carlos

  • 7. Data: 2003-08-19 13:45:43
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Konrad Inglot wrote:
    > Niezbyt więc widzę tu możliwość wykorzystania psychologów, chyba że w
    > rzadkich przypadkach dla analizowania analiz (wiem że źle brzmi)
    > pochodzących już z CRM.

    Podobnie z ksztaltowaniem wizerunku firm...

  • 8. Data: 2003-08-19 13:55:56
    Od: "Konrad Inglot" <k...@N...gazeta.pl>

    Carlos <c...@w...pl> napisał(a):

    > jest to wiec pewne strategia, calosc dzialan, dyscyplina zarzadzania, a nie
    > tylko oprogramowanie.

    Napisalem przeciez "+ procedury". W całej dziedzinie systmów ERP/MRP/CRM/SCM
    itp. samo oprogramowanie dopiero początek. Zresztą z tego co gdzieś czytałem

    > A poza tym to autorka watku musialaby powiedziec, czy chodzilo jej o system
    > informatyczny czy o obsluge klienta :) ja w kazdym razie dla psychologow,
    > widze w tej dziedzinie duze pole do popisu.

    Ja wcale albo w bardzo wąskim zakresie.

    pzdr
    konlin