PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop wypoczynkowy 2003/2004

  • 1. Data: 2004-09-29 11:35:10
    Temat: Urlop wypoczynkowy 2003/2004
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    [crosspost z pl.soc.prawo]

    Witam,

    Proszę o informację, jaki urlop przysługuje mi obecnie, jeśli zostałem po
    raz pierwszy zatrudniony 9. czerwca 2003 roku.

    Mój pracodawca rozumuje tak: wg starych przepisów, po pół roku (9. gru.
    2003) mam 10 dni (mam do wykorzystania 21 dni rocznie), potem 9. czerwca
    2004 kolejne 10 dni i potem od 2005 roku 21 dni.

    Czy to rozumowanie jest poprawne? Czy nie powinno być tak, że owszem,
    9.XII.2003 dostaję 10 dni, ale z początkiem roku 2004 mam pełne 21 dni za
    cały rok 2004?

    Wg rozumowania pracodawcy, za półtora roku pracy (06.2003-12.2004) mam tylko
    20 dni urlopu.

    Czy mógłby mi ktoś pomóc i uzasadnić, kto z nas ma rację?

    Z góry dziękuję za informacje.

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2004-09-29 11:48:51
    Temat: Re: Urlop wypoczynkowy 2003/2004
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    Porównanie:
    Stary kodeks pracy:

    Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
    miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku.

    § 2. Z upływem roku pracy pracownikowi przysługuje prawo do pozostałej
    części urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

    § 3. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    Nowy kodeks pracy:

    Art. 153 [Nabycie prawa do urlopu]

    § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w
    którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca
    pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu
    roku.

    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    dalej nic nie wiem...

    Pozdrr.,

    Boa.

  • 3. Data: 2004-09-29 12:03:23
    Od: "magia" <m...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Boa" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wg rozumowania pracodawcy, za półtora roku pracy (06.2003-12.2004) mam
    > tylko
    > 20 dni urlopu.

    Pracodawca ma racje. Obowiazuja Cie przepisy kp z ubieglego roku.

    m.

  • 4. Data: 2004-09-29 12:10:13
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    > Pracodawca ma racje. Obowiazuja Cie przepisy kp z ubieglego roku.

    Czy to oznacza, że ktoś zatrudniony 15. lutego 2003 roku, 15.sierpnia
    dostaje 10 dni, 15. lutego 2004 kolejne 10 i do końca roku 2004 już nic?
    Czyli za prawie dwa lata pracy ma 20 dni urlopu?

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 5. Data: 2004-09-29 12:14:10
    Od: "Andzia" <a...@t...pl>

    | Mój pracodawca rozumuje tak: wg starych przepisów, po pół roku (9. gru.
    | 2003) mam 10 dni (mam do wykorzystania 21 dni rocznie), potem 9. czerwca
    | 2004 kolejne 10 dni i potem od 2005 roku 21 dni.

    Dlaczego 21 dni? O ile dobrze pamiętam pierwszy urlop był 18 dniowy...

    | Wg rozumowania pracodawcy, za półtora roku pracy (06.2003-12.2004) mam
    tylko
    | 20 dni urlopu.

    A poza tym wydaje mi się, że niestety pracodawca ma rację.
    BTW gdyby ktoś był zatrudniony po raz pierwszy np 2 stycznia 2003 r. to na 2
    lata musiałyby mu wystarczyć 18 dni? Na to wygląda, ale chore to jakieś :(

    --
    Pozdrawiam,
    Andzia

  • 6. Data: 2004-09-29 12:15:46
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    > Dlaczego 21 dni? O ile dobrze pamiętam pierwszy urlop był 18 dniowy...

    Noo....mniejsza z tym - przyznam, że strzeliłem w tym miejscu akurat ;-)

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 7. Data: 2004-09-29 13:36:23
    Od: "yoan" <w...@c...pl>

> [...]
    tylko
    > 20 dni urlopu.
    >
    > Czy mógłby mi ktoś pomóc i uzasadnić, kto z nas ma rację?

    Nie, źle rozumujesz. Powiem na moim przykładzie. Zostałam zatrudniona po raz
    pierwszy 20 sierpnia 2003 roku. po pół roku czyli 20 lutego 2004 mogłam
    wykorzystać 10 dni a już po 20 sierpnia 2004 następne 10 dni (bo ja mieszczę
    się w przedziale 20 dni urlopu)
    1 stycznia 2005 roku nabywam prawo do kolejnych 20 dni urlopu i tak co roku
    1 stycznia

    pzdr
    asia

  • 8. Data: 2004-09-29 17:50:23
    Od: "Kaktus" <p...@h...pl>

    > Czy to oznacza, że ktoś zatrudniony 15. lutego 2003 roku, 15.sierpnia
    > dostaje 10 dni, 15. lutego 2004 kolejne 10 i do końca roku 2004 już nic?
    > Czyli za prawie dwa lata pracy ma 20 dni urlopu?

    Dokładnie. Niedawno to przerabiałem na własnej skórze

    --
    Paweł Jóźwicki
    p...@h...pl

  • 9. Data: 2004-10-01 05:41:08
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    Dziękuję wszystkim za odpowiedź.
    Ciekawe, że nikt tego kretyńskiego przepisu nie zaskarżył do RPO czy gdzieś
    indziej...przecież to jawna dyskryminacja - ktoś, kto mniej pracuje,
    automatycznie ma proporcjonalnie więcej urlopu ;-)

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 10. Data: 2004-10-01 07:30:27
    Od: "magia" <m...@w...gazeta.pl>

> [...]
    > indziej...przecież to jawna dyskryminacja - ktoś, kto mniej pracuje,
    > automatycznie ma proporcjonalnie więcej urlopu ;-)

    Popatrz na to tak. Kazdy kiedys zaczynal i wiekszosc z nas przez to
    przeszla. W tej systuacji najlepiej bylo zaczynac prace w grudniu :)

    m.