PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o pracę (długie i pilne)

  • 1. Data: 2005-08-19 20:46:55
    Temat: Umowa o pracę (długie i pilne)
    Od: fenixproductions <f...@g...pl>

    Witam.
    ----------

    W związku z pewną zaistniałą sytuacją chciałbym zadać parę pytań
    odnośnie mojej umowy o pracę.
    Oto jej treść:
    <umowa>

    Umowa pomiędzy Mną, a Agencją Pracy Tymczasowej:

    § 1. Agencja Pracy Tymczasowej zatrudnia Pracownika wyłącznie w celu
    wykonania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem Pracodawcy
    Użytkownika: NAZWA_FIRMY z siedzibą w: MIASTO w wymiarze czasu pracy:
    *0.13 etatu*

    § 2. Umowa zostaje zawarta na czas określony.
    1. Okres wykonywania pracy na rzecz Pracodawcy Użytkownika obejmuje:
    01/08/2005 do 31/08/2005
    2. Rodzaj wykonywanej pracy: Pracownik Pomocniczy
    3. Miejsce wykonywania pracy: MIEJSCE

    § 3. Wynagrodzeni za pracę:
    1. Stawka zasadnicza w kwocie: 5.30 zł za godz. brutto
    2. Dodatek za każdą godzinę pracy w porze nocnej wynosi: 1.10 zł brutto
    za godz.
    3. Wynagrodzeni płatne będzie 10 dnia każdego miesiąca następującego po
    przepracowanym miesiącu
    4. Wynagrodzeni płatne będzie przelewem na wskazane przez pracownika
    konto osobiste bądź gotówką w kasie w siedzibie MIEJSCE
    § 4. Inne warunki świadczenia pracy na rzecz Pracodawcy Użytkownika:
    1. Dobowa norma czasu pracy: 8 godzin
    2. Tygodniowa norma czasu pracy: przeciętnie 40 godzin w tygodniu
    3. Obowiązujący system czasu pracy: równoważny
    4. Okres rozliczeniowy: jednomiesięczny
    5. Pora nocna obejmuje godziny: 22.00 - 6.00
    6. Przysługujący wymiar urlopu za każdy miesiąc pozostawania w
    dyspozycji Pracodawcy Użytkownika - 2 dni
    7. Okres wypowiedzenia: strony dopuszczają możliwość rozwiązania umowy
    o pracę z jedno-tygodniowym wypowiedzeniem.
    8. Data rozpoczęcia pracy: 01/08/2005
    9. Przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i
    obecności w pracy: lista obecności
    10. Przyjęty sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy: zgodnie z
    obowiązującymi przepisami
    11. Dopuszczalna liczba godzin pracy ponad określony w umowie wymiar
    czasu pracy Pracownika, których przekroczenie uprawnia do dodatku do
    wynagrodzenia o jakim mowa w art. 151 §1 Kodeksu Pracy wynosi
    przeciętnie 39 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym.
    § 5. Pracownik przyjmuje do wiadomości, iż nie przestrzeganie tajemnicy
    służbowej w czasie obowiązywania umowy o pracę, może być podstawą do jej
    natychmiastowego rozwiązania poprzez Agencję Pracy Tymczasowej w trybie
    art. 52 Kodeksu Pracy
    § 6. W zakresie nie uregulowanym niniejszą umową mają zastosowanie
    obowiązujące przepisy Ustawy z 9 lipca 2003 r. o Zatrudnieniu
    Pracowników Tymczasowych (Dz. U. nr 166 poz. 1608) oraz przepisy prawa
    pracy.

    </umowa>

    A teraz pytania:

    1. Czy taka umowa jest w pełni zgodna z prawem? Czy podpisując ją sam
    tego prawa nie złamałem?
    2. Ile godzin tak właściwie "muszę" przepracować?
    3. Jak właściwie przeliczana jest "dobowa norma czasu pracy" (od której
    do której)?
    4. Co w § 4 p. 3 oznacza słowo: "równoważny"?
    5. Czy §4 p.6 oznacza urlop dany mi prze Pracodawcę Użytkownika? Czy
    jest to urlop płatny (tzn. za dni nim objęte dostanę wynagrodzenie)?
    6. Co tak właściwie oznacza to "0.13" etatu, skoro pracuję cały tydzień
    po 8 godzin / dzień ?
    7. Czy _natychmiastowe_ zerwanie przeze mnie umowy oznacza od razu
    zwolnienie dyscyplinarne?
    8. Czy pracodawca (Agencja Pracy Tymczasowej) może dowolnie zmieniać mi
    już raz ustalony grafik?

    A cała sprawa z postem wynikłą z tego, iż po raz drugi jestem
    podirytowany totalną zmianą grafiku (miałem mieć wolne). Poza tym nie
    uśmiecha mi się wizja pracy pod kierownictwem człowieka, który przez 8
    godzin dziennie stosuje wobec mnie aluzje o nader obrażającej mnie
    treści. Niestety nie potrafiłbym udowodnić mu całej tej sytuacji.

    Dodatkowo zapytam, czy jeśli umowa określa coś sprzecznie z prawem
    pracy, to co jest ważniejsze? Umowa czy Kodeks Prawa Pracy?

    --
    z góry THX:
    fenixproductions

  • 2. Data: 2005-08-19 22:05:31
    Temat: Re: Umowa o pracę (długie i pilne)
    Od: gromax <g...@N...interia.pl>

    > 1. Czy taka umowa jest w pełni zgodna z prawem? Czy podpisując ją sam
    > tego prawa nie złamałem?
    jest zgodna z prawem - wszystko masz jasno powiedziane

    > 2. Ile godzin tak właściwie "muszę" przepracować?
    praktycznie to wygląda na codziennie po 8 godzin (z zastrzeżeniem
    "górnych" widełek z pkt.11)
    > 3. Jak właściwie przeliczana jest "dobowa norma czasu pracy" (od której
    > do której)?
    nie jest tu wyszczególnione poza godzinami nocnymi. domyślam się, że
    praca jest "w ruchu ciągłym" tj.wykonywana jest 24h/dobę, czyli są trzy
    zmiany po 8 godzin (6-14, 14-22, 22-6)
    http://prawopracy.fr.pl/23.php

    > 5. Czy §4 p.6 oznacza urlop dany mi prze Pracodawcę Użytkownika?
    oznacza to że zgodnie z przepisami masz na każdy miesiąc przysługujące 2
    dni urlopu
    >Czy
    > jest to urlop płatny (tzn. za dni nim objęte dostanę wynagrodzenie)?
    nie sądzę, jest to mało prawdopodobne - mogę sie mylić

    > 6. Co tak właściwie oznacza to "0.13" etatu, skoro pracuję cały tydzień
    > po 8 godzin / dzień ?
    trzeba było się zapytać jak podpisywałeś umowę :)

    > 7. Czy _natychmiastowe_ zerwanie przeze mnie umowy oznacza od razu
    > zwolnienie dyscyplinarne?
    nie koniecznie - "strony dopuszczają możliwość rozwiązania umowy o
    pracę z jedno-tygodniowym wypowiedzeniem". A w praktyce
    najprawdopodobniej jak pójdziesz i powiesz "wpadła mi fajna robota i
    chcę się rozstać, najchętniej jutro" to ci pójdą na rekę

    > 8. Czy pracodawca (Agencja Pracy Tymczasowej) może dowolnie zmieniać mi
    > już raz ustalony grafik?
    Tak to jest w tego typu pracach. dogadaj się z osobami które układają
    grafik żeby uwzględnić czas np. jak jesteś w szkole

> [...]
    > godzin dziennie stosuje wobec mnie aluzje o nader obrażającej mnie
    > treści. Niestety nie potrafiłbym udowodnić mu całej tej sytuacji.
    staraj się być twardym. taka praca. i szukaj nowej skoro ta ci nie odpowiada

    > Dodatkowo zapytam, czy jeśli umowa określa coś sprzecznie z prawem
    > pracy, to co jest ważniejsze? Umowa czy Kodeks Prawa Pracy?

    KP

  • 3. Data: 2005-08-20 08:15:44
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    gromax napisał(a):

    >praktycznie to wygląda na codziennie po 8 godzin (z zastrzeżeniem "górnych" widełek
    z pkt.11)
    Tyle ile Ci karza... :(, ale nie wiecej niz wymiar etatu + 32 godziny
    (max liczba nadgodzin w jednym m-cu..)
    Jezeli przekroczysz srednio 39 godz/tydz to Ci wyplaca nadgodziny i tyle...

    > nie jest tu wyszczególnione poza godzinami nocnymi. domyślam się, że
    > praca jest "w ruchu ciągłym" tj.wykonywana jest 24h/dobę, czyli są trzy
    > zmiany po 8 godzin (6-14, 14-22, 22-6)

    teoretycznie, sa to 24 nastepujace po sobie godziny od momentu
    rozpoczecia pracy w danym dniu

    > nie sądzę, jest to mało prawdopodobne - mogę sie mylić

    Jest to urlop platny, jednak w wiekszosci przypadkow jest wyplacany
    ekwiwalent za jego niewykorzystanie.. (zwykle wychodzi okolo 10% pensji..)

    > trzeba było się zapytać jak podpisywałeś umowę :)

    Oznacza to firma ma pewnosc, ze uslugobiorca nie zmieni zamowienia
    ponizej pewnego poziomu -> od niego wynika wymiar etatu.. (1/8)

> [...]
    > najprawdopodobniej jak pójdziesz i powiesz "wpadła mi fajna robota i
    > chcę się rozstać, najchętniej jutro" to ci pójdą na rekę

    Ot co najwyzej zabrudza Ci papiery.. (swiadectwo pracy...) ;)
    Wiec lepiej sie wczesniej dogadac na porozumienie stron...
    ale to czy na to pojda, zalezy od wielu czynnikow....

    > Tak to jest w tego typu pracach. dogadaj się z osobami które układają
    > grafik żeby uwzględnić czas np. jak jesteś w szkole

    Pracownika wiaze z pracodawca/pracodawca uzytkownikiem stosunek pracy...
    a prawo nie chroni tylko pracownika, ale i pracodawce...
    Sciagniecie pracownikow na dodatkowe dyzury zwykle jest czyms
    spowodowane, bynajmniej nie zwyklym widzimisie pracodawcy... nawet jak
    komus sie tak wydaje... :D

    Pozdrawiam...

  • 4. Data: 2005-08-20 08:42:46
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    gromax napisał(a):

    > nie koniecznie - "strony dopuszczają możliwość rozwiązania umowy o
    > pracę z jedno-tygodniowym wypowiedzeniem".

    No właśnie to mnie zastanowiło - zważywszy, że jest to umowa na czas
    określony zawarta na okres krótszy niż 6 m-cy.
    Od kiedy taką umowę można wypowiedzieć?
    Bo ZTCP to w KP jest zapis, że wypowiedzieć można (z 2tyg. okresem
    wypowiedzenia) umowę zawartą na czas określony dłuższy niż 6 m-cy.

    Zbyszek

  • 5. Data: 2005-08-20 08:51:47
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Zbyszek Tuźnik napisał(a):

> [...]
    > Bo ZTCP to w KP jest zapis, że wypowiedzieć można (z 2tyg. okresem
    > wypowiedzenia) umowę zawartą na czas określony dłuższy niż 6 m-cy.

    W KP jest napisane, ze nie mozna wypowiedziec umowy na czas okreslony
    krotszy niz 6 m-c, jezeli w umowie o prace nie ujeto tej mozliwosci...
    W tej umowie jest to zawarte: § 4, podpunkt 7... :)

    Pozdrawiam...

  • 6. Data: 2005-08-20 09:20:26
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Dariusz Tarczoń napisał(a):

    > W KP jest napisane, ze nie mozna wypowiedziec umowy na czas okreslony
    > krotszy niz 6 m-c, jezeli w umowie o prace nie ujeto tej mozliwosci...

    W którym miejscu/artykule jest to napisane, bo nie widzę.
    Wg art. 32 każda ze stron ma prawo rozwiązać za wypowiedzeniem umowę na
    czas nieokreślony lub okres próbny,
    art. 33
    Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, *dłuższy* niż 6
    miesięcy, strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego
    rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
    Jest oczywiście jeszcze art.33^1 z odwołaniem do Art. 25. § 1.
    Umowę o pracę zawiera się na czas nie określony, na czas określony lub
    na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli zachodzi konieczność
    zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w
    pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na
    podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności.
    Ale nie o to chyba chodzi, więc?

    > W tej umowie jest to zawarte: § 4, podpunkt 7... :)

    Zapis w umowie widziałem, stąd moje zdziwienie.

    Zbyszek

  • 7. Data: 2005-08-20 09:48:38
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Zbyszek Tuźnik napisał(a):

> [...]
    > pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na
    > podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej

    Umowa nie moze byc sprzeczna z KP, wiec jezeli w umowie na czas <6 m-cy
    zawarto mozliwosc jej rozwiazania (a KP tego nie reguluje) to jest to
    z nim zgodne..
    Taka umowa moze byc rozwiazana...
    Jezeli zas pracodawca zapomnial o zawarciu tego w umowie... no coz...
    wtedy jest problem... :D

    > Zapis w umowie widziałem, stąd moje zdziwienie.

    Ta konkretna umowa jest dodatkowo 'podlegla' ustawie o zatrudnianiu
    pracownikow tymczasowych i wowczas reguluje to rozdzial II, Art. 13,
    punkt 2, podpunkt 2...
    ( np. http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/1608.htm)

    Pozdrawiam...

  • 8. Data: 2005-08-20 09:58:44
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Dariusz Tarczoń napisał(a):
> [...]
    (...)
    > Umowa nie moze byc sprzeczna z KP, wiec jezeli w umowie na czas <6 m-cy
    > zawarto mozliwosc jej rozwiazania (a KP tego nie reguluje) to jest to z
    > nim zgodne..

    Uff, czyli z oczami wszystko w porządku, nie jest napisane, że można.
    I nie jestem pewien, że jest tak jak piszesz, a raczej jestem pewien
    czegoś wręcz przeciwnego. Skoro ustawodawca wymienił szczególne
    przypadek w którym *dopuszczalne* jest rozwiązanie umowy za
    wypowiedzeniem i ten się w nich nie mieści, tzn. że nie można
    (przynajmniej pracodawca nie może), bo postanowienia umowy o pracę nie
    mogą być mniej korzystne dla pracownika niż postanowienia KP.

    > Ta konkretna umowa jest dodatkowo 'podlegla' ustawie o zatrudnianiu
    > pracownikow tymczasowych i wowczas reguluje to rozdzial II, Art. 13,
> [...]

    O i to - na zasadzie lex speciali derogat legi generali - jest odpowiedź
    na moje wątpliwości.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 9. Data: 2005-08-20 10:38:51
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:de6ush$dgj$1@news.onet.pl Zbyszek Tuźnik
    <d...@b...pl> pisze:

    > Skoro ustawodawca wymienił szczególne
    > przypadek w którym *dopuszczalne* jest rozwiązanie umowy za
    > wypowiedzeniem i ten się w nich nie mieści, tzn. że nie można
    Wprawdzie nie na gruncie KP, ale spotkałem się z orzeczeniem, że jeśli
    ustawa wymienia jakieś uprawnienia konkretnego organu, to znaczy, że tylko
    on je posiada. Pomimo, że zapis nie zawiera jasno sprecyzowanego wykluczenia
    ani nie zakazuje tych uprawnień innym organom.

    Jotte