PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zakaz Konkurencji - jak szeroko moze byc stosowany?

  • 11. Data: 2003-04-10 12:50:54
    Temat: Re: Zakaz Konkurencji - jak szeroko moze byc stosowany?
    Od: "dromader" <d...@p...onet.pl>

    > ja pożegnałem się" za porozumieniem stron "(czytaj: jak się nie
    > porozumiemy, to coś się znajdzie i będzie dyscyplinarka ;-)

    nie ma znaczenia, chyba ze umowa o zakazie konkurencji przewiduje specjalne
    opcje. najczesciej jednak mowi o ustaniu stosunku pracy bez precyzowania w
    jaki sposob ten stosunek ustal (moze byc nawet przerywany ;-P ).
    jesli to bylo niedawno to wystap do firmy o nalezne ci odszkodawanie. jesli
    juz minelo wiecej niz miesiac to poprostu wyslij pismo ze czujesz sie
    zwolniony z zakazu pracy u konkurencji.
    --
    pozdrawiam ja ....
    Marcin "dromader" Lanowy

  • 12. Data: 2006-12-05 21:57:58
    Od: e...@w...pl

    > Niewazne co mysli pracodawca. Wazne co stoi w umowie.
    > Zaloze sie, ze jets tam masa niescislosci.

    > Kolega moze zmienic branze, jesli go zmusi do tego
    > sytuacja zyciowa. Bo lepiej zarabiac w innej branzy,
    > niz byc bezrobotnym fachowcem.

    > To niech kolega nie podpisuje.
    > Beda wtedy nastepujace alternatywy:
    > 1) Pracodwaca odstapi od wymogu lojalki (bo kolega to
    >        fachowiec przeciez)
    > 2) Pracodawca podziekuje za wspolprace koledze (nawet
    >        nie dowie sie, ze kolega to fachowiec)
    > Decyzja nalezy do kolegi.

    Chłopski filozof się znalazł.

  • 13. Data: 2006-12-05 22:35:41
    Od: "Sylwia" <s...@i...pl>

    Każda ze stron ma prawo do dodania swoich zapisków, warunków.
    Im mniej szczegółowa umowa, tym gorzej dla pracownika, może być
    obwarowany zakazem, a w zamian nic nie dostanie.
    Trzeba pamiętać m.in. o tym, że:
    należy określić prawa i obowiązki obu stron, więc skoro masz 2 lata
    lojalki - to należy
    Ci się tyle i tyle % odszkodowania w tym okresie (nie mniej niż 25%) - jak
    tego
    zapisu nie będzie to niewiele można zdziałać.
    Sam przepis to bubel trochę, więc bez w/w wzmianki można zostać na lodzie:
    bez kasy i pracy.
    Oczywiście trzeba też pamietać o obowiązkach: jeżeli umowa jest podpisana
    pracodawca
    ma prawo żadać odszkodowania za straty spowodowane złamaniem umowy przez
    pracownika.
    Trzeba czytać, co się podpisuje.

    Ponadto już w trakcie trwania umowy można dostawać odszkodowanie, ale musi
    być
    to zawarte w umowie. Ważna jest też sama forma umowy, warto więc dokładnie
    przypomnieć sobie ostatnie przepisy KC w tym zakresie.

    Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam
    Sylwia

  • 14. Data: 2006-12-05 23:08:07
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Tue, 5 Dec 2006 23:35:41 +0100, Sylwia <s...@i...pl>
    w <el4se9$q88$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał:

    > Każda ze stron ma prawo do dodania swoich zapisków, warunków.
    > Im mniej szczegółowa umowa, tym gorzej dla pracownika, może być
    > obwarowany zakazem, a w zamian nic nie dostanie.

    Nie możę być zakazu konkurencji za który pracownik nic nie dostaje.

> [...]
    > tego
    > zapisu nie będzie to niewiele można zdziałać.

    Że co? Postanowienia umowy nie mogą być gorsze dla pracownika niż
    nadrzędne przepisy prawa. Nadrzędne przepisy, czyli kodeks pracy mówią,
    że odszkodowanie ma być.

    > Sam przepis to bubel trochę, więc bez w/w wzmianki można zostać na lodzie:
    > bez kasy i pracy.

    A masz jakieś wsparcie? Orzeczenia sądów, albo coś?

    [ ... ]
    > Sylwia

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 15. Data: 2006-12-06 13:23:14
    Od: "Sylwia" <s...@i...pl>

    > Nie może być zakazu konkurencji za który pracownik nic nie dostaje.

    Wiem z autopsji, czego nie zapiszesz SZCZEGÓŁOWO w umowie, tego
    nie dostaniesz. Sam za to musisz dotrzymać warunków umowy, chyba że złożysz
    podanie o zwolnienie z zakazu - jednak firma nie musi Ci go udzielić.

    > Że co? Postanowienia umowy nie mogą być gorsze dla pracownika niż
    > nadrzędne przepisy prawa. Nadrzędne przepisy, czyli kodeks pracy mówią,
    > że odszkodowanie ma być.

    Przepisy prawa mówią nie mniej niż 25% wynagrodzenia j.w.

    > A masz jakieś wsparcie? Orzeczenia sądów, albo coś?

    Ponadto orzecznictwo NSA w tej sprawie jest takie, że pracodawca nawet jak
    ma zobowiązanie
    do płacenia odszkodowania, ale go nie płaci, to nie można mu nic za bardzo
    zrobić.
    Co najwyżej - wtedy ustaje zakaz konkurencji, ale nie wiem, jak to się
    ustala.
    Tu wszystko warto mieć na piśmie.

    Pozdrowienia,
    Sylwia