PracaGrupypl.praca.dyskusjeZapotrzebowanie na prawdziwych informatykow › Zapotrzebowanie na prawdziwych informatykow
    From: "DiP" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Zapotrzebowanie na prawdziwych informatykow
    Date: 28 Nov 2004 20:22:21 +0100

    Czy jest praca dla informatyków ? tak, jest. Ale naprawdę dobra praca jest
    tylko tych najlepiej wykształconych i z największym doświadczeniem.

    Dwa miesiące temu zmieniałem pracodawcę i nie miałem raczej kłopotów ze
    znalezieniem nowego. Wszystko dzięki temu, że legitymuję się kilkoma
    certyfikatami i pracuję w branży piąty rok. Oczywiście bez dyplomu ukończonej
    informatyki na studiach dziennych nie było by mowy o mojej pozycji. To samo
    dotyczy języka angielskiego. Dla informatyka to tak jak język polski. Pracuję
    obecnie w pewnej firmie i widzę, że w dalszym ciągu brakuje kilku osób do
    pracy. Wymóg jest jednak taki żeby osoby te doskonale znały to do czego mają
    być wykorzystane. Innymi słowy poszukiwane są osoby będące ekspertami w tym co
    mają robić. Oczywiście to wszystko za godziwe naprawdę pieniądze.

    Tak więc odnosząc się do oryginalnego pytania odpowiem: tak, są potrzebni
    informatycy, ale ci prawdziwi informatycy zajmujący się informatyką, a nie
    przepinaniem kabli w biurze czy myciem monitorów. Na tych drugich popyt maleje
    gdyż jest ich coraz więcej i więcej. Każdy dzieciak potrafi już obsłużyć swój
    własny komputer a często i tym samym niewielką firmę z 10 komputerami. Popyt
    maleje więc i płace również. Zaś specjalistów o których pisałem na początku
    wciąż jest niewielu. (Wystarczy popatrzeć jakie problemy ma choćby Motorola ze
    znalezieniem specjalistów. Ich rekrutacja jest tak nachalna ostatnio, że
    trudno ich nie posądzać o kłopot właśnie o którym piszę.) Trudno ich pozyskać
    i stąd świetnie zarabiają. Ale należy im się. Mnie na przykład kosztowało to
    naprawdę bardzo dużo wysiłku żeby pracować na początku za półdarmo w
    renomowanych formach, ale po to aby teraz dyktować warunki.

    Jeśli chcesz iść na studia informatyczne tylko po to aby potem być
    administratorem jakiejś sieci to chyba nie warto. Uczelnia uczy myśleć a nie
    przepinać kable. Poza tym pomimo twego ewentualnego wyższego wykształcenia
    będziesz konkurował o pracę z ludźmi którzy takiego wykształcenia nie mają,
    ale brak ten nie będzie mieć znaczenia. Również niewiele zarobisz jako admin.
    Z drugiej strony pójście na studia po to aby zostać programistą lub
    analitykiem jest jak najbardziej uzasadnione, gdyż fakt ukończenia studiów
    informatycznych stawia cię kategorie wyżej niż ci którzy tego wykształcenia
    nie mają, choć programują, może i nawet komercyjnie. Oczywiście zdarzają się
    wyjątki, kiedy ktoś naprawdę jest dobry w tym fachu pomimo że nie ukończył
    uczelni ale to są jak napisałem wyjątki. Pięcioletnie studia mają tą specyfikę
    że uczą rzeczy niekomercyjnych. Jeśli ktoś zamiast na uczelnie poszedł by na
    pięć lat do pracy to za cholerę nie nauczy się tego co na uczelni. Nauczy się
    tworzyć kolorowe formularze, HTMLa, czytania dokumentacji. Pracodawca jednak
    nie wymusi na nim aby ten poznał np. mechanizmy działania systemu
    operacyjnego, metody optymalizacji systemów kolejkowych, teorię grafów,
    specyfikę systemów rozproszonych itd. Rzeczy które stoją u podstaw świadomego
    tworzenia oprogramowania. Tak więc nie ma się co dziwić że 95 na 100 ofert
    pracy dla programisty wymaga wyższego wykształcenia informatycznego. A te
    5% ? - pewnie projekt nie jest zbyt ambitny i można go zrealizować prawie
    mechanicznie.

    Podsumowując: jeśli lubisz programować to śmiało idź na studia, wybierz sobie
    jakąś wąską dziedzinę w której będziesz debeściak i bądź sumienny. Sukces
    osiągniesz, ale nie od razu. Trzeba doświadczenia, papierów i własnego
    przekonania, że jesteś tyle wart.

    pozdrawiam
    DiP