PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop za prace w swieto, a chorobowe.

  • 21. Data: 2009-05-13 08:34:53
    Temat: Re: Urlop za prace w swieto, a chorobowe.
    Od: g...@p...pl

    On May 13, 10:27 am, Herald <h...@o...eu> wrote:

    > Nie urlopu tylko dnia wolnego. A to sakramencka różnica :)

    Wlasnie tego sie w toku dyskusji dowiedzialem :)

    A praktycznie, to jakie to ma znaczenie w moim przypadku?

    Czy moje chorobowe w piatek 1 maja bylo "praca w swieto"?

    Dzieki za pomoc.

    KM.

  • 22. Data: 2009-05-13 09:27:59
    Od: g...@p...pl

    > Ale za co CI ma oddawać/
    > Przecież otrzymałeś za 01-05-2009r. albo wynagrodzenie chorobowe, albo
    > zasiłek chorobowy.
    > Najlepsze jest to, że dla Ciebie dzień 04-05-2009r był NORMALNYM dniem
    > pracy (chyba że nadal byłeś na ZLA).
    > I jeżeli nie przepracowałeś tego dnia to ... :)))- Hide quoted text -

    A gdybym, na przyklad, wzial sobie urlop w ten piatek 1 maja,
    to dalej nie liczyloby sie to jako "praca w swieto"?
    Przeciez, gdyby nie praca w swieto, to bym nie musial wtedy
    brac urlopu, albo, jak w moim przypadku, zwolnienia lekarskiego...

    KM.

  • 23. Data: 2009-05-14 09:15:15
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 13 May 2009 02:27:59 -0700 (PDT), g...@p...pl napisał(a):

    > A gdybym, na przyklad, wzial sobie urlop w ten piatek 1 maja,
    > to dalej nie liczyloby sie to jako "praca w swieto"?

    Dlaczego miałoby Ci się liczyć jako 'praca" skoro korzystałeś z dnia
    urlopu? Urlop to urlop, a praca to praca.

    > Przeciez, gdyby nie praca w swieto, to bym nie musial wtedy
    > brac urlopu,

    I nikt Ci nie każe brać urlopu w jakiś tam dzień. Sam wnioskujesz do
    pracodawcy o dzień urlopu - ale urlopu udziela się w dni ROBOCZE dla danego
    pracownika. W Twoim przypadku dniem roboczym był ów 1 maja. Gdybyś otrzymał
    urlop na ten dzień, to nic nie zmienia w sytuacji że dnia 4 maja normalnie
    musiałbyś pracować. Twoi koledzy, koleżanki ten 4 maja mają 'DO ODBIORU" za
    przepracowany 1 maj, a Ty za 1 maj masz wypłacone wynagrodzenie za urlop.
    Proste przecież

    > albo, jak w moim przypadku, zwolnienia lekarskiego...

    Nie kumasz dalej.
    Nie pracowałeś 1maja!!! - otrzymałeś za ten dzień wynagrodzenie/zasiłek
    chorobowy!!
    Nie masz 'nabytego prawa' do wybrania dnia wolnego za ten dzień!!!
    Dzień 4maj jest dla Ciebie NORMALNYM dniem roboczym!!!
    Tylko dla Twoich kolegów, koleżanek którzy sobie wybrali ten dzień jest on
    dniem wolnym od pracy!!

    Dostałeś wynagrodzenie za 1 maja?
    Dostałeś (albo otrzymasz wkrótce).
    Poniedziałek jest dniem roboczym? jeżeli jest to masz pracować - albo
    wnioskować o dzień urlopu.
    Jeżeli cała firma nie pracuje to .. lekki zgryz .... bo Ty się stawiasz do
    dyspozycji pracodawcy, nie wnioskowałeś o urlop .... a pracy dla Ciebie nie
    ma.
    Ale to inny problem, niż ten poruszany przez Ciebie.
    Podsumowując:
    - za 4 maja masz wypisać podanie o urlop. Toczka.

  • 24. Data: 2009-05-14 09:30:06
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Herald" <h...@o...eu> napisał

    > Dostałeś wynagrodzenie za 1 maja?
    > Dostałeś (albo otrzymasz wkrótce).

    Pracownicy również dostali wynagrodzenie za ten dzień.
    A nikt im nie każe wypisywać urlopów (w sensie dosłownym) za 4. maja.

    > Podsumowując:
    > - za 4 maja masz wypisać podanie o urlop.

    Dla mnie to jakiś nonsens.
    Zakładając - gdyby nie było żadnych zamian 1. maja na 4. maja, to też
    musiałby na 1. maja wypisywać urlop, chociaż był chory? Przecież to nie
    chodzi o daty, tylko o wykorzystanie ustawowego dnia wolnego. W firmie ten
    dzień ustalono na 4. maja i należy się on WSZYSTKIM pracownikom, niezależnie
    od tego, czy byli (wcześniej) chorzy czy nie. Nie widzę żadnego uzasadnienia
    dla konieczności wypisywania urlopu na ten dzień, ale jeśli się mylę, to
    poproszę o podstawę prawną.

    E.

  • 25. Data: 2009-05-14 09:53:36
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 14 May 2009 11:30:06 +0200, Emka napisał(a):

    > Pracownicy również dostali wynagrodzenie za ten dzień.

    Doprawdy?
    Ja tam widzę że pracodawca 'daje im 1,5 dnia wolnego".
    Oczywiście że nie otrzymają wynagrodzenia za pracę w dniu 1 maja, tylko
    otrzymają wynagrodzenie za WOLNY dzień 4maja oraz za kolejne tam 4 godziny
    w inny dzień.
    Oni pracowali 1 maja zamiast 4 maja.

    > A nikt im nie każe wypisywać urlopów (w sensie dosłownym) za 4. maja.

    Ale wnioskują o udzielenie dnia wolnego w zamian za przepracowany 1 maj.

    > Dla mnie to jakiś nonsens.

    > Zakładając - gdyby nie było żadnych zamian 1. maja na 4. maja, to też
    > musiałby na 1. maja wypisywać urlop, chociaż był chory?

    Emka - no przestań. Kiedy spotkałaś się z sytuacją że podczas choroby czy
    innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy - wypisujesz wniosek o urlop?

    > Przecież to nie chodzi o daty, tylko o wykorzystanie ustawowego dnia
    > wolnego.

    Chwileczkę, chyba mylisz dzień wolny od pracy (normalnie to sobota,
    niedziela) z udzielanym dniem wolnym za przepracowany dzień wolny.

    > W firmie ten dzień ustalono na 4. maja i należy się on WSZYSTKIM pracownikom,

    Wiesz co, znasz ich harmonogram dni pracy?
    Ja założyłem że 4 maj był NORMALNYM dniem roboczym u nich, bo pracodawca
    udziela im DNIA WOLNEGO ZA PRZEPROWACOWANE święto )pomijam ze im to
    narzucił). Dnia wolnego od pracy za przepracowane np. święto udziela się w
    innym dniu ROBOCZYM dla pracownika.
    Skoro cała ekipa wnioskowała o DZIEŃ wolny na 4 maja - to musi on być
    zwykłym dniem roboczym.

    > niezależnie od tego, czy byli (wcześniej) chorzy czy nie.

    gdyby ten 4 maj był w harmonogramie (rozkładzie czasu pracy) dniem wolnym -
    to się z Tobą zgodzę. Ale nie był dniem wolnym - czytaj wyżej. No chyba że
    pytek znowu pokręcił, bo widać posługuje sie nie precyzyjnymi wyrażeniami.

    > Nie widzę żadnego uzasadnienia dla konieczności wypisywania urlopu na ten
    > dzień, ale jeśli się mylę, to poproszę o podstawę prawną.

    Czyli jak Ty pracowałaś w sobotę 9 maja, a ja byłem na "ZLA" od 4 do 10
    maja, i Ty wnioskujesz do pracodawcy o dzień wolny za przeproacowana sobotę
    na 11 maj - to ja też miałbym sobie rościć "prawo do dnia wolnego" w ten 11
    maj?
    Pójdę dalej, w zakładzie jest zatrudnionych łącznie nas 5 osób - i wy
    wszyscy pracowaliście w tą sobotę 9 maja i każdy z was "wybrał" 11 maja za
    tą sobotę. Ja mam 'free' tego 11 maja??

    Oczywiście pytanie sarkastyczne postawiłem :)

  • 26. Data: 2009-05-14 10:16:54
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Herald" <h...@o...eu> napisał

    > Doprawdy?

    Skoro pracowali 1. maja, to jak mniemam dostaną za ten dzień wynagrodzenie.

    > Ja tam widzę że pracodawca 'daje im 1,5 dnia wolnego".

    Daje im wolny dzień jako zamiennik za 1. maja.
    Nie liczmy teraz tej połówki, bo jest nieistotna - to dobra wola pracodawcy,
    że zgodził się na taki "urlop".

    > Oczywiście że nie otrzymają wynagrodzenia za pracę w dniu 1 maja

    A to ciekawe. Jakoś nie zauważyłam, by na liście płac zmieniały się podstawy
    wynagrodzeń za miesiące, w których istnieją dni ustawowo wolne. Ale może
    właśnie tutaj tkwi sedno nieporozumienia.

    > Emka - no przestań. Kiedy spotkałaś się z sytuacją że podczas choroby czy
    > innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy - wypisujesz wniosek o urlop?

    No właśnie nie, dlatego pytam skąd ten wymóg tu i teraz? Zostały w sposób
    "techniczny" zamienione dwa dni.
    Nie ma znaczenia kto i kiedy chorował. Prawa do dnia wolnego pozostają takie
    same.

    > Chwileczkę, chyba mylisz dzień wolny od pracy (normalnie to sobota,
    > niedziela) z udzielanym dniem wolnym za przepracowany dzień wolny.

    To wytłumacz mi jaka jest różnica między sytuacjami:
    a/ 1. maja zakład ma wolne, 4. maja - zakład pracuje
    b/ 1. maja zakład pracuje, 4. maja - zakład ma wolne
    Bo ja nie widzę żadnej. To kwestia uzgodnienia wewnętrznego i zasadniczo nic
    się tu formalnie nie zmienia (wysokość wynagrodzenia itp), poza datami tych
    dni.

    > Ja założyłem że 4 maj był NORMALNYM dniem roboczym u nich, bo pracodawca
    > udziela im DNIA WOLNEGO ZA PRZEPROWACOWANE święto )pomijam ze im to
    > narzucił).

    Ale przestał być dniem roboczym wraz z ustaleniem zamiany dni i zaczął być
    dniem wolnym.

> [...]
    > sobotę
    > na 11 maj - to ja też miałbym sobie rościć "prawo do dnia wolnego" w ten

    Mylisz sytuacje. Tu nie było podziału, że jedni pracują, a inni nie. Tu, o
    ile dobrze zrozumiałam, decyzją dyrektora (czy innego właściciela) ustalono
    zamianę dnia wolnego na dzień roboczy i vice versa. Ergo - ta zamiana
    dotyczy/obowiązuje wszystkich pracowników, całego zakładu pracy.
    Gdyby we wspomianym przez Ciebie przypadku zarządzono, że sobota 9. maja
    jest w zakładzie pracy dniem roboczym, a w zamian za to wolny zostaje 11
    maja, to owszem, będąc na ZLA mógłyś rościć sobie prawo do dnia wolnego w
    tym czasie. A na pewno nikt nie miałby prawa odpisywać Ci tego dnia z puli
    urlopu.

    E.

  • 27. Data: 2009-05-14 11:24:10
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 14 May 2009 12:16:54 +0200, Emka napisał(a):

    > E.

    No i krótko.
    Dopóki pytek nie odpowie jednoznacznie czy pracownicy wnioskowali o
    "odbiór" za prace w święto na dzień 4 maja, dopóty nikt z nas nie odpowie
    mu jaki jest stan 'jego sprawy'.
    Istotne jest czy dzień 4 maj był dniem roboczym, czy w ich harmonogramie
    był dniem wolnym od pracy.

    Ja z treści wywnioskowałem tak jak już pisałem, że pracownicy "wnioskowali"
    4 maja jako dzień wolny. Zresztą Jotte też się nabijał że skoro się
    pracownicy dali 'zrobić w konia' to ich problem :)
    A nie że był to dzień wolny od pracy w ich systemie i czasie
    (harmonogramie) pracy.

  • 28. Data: 2009-05-14 14:23:29
    Od: g...@p...pl

    > No i krótko.
    > Dopóki pytek nie odpowie jednoznacznie czy pracownicy wnioskowali o
    > "odbiór" za prace w święto na dzień 4 maja, dopóty nikt z nas nie odpowie
    > mu jaki jest stan 'jego sprawy'.

    Witam, tu pytek :)

    wszyscy wnioskowalismy tak: "Proszę o wyrażenie zgody na udzielenie
    dnia wolnego od pracy
    w dniu........w zamian za prace w dniu ustawowo wolnym od pracy"

    Piszecie tu o harmonogramie pracy, ale niestety nie bardzo wiem co
    ma taka range. Firma dziala oczywiscie wedlug prawa polskiego, ale
    dni faktycznie wolne od pracy zaleza od dni wolnych na zagranicznych
    rynkach finansowych. Z tego powodu czesto pracujemy w polskie
    swieta.

    > Istotne jest czy dzień 4 maj był dniem roboczym, czy w ich harmonogramie
    > był dniem wolnym od pracy.

    To, ze 4 maja bedzie wolny, a 1 maja pracujemy bylo wiadomo od dawna,
    czy to oznacza, ze to bylo w harmonogramie?

    Jesli mam cos jeszcze uscislic, dajcie znac.

    KM.

  • 29. Data: 2009-05-14 14:31:43
    Od: g...@p...pl

    Aha - na wypadek, gdyby to mialo miec znaczenie (choc nie wydaje mi
    sie).

    Kiedy pisze, ze wszyscy wnioskowali o "udzielenie dnia wolnego od
    pracy
    w zamian za prace w dniu ustawowo wolnym od pracy", to 'wszyscy'
    to nie cala firma, ale czesc (jakies 1/3 zatrudnionych), bo reszta
    ma inny uklad swiat zalezacych od ich klientow.

    No to z niecierpliwoscia czekam na rozwoj dyskusji, moje kadry tez :)

    KM.

  • 30. Data: 2009-05-14 17:17:25
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:plykomkdpbgz$.5xjuwt2sn8kx.dlg@40tude.net Herald
    <h...@o...eu> pisze:

    > Zresztą Jotte też się nabijał że
    > skoro się pracownicy dali 'zrobić w konia' to ich problem :)
    Wtedy na skutek mylącego, nieprecyzyjnego opisu przyjąłem niezgodny z
    rzeczywistością ogląd sytuacji.

    Jestem zdania, że 1.05 uczyniono dla tych pracowników dniem pracy za który
    zgodnie z prawem udzielono im dnia wolnego 4.05. I to w dodatku _przed_
    rzeczywistym zrealizowaniem pracy w święto.
    Pracownik chory nadal jest pracownikiem, zachowuje wszelkie prawa
    pracownicze. Dlatego uważam, że wątkosprawca nie utracił prawa do dnia
    wolnego mimo, że "zachorował".
    Ponadto pracodawca nie może domagać się od niego wnioskowania o urlop na ten
    dzień i to jeszcze fałszując datę (bo przecież data złożenia wniosku o urlop
    nie może być późniejsza niż data urlopu, którego wniosek dotyczy).
    Pracodawca IMO popełnił błąd - udzielił dnia wolnego _zanim_ pracownicy
    uzyskali do niego prawo, a wątkoczyńca nie mógł przecież przewidzieć, że
    "zachoruje".
    Ponowię swoją tezę - nic nie robić, piłka po drugiej stronie.

    --
    Jotte