PracaGrupypl.praca.dyskusjerozmowy prywatne › Re: rozmowy prywatne
    From: flyer <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: rozmowy prywatne
    Date: Wed, 05 Mar 2003 00:10:15 +0100

    leszek napisał:

    > Jest jednak kwestą interpretacji, czy wykorzystywanie służbowego telefonu
    > komórkowego do prywatnych rozmów jest szkodą pracodawcy.
    [...]
    Szkoda jest na pewno, ale bodajrze w sprawie przeciw telefonistkom ze
    szpitala dzwoniacym na 0700 zastosowano przepisy Kk o kradziezy impulsow
    telefonicznych. Dzwonienie w sprawach prywatnych z telefonu sluzbowego
    mozna albo podlozyc pod zapisy regulaminu pracy (cos w rodzaju
    idioodpornych regulacji typu - "telefon sluzy tylko do kontaktow
    sluzbowych") albo pod art 100 par 2 ust 4 Kp "Dbac o dobro zakladu
    pracy(...)", czego nie wykonujac pracownik podpada pod tytul -
    nienaleznego wykonywaniem obowiazkow pracowniczych.

    > Nie ma natomiast żadnych ograniczeń w czasie.

    W prawie nie istnieje (oprocz kilku przypadkow) pojecie braku
    ograniczenia w czasie. Nie bede kopiowal przepisow juz podanych, dodam
    za to troche od siebie:

    Art. 122.
    Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej
    naprawienia w pełnej wysokości.

    Ujmujac to dosadniej, tak jak to lubie (bez obrazy dla autora watku) -
    tylko wyjatkowy kretyn moze probowac tlumaczyc sie, ze nie wiedzial iz
    dzwoniac ze sluzbowego telefonu komorkowego naraza pracodawce na straty
    nie zwiazane z prowadzona przez niego dzialalnoscia.

    A teraz cos na deser:

    Art. 291.
    (...)
    § 2. Jednakże roszczenia pracodawcy o naprawienie szkody, wyrządzonej
    przez
    pracownika wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków
    pracowniczych, ulegają przedawnieniu z upływem 1 roku od dnia, w którym
    pracodawca powziął wiadomość o wyrządzeniu przez pracownika szkody, nie
    później jednak niż z upływem 3 lat od jej wyrządzenia.
    (...)
    § 3. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, do przedawnienia
    roszczenia o
    naprawienie tej szkody stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
    (...)

    A w ramach podsumowania - albo wybierz sie do prawnika, albo jezeli nie
    mam racji w interpretacji, niech mnie ktos na grupie predziutko
    "zglanuje", zebys nie byl stratny ;).

    Flyer