PracaGrupypl.praca.dyskusje › Specjalizować się - tak, ale jak?

  • 1. Data: 2005-02-11 00:35:26
    Temat: Specjalizować się - tak, ale jak?
    Od: "Orange" <m...@p...onet.pl>

    Witam na tym forum!

    Mam do Was pytanie - w szczególności do osób, które mają jakieś doświadczenie w
    branży informatycznej lub są managerami.

    Pracuję w firmie w której realizuję się i rozwijam, aczkolwiek mój rozwój idzie
    w dwóch, a nawet w trzech kierunkach. Jestem w tej firmie ceniona, jednakże
    dwie decydujące w tej firmie osoby mają rozbieżne wizje dotyczące mojego
    rozwoju. Z jednej strony powinnam (i chcę) rozwijać sie w tym, co jest przede
    wszystkim moją specjalnością, czyli jako programista. Z drugiej - coraz
    częściej nie mam czasu na programowanie, bo pracuję jako analityk i przy
    okazji "pomoc biurowa" prezesów. Ta duga forma mojej pracy, także daje mi jakąś
    satysfakcję, ale nie ukrywam, że bardzo odciąga mnie od programowania! Nie jest
    to praca bezmyślna i wykonując ją, także wiele się uczę: sporządzam wyceny,
    negocjuję, przygotowuję umowy oraz coraz bardziej - poprzez analizy - wkraczam
    w świat finansów. Ale to wszystko kosztem technologii, z którą co prawda jestem
    zaznajomiona po łebkach (jak nikt mam dostęp do różnych konferencji i szkoleń),
    ale której nie mam kiedy przerabiać w praktyce! Mam na myśli najnowsze
    technologie, które pędzą do przodu i w których jest się nikim, jesli się ich
    nie przerobi w praktyce. A moja rola sprowadza sie do tego, że jedynie wiem, co
    w trawie piszczy...

    Nie wiem, jak sie do tego ustosunkować. Wiem, że jednak się rozwijam i to
    dynamicznie, ale chyba nie do końca rozwijam się tak, jak powinnam. W tej
    firmie robię się guru, ale co będzie, jak będę chciała zmienić firmę? Czy w
    innych poważnych firmach szukają takich ludzi do wszystkiego? Czy aplikując na
    stanowisko projektanta / programisty, ktoś doceni, że pewne specjalistyczne
    tematy finansowe mam w jednym palcu? Czy nie jest tak, że będę skazana na firmę
    w której jestem, bo jako programista się zdewaluuję (ostatnio
    moje "programowanie" ogranicza się do spotkań roboczych, konsultacji i porad!
    zero linii kodu!), a gdzie indziej nie docenią mojego doświadczenia
    pozaprogramistycznego?

    Trochę jestem w kropce. Na dodatek mnóstwo czasu wypalam na tworzenie jakichś
    zestawień i papierów. Mam wrażenie, że dla dyrektorów i prezesów stałam sie
    nieco inteligeniejszą od innych asystentką.

    Żeby było jasne, nie sukam w tej chwili nowej pracy. Chciałabym tylko ocenić
    swoje szanse na rynku pracy, aby wiedzieć, czy to wszystko zmierza we właściwym
    kierunku.

    Patrząc na oferty pracy, wszyscy szukają sprawnych rzemieślników, czysto do
    etapu produkcji.

    Szczególnie zależy mi na opiniach osób, które pracują w dużych firmach
    informatycznych. Będę wdzieczna za pomoc!

  • 2. Data: 2005-02-11 00:58:30
    Temat: Re: Specjalizować się - tak, ale jak?
    Od: "Skur" <o...@N...info>

    nieladnie wysylac z firmy maile;)

  • 3. Data: 2005-02-11 09:00:00
    Od: Daniel <d-wasyl@NO_SPAM.gazeta.pl>

    Orange napisał(a):
    moje zdanie jest takie. To tylko zależy od ciebie technologia idzie do
    przodu i nic na to nie poradzisz. Jak nie jestes z nią na co dzień to po
    jakimś czasie nic nie umiesz. Wszystko zależy od czego co na prawdę
    chcesz w życiu robić. Z reguły na rozmowach na stan. programisty są
    jakieś testy np. optymalizacja kodu. a skąd będziesz wiedziała jak to
    zrobić. Z drugiej strony dobry analityk w takich firmach np. Deloit ma
    ładną kasę. Myślę że musisz połączyć jedno z drugim ale nie odłączaj do
    tego robienie tabelek dla dyr. itp. Ale to moje prywatne zdanie. Twoja
    piaskownica twoje zabawki

  • 4. Data: 2005-02-11 12:47:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Orange wrote:

    Bardzo niewielu programistom udaje się pozostać typowymi programistami
    po ukończeniu 40 lat. Niestety od pewnego wieku myśli się wolniej.
    Dodatkowo rzadko która firma chce zatrudniać programistów w starszym
    wieku, bo dobrze o tym wiedzą. I dlatego staraj się mieć w zanadrzu
    inny fach.

  • 5. Data: 2005-02-11 17:35:17
    Od: Jan Kowalski <j...@k...nie-istnieje.pl>

    > Bardzo niewielu programistom udaje się pozostać typowymi programistami
    > po ukończeniu 40 lat. Niestety od pewnego wieku myśli się wolniej.

    Staruszek wolno-myślący po 40-ce, czy domorosły ekspert medyczny?
    Wyrazić litość, czy śmiać się?

  • 6. Data: 2005-02-11 18:02:09
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

> [...]
    >jakąś
    >satysfakcję, ale nie ukrywam, że bardzo odciąga mnie od programowania!

    Jesli programowanie Cie kreci bardziej, to porozmawiaj o tym z szefem. Jesli
    to nie da efektu, to zmien firme. W tej, jesli jestes spychana do takiej
    pracy, a sie do niej nie pchalas, panuja najwyrazniej stereotypy nt. kobiet -
    ze sa dobre do pracy typu asystentka prezesa i negocjacje, a muszac
    programowac na pewno cierpia, ze robia cos niezgodnego z kobieca psychika. Cos
    takiego trudno przeskoczyc, jesli wystepuje - ale jest mnostwo
    miedzynarodowych firm, ktore ze wzgledu na oficjalna polityke rownosci plci
    skacza z radosci, jak maja wykwalifikowana kobiete-programistke i ani im w
    glowie robic z niej asystentki prezesa.

    I.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 7. Data: 2005-02-11 18:20:01
    Temat: Re: "Re: Specjalizować się - tak, ale jak?"
    Od: Jan Kowalski <j...@k...nie-istnieje.pl>

    > jest mnostwo miedzynarodowych firm, ktore ze wzgledu na oficjalna
    > polityke rownosci plci skacza z radosci, jak maja wykwalifikowana
    > kobiete-programistke i ani im w glowie robic z niej asystentki

    I dodam, że kobiety ze swoim zmysłem praktycznym niekoniecznie dzięki
    polityce równości płci są zatrudniane jako programistki. Po prostu
    potrafią robić "świetną robotę". To opinia znanego mi dobrze szefa
    firmy zatrudniającej kilkunastu programistów i ... :) programistek.

  • 8. Data: 2005-02-11 19:15:06
    Temat: Re:
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

> [...]
    >potrafią robić "świetną robotę". To opinia znanego mi dobrze szefa
    >firmy zatrudniającej kilkunastu programistów i ... :) programistek.

    To prawda. IMHO jest prawda roznica predyspozycji (wynikajaca raczej z
    psychicznych upodoban plci niz intelektualnych roznic - kobiety sa

    orientowane na kontakty miedzyludzkie i kontakt z "nieludzkim" kodem jest dla

    wiekszosci tak nudny, ze demotywuje), ale jesli ktos ma inaczej i wylamuje sie
    ze srodka krzywej Gaussa, to zwykle jest ponadprzecietny i dotyczy to zarowno
    kobiet w meskich zawodach, jak i mezczyn w kobiecych.

    Programistki swietnie pracuja w grupie, nie maja "kompleksu wlasnego kodu",
    przyjmuja krytyke w odpowiedni sposob - to sa opinie, ktore ja slyszalam.
    Dolaczenie do meskiego zespolu programistycznego kobiety zwieksza wydajnosc
    zespolu nawet, gdy jej kwalifikacje nie sa powyzej sredniej w grupie - to sie
    juz znalazlo w literaturze przedmiotu.

  • 9. Data: 2005-02-11 20:27:00
    Od: mgl <m...@s...net>

    Immona wrote:

> [...]
    > zespolu nawet, gdy jej kwalifikacje nie sa powyzej sredniej w grupie - to sie

    Zaciekawiło mnie to... pamiętasz może, gdzie konkretnie zostały
    przedstawione takie wnioski? Pytam zupełnie poważnie.

    miłego wieczoru,
    mgl

  • 10. Data: 2005-02-12 18:15:00
    Temat: Re: Re:
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "mgl" <m...@s...net> napisał w wiadomości

    > Zaciekawiło mnie to... pamiętasz może, gdzie konkretnie zostały
    > przedstawione takie wnioski? Pytam zupełnie poważnie.

    to z dolaczeniem do zespolu znajdziesz w DeMarco "Czynnik ludzki". Dla
    wyjasnienia dodam, ze wzrost wydajnosci wynikal ze wzrostu motywacji takiego
    zespolu, co bylo zwiazane z poczuciem wyjatkowosci i wyroznienia, a moze i
    tym, ze kazdy mial ambicje pokazac, ze jest dobry. Podobny efekt wystepuje w
    wojskowosci i terroryzmie - brygady specjalne zabijaja wsrod terrorystow,
    jesli juz maja zabijac grupe terrorystow, najpierw kobiety, bo obecnosc
    kobiety znaczaco zwieksza walecznosc meskiej grupy, do ktorej ona
    przynalezy. :)
    Co do opinii nt. pracy programistek, te slyszalam od ludzi z IT, ktorzy
    wspolpracowali z programistkami lub im szefowali - konkretnych zrodel w
    rodzaju nazwisk w tym przypadku nie podam, bo nie wiem, czy te osoby sobie
    zycza byc publicznie cytowane z wyrazanych prywatnie opinii.
    sama mam najwyzej ciekawe obserwacje z tego zakresu z demosceny :).
    Streszczajac: pasjonaci uwazali ogolnie, ze dziewczyny sie do tego nie
    nadaja - jako ogol; gdy sie jednak znalazla jakas, ktora sie nadawala,
    budzilo to powszechny entuzjazm i poparcie wyrazane w niezwykle cierpliwej
    pomocy udzielanej bez podtekstow flirtowych i nie dokonywano na dziewczyne
    projekcji stereotypow zywionych wobec calego rodzaju zenskiego.

    I.