PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wykonywanie pracy innej niż w umowie - czy pracodawca może tak robić?

  • 1. Data: 2006-02-10 09:17:07
    Temat: Wykonywanie pracy innej niż w umowie - czy pracodawca może tak robić?
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    Hej

    Powiedzmy że osoba A ma podpisaną umowę na stanowisko X (kierownicze), a
    pracodawca każe wykonywać pracę odpowiadającą stanowisku Y (bardziej
    przypominające administratora IT/konsultanta).

    Jak wygląda z punktu widzenia prawa taka sytuacja? Co jeśli pracodawca
    rozkłada ręcę i mówi że nie ma pracy dla X, więc... Tak "intuicyjnie" ja
    bym się spodziewał że obowiązkiem pracownika jest wykonywać pracę (na
    którą podpisał umowę) a obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić pracę do
    wykonania (zgodną z umową). Ale czy jest to poparte paragrafami?

    --
    --= Michal Kochanowicz =--==--==BOFH==--==--= m...@i...pw.edu.pl =--
    --= PGP key: www.iem(...)/~mkochano/PGP/ or finger me @volt.iem.pw.. =--

  • 2. Data: 2006-02-10 12:54:45
    Od: ktos <b...@x...yy.pl>

    Michal Kochanowicz napisał(a):
> [...]
    > przypominające administratora IT/konsultanta).
    >
    > Jak wygląda z punktu widzenia prawa taka sytuacja?
    To zalezy od kwalifikacji osoby X i rodzaju pracodawcy.
    Jezeli np. osoba X nie ma kwalifikacji aby byc adminem/konsultantem a
    pracodawca to jakis budzet/PKP/firma o prowienencji socjalistycznej to
    takie narazanie KIEROWNIKA na stresy i obnazanie przed podwladnymi jego
    prawdziwego oblicza jest niezgodne z ustawa o ochronie danych osobowych.

  • 3. Data: 2006-02-10 16:38:45
    Od: Trociu <t...@a...ict.pwr.wroc.pl>

    On 2006-02-10, Michal Kochanowicz wrote:
> [...]
    > którą podpisał umowę) a obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić pracę do
    > wykonania (zgodną z umową). Ale czy jest to poparte paragrafami?

    Tak "intuicyjnie" to pracodawca w momencie gdy nie ma pracy dla X moze:
    - zwolnic X
    - poprosic X o wykonywanie pracy Y bez zmiany uposazenia
    - zmienic warunki umowy X na Y - ze zmiana oposazenia (ciekawe czy w dol czy w
    gore)

    Wiec moze dobrze ze nie zaczal od pierwszej mozliwosci...

    Trociu

    --
    Plain-text over all!!!
    /**********/

  • 4. Data: 2006-02-10 18:02:45
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    In article <s...@a...ict.pwr.wroc.pl>, Trociu wrote:

> [...]
    > gore)
    >
    > Wiec moze dobrze ze nie zaczal od pierwszej mozliwosci...

    Tyle że czasem jak pracodawca mówi że nie ma pracy na tym stanowisku to
    naprawdę znaczy że ma klienta, który lepiej zapłaci za wykonanie pracy Y
    - i ma gdzieś pracownika.

  • 5. Data: 2006-02-10 22:27:36
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "Michal Kochanowicz" <m...@v...iem.pw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:dsikg5$vh7$1@julia.coi.pw.edu.pl...

    Jesli wykonujesz prace o zakresie obowiazkow nie okreslonych w umowie o
    prace to pracodawca lamie przepisy KP - Art 22, § 1.
    Co do egzekwowania tego przepisu to jesli masz mozliwosc to zmien prace,
    jesli nie to sadzenie sie z pracodawca ci nic nie da, nawet jesli wygrasz -
    pracodawca nie wyciagnie z kapelusza za uszy prace dla ciebie jesli jej nie
    ma (nie chce miec bo jest mniej zyskowna). Druga sprawa, ze tutaj naprawde
    pracodawca idzie ci na reke, poniewaz moze w ogole stwierdzic, ze sytuacja
    ekonomiczna niestety, ale wymusza na nim rozwiazanie stosunku o prace z toba
    z przyczyn niezaleznych od pracodawcy. W takiej sytuacji nie wiele bedziesz
    mogl zrobic.

    .

  • 6. Data: 2006-02-12 11:41:16
    Od: Michal Kochanowicz <m...@v...iem.pw.edu.pl>

    In article <dsj435$1f3$1@nemesis.news.tpi.pl>, bublik wrote:

> [...]
    > jesli nie to sadzenie sie z pracodawca ci nic nie da, nawet jesli wygrasz -

    Dzięki za rzeczową odpowiedź.

> [...]
    > z przyczyn niezaleznych od pracodawcy. W takiej sytuacji nie wiele bedziesz

    W ten sposób pracodawca pozbawi się jakiejkolwiek korzyści z pracy która
    miała by zostać wykonana. No chyba że zatrudni nowego człowieka do pracy
    Y, przeszkoli go i poczeka aż ten nabierze doświadczenia.

  • 7. Data: 2006-02-13 23:01:40
    Od: z...@o...pl

> [...]
    > miała by zostać wykonana. No chyba że zatrudni nowego człowieka do pracy
    > Y, przeszkoli go i poczeka aż ten nabierze doświadczenia.

    Chyba, że znajdzie kogoś przygotowanego na to stanowisko. Wtedy też (prawa
    rynku) korzystniej mu będzie zwolnić osobę A czasowo przesuniętą z wykonywania
    obowiązków X do obowiązków Y. Będzie to mu się opłacało z kilku powodów:
    1. Osoba A przesunięta czasowo nie jest bynajmniej wyspecjalizowana w pracy Y i
    cały czas oczekuje powrotu do swojej pracy X - czyli nie przykłada się tak jak
    osoba zatrudniona specjalnie na to stanowisko
    2. Kawalifikacje i doświadczenie - nic dodać nic ująć - lepiej położy kafelki
    zawodowy kafelkarz niż przesunięty do tej roboty malarz
    3. Skoro praca X jest mniej opłacalna to chyba dla pracodawcy nie ma sensu
    rozwijać się w tym kierunku. Czyli wybiera kierunek Y, zatrudnie 2 osoby do tej
    pracy i zwalnia osobę A, która praacuje w mniej rentownym dziale X.

    Reasumując:
    1. Ciesz, że Cię nie zwolnili
    2. Zacznij szukać nowej pracy

    Pozdrawiam i życzę powodzenia