PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zakaz konkurencji

  • 1. Data: 2003-02-18 07:52:48
    Temat: Zakaz konkurencji
    Od: "Gosia" <m...@w...pl>

    Witam,

    pracodawca przedstawił mi do podpisu umowę o zakazie konkurencji w czasie
    trwania umowy o pracę jak i również po jej zakończeniu przez okres 3 lat.
    Gdzie mogę znaleźć szczegółowe informacje na temat takich umów?
    Które przepisy je regulują?
    Czy jest możliwość "wykręcenia" się od podpisania ww. umowy, chodzi mi
    szczególnie o te 3 lata ?
    Dodam, że pracuje w specyficznej branży i zakaz nie podejmowania pracy w
    konkurencyjnych firmach ogranicza mi w przyszłości rynek pracy :(
    Będę wdzięczna za każde wskazówki.

    Pozdrawiam
    Gosia

  • 2. Data: 2003-02-18 09:43:51
    Temat: Re: Zakaz konkurencji
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Gosia" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dodam, że pracuje w specyficznej branży i zakaz nie podejmowania pracy w
    > konkurencyjnych firmach ogranicza mi w przyszłości rynek pracy :(

    A co ci proponuje dodatkowo jak podpiszesz?
    Również przez te 3 lata. Np połowę pensji itp itd.

  • 3. Data: 2003-02-18 10:47:17
    Od: "P." <w...@w...pl>

    Zakaz konkurencji

    Art. 1011. § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może
    prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć
    pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu
    prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji).

    § 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika
    zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika
    wyrównania tej szkody na zasadach określonych w przepisach rozdziału I w
    dziale piątym.

    Art. 1012. § 1. Przepis art. 1011 § 1 stosuje się odpowiednio, gdy
    pracodawca i pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych informacji,
    których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie określa się także
    okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego
    pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.

    § 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym przepisie,
    w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się
    pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25 proc.
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Art. 1013. Umowy, o których mowa w art. 1011 § 1 i w art. 1012 § 1, wymagają
    pod rygorem nieważności formy pisemnej.

    Art. 1014. Przepisy rozdziału nie naruszają zakazu konkurencji
    przewidzianego w odrębnych przepisach.

    Pzdr.
    P.

  • 4. Data: 2003-02-18 11:56:47
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Gosia <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Dodam, że pracuje w specyficznej branży i zakaz nie podejmowania pracy w
    > konkurencyjnych firmach ogranicza mi w przyszłości rynek pracy :(

    Zakaz konkurencji po zakończeniu pracy musi być wpisany do umowy o pracę i
    skutkuje tylko wtedy, gdy pracownik miał dostęp do informacji, których
    ujawnienie mogłoby firmie zaszkodzić. W praktyce dotyczy to członków kadry
    kierowniczej i ewentualnie jakiś specjalistów pracujących przy nowych
    technologiach czy kontraktach. Jeśli takiej sytuacji nie ma, to nawet
    zawarcie takiej umowy nie skutkuje zakazem po zakończeniu pracy.

    Niemniej jednak musisz się z tym liczyć, więc sprawę dobrze przemyśl.

  • 5. Data: 2003-02-20 16:42:08
    Temat: Odp: Zakaz konkurencji - ważne
    Od: "roblona" <r...@b...com.pl>

    Bardzo ważne jest aby ta umowa miała w treści umowy , iż jest sporządzona n
    a podstawie KODEKSU PRACY.
    Podpisałem kiedyś ZOBOWIĄZANIE o nie podejmowanie działalności konkurencyjn
    ej - co robi kolosalną
    różnicę ponieważ stosuje się do takiego zobowiązania przepisy KODEKSU CYWILN
    EGO. Innymi słowy
    Ty pracodawcy obiecujesz że nie podejmiesz takiej działalności a pracodawca
    wobec Ciebie nie ma żadnego zobowiązania.
    Ma Cię w garści. I nawet nie będzie musiał Ci wypłacać przez ten czas wspomn
    ianych min. 25%.

    Najlepiej jeśli w treści umowy będzie sformułowanie " na podstawie kodeksu p
    racy.. "lub podobne. Poproś o umowę do domu do przemyślenia -skonsultuj się
    z prawnikiem lub urzędnikiem PIP.
    jeśli podpiszesz a Cie zwolnią kiedyś - to co będziesz robił ? Zmienisz zaw
    ód ?

    Byłem wściekły na siebie że podpisałem a dopiero potem się skonsultowałem z
    prawnikiem , który wyłuszczył mi sprawę.

    Obyś wyszedł obronną ręką z tego i nie zamknęło Ci to drogi dalszej pracy.

    pozdr..
    robert

    Użytkownik Gosia <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napi
    sał:b2sola$29hd$...@n...ipartners.pl...

  • 6. Data: 2003-02-20 17:51:11
    Temat: Re: Odp: Zakaz konkurencji - ważne
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    roblona <r...@b...com.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Byłem wściekły na siebie że podpisałem a dopiero potem się skonsultowałem z
    > prawnikiem , który wyłuszczył mi sprawę.

    Coś ten twój prawnik pokręcił

    Kodeks pracy:

    Art. 18 [Charakter norm]

    § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie
    powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż
    przepisy prawa pracy.

    § 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich stosuje się
    odpowiednie przepisy prawa pracy.

    Jeśli natomiast umowa ma charakter umowy cywilnej, nie opartej na Kodeksie
    Pracy, to jest to bezwartościowy świstek papieru. Umowy zawarte pod przymusem
    są z mocy prawa nieważne, zaś jeśli pracodawca wywarł na ciebie presję, żebyś
    podpisał jakieś niekorzystne dla siebie zobowiązanie (zakaz konkurencji bez
    żadnej rekompensaty lub odszkodowania), to możesz to spokojnie podpisać i
    wyrzucić następnie do kosza. Właśnie po to istnieje (między innymi) Kodeks
    Pracy, aby uniemożliwić pracodawcy takie sztuczki.

  • 7. Data: 2003-02-20 23:06:15
    Od: flyer <f...@g...pl>

    roblona napisał:

> [...]
    > ej - co robi kolosalną
    > różnicę ponieważ stosuje się do takiego zobowiązania przepisy KODEKSU CYWILN

    Jezeli strzele byka, sorry, ale nie chce mi sie teraz wertowac KC - wg
    mnie w/w zobowiazanie z KC jest mozliwe w sytuacji pozostawania w
    zaleznosci regulowanej przepisami KC, co w sytuacji pozostawania w
    zaleznosci regulowanej Kp nie jest wykonalne. Conajwyzej mozna bylo
    podpisac jakies zobowiazanie z przytoczeniem paragrafow KK lub ustawy o
    nieuczciwej konkurencji.

    Flyer