eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjenatrętny sprzedawca › Re: natrętny sprzedawca
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: natrętny sprzedawca
    Date: Tue, 31 Jan 2006 01:27:07 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 107
    Message-ID: <drmb89$l5c$1@inews.gazeta.pl>
    References: <drlvpd$efe$1@opal.icpnet.pl>
    NNTP-Posting-Host: dxo15.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1138667594 21676 83.22.100.15 (31 Jan 2006 00:33:14 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 31 Jan 2006 00:33:14 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <drlvpd$efe$1@opal.icpnet.pl>
    X-Accept-Language: pl, en-us, en
    X-User: sobczyk.webdesign
    User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0.7 (Windows/20050923)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:173901
    [ ukryj nagłówki ]

    Virtuozik napisał(a):
    > Otoz stara wyjadaczka ktora pracuje tam juz pare lat ma taki nawyk ze jak
    > tylko klient wejdzie do sklepu zaraz dopada go pytaniem "czy moge cos
    > podac?",
    Takie zachowanie świadczy o fatalnym braku wiedzy na temat cyklu
    sprzedaży / obsługi klienta.

    Literatury Ci nie podam, bo nie chce mi się grzebać, ale mogę napisać z
    głowy. Wiem co piszę, bo szkolę sprzedawców.

    1.
    Proces sprzedaży do klienta indywidualnego polega, w dużym uproszczeniu,
    na uświadamianiu lub wywoływaniu potrzeb zakupu u klienta.
    Nie każdy klient wchodzi do sklepu z uświadomionym zamiarem dokonania
    zakupu. Większość nie uświadamia sobie nawet w pełni, jaki produkt może
    ich zainteresować. Klient, wchodząc do sklepu najczęściej myśli: "szukam
    nowych spodni" a nie "szukam nowych gabardynowych, lekko dzwonowatych
    spodni w odcieniu kawy z mlekiem, z delikatnym deseniem w jodełkę,
    brązowym guzikiem, szlufkami szerokości 2 cm, u dołu rozszerzanych, u
    góry obcisłych...". Zatem pytanie: "czy mogę coś podać" może wywoływanć
    nieprzyjemne uczucie presji: "proszę natychmiast, tu i teraz i w tym
    momencie sprecyzować swoje oczekiwania".

    2.
    Doprecyzowującą rolę pełni ekspozycja - metodą kolejnych przybliżeń
    (moda męska -> regały ze spodniami -> regał z eleganckimi spodniami ->
    spodnie w kolorze kawy) pomaga klientowi określić jego oczekiwania
    względem towaru.
    Ekspozycja pełni również inne kluczowe role - wzmaga działanie
    irracjonalnych motywatorów zakupu: "wchodzę do sklepu po nowe
    rękawiczki. Widzę zajebistą, klasycznie elegancką marynarkę - MUSZĘ JĄ
    MIEĆ" albo "wchodzę rozejrzeć się za jakimś t-shirtem. Widzę kosz pełen
    przecenionych skarpet. Takie tanie, czemu nie skorzystać i nie kupić" itd.
    Proste pytania, pozwalajace uświadomić rolę elementów nieracjonalnych w
    sprzedaży bielizny:
    - ile kobiet kupuje majtki z powodów czysto racjonalnych - np. przez to,
    że z 7 par (po jednej na każdy dzień) podarła się środa i trzeba
    uzupełnić?
    - ile w ogóle kobiet i mężczyzn kieruje się tylko czynnikami
    racjonalnymi w doborze bielizny?
    - w jakim stopniu mężczyzna kupujący kobiecie bieliznę, kieruje się
    motywami racjonalnymi?

    Zatem natychmiastowe pytanie "co podać" nie tylko wywołuje presję, ale
    również odciąga uwagę Klienta od ekspozycji i ogranicza możliwość
    uświadamiania potrzeb Klientowi albo wywoływania u niego potrzeb
    dokonania zakupu.

    3.
    Bardzo ważną rolę w sprzedaży pełni analiza potrzeb klienta. Im jest ona
    lepiej przeprowadzona, tym większe szanse na sprzedaż.

    Szanse sprzedażowe zwiększa również uświadomienie sobie przez klienta
    potrzeby zakupu (pkt. 1) i w konsekwencji - samodzielne nawiązanie
    kontaktu ze sprzedawcą. Czyli: łatwiej sprzedać temu sprzedawcy, do
    którego klient sam podchodzi, niż temu, który musi podejść do klienta.

    A więc:
    - obserwować nienachalnie klienta, czekając aż poszuka wzrokiem
    sprzedawcy, czyli nawiąże kontakt. Wtedy podejść,
    - obserwować co robi klient - w stronę jakiego asortymentu się kieruje,
    jak i co wybiera,


    Jeżeli ta "stara wyjadaczka" trochę zaczeka, to w odpowiednim momencie
    będzie mogła zaoferować konkretny produkt, z grubsza odpowiadający
    wymaganiom klienta a potem - doprecyzować, ustalić szczegóły, zachęcić,
    sprzedać.


    4.
    Stary banał: każdy człowiek jest inny ale jednak można odnaleźć pomiędzy
    nimi podobienstwa. Tak samo jest z klientami: każdy inny, lecz można ich
    podzielić na cztery grupy.

    Nad typologią nie będę się specjalnie rozpisywał. Krótko: są tacy,
    którzy dokonanie zakupu traktują w kategorii zadania: szybko wybierają,
    szybko kupują lub szybko wychodzą. Sprzedawcę traktują również
    zadaniowo: jest zbędny póki nie ma się do niego pytań. Jeśli sam się
    wcina w procesy myślowe takiego zadaniowca - zawadza.
    Są też tacy, którzy muszą wejść, rozejrzeć się wiele razy, obejść sklep,
    zapytać o milion rzeczy. Często nieufni, trzy razy zastanowią się zanim
    podejmą decyzję o zakupie. Każda próba wywarcia zbyt silnej presji
    powoduje, że ze sklepu uciekają.

    Ta wyjadaczka swoim zachowaniem zraża do siebie co najmniej dwie
    kategorie klientów.

    Tyle. Na koniec dwa fakty:

    1.
    Sposób reakcji na wejście klienta jest jednym z podstawowych kryteriów
    oceny sprzedawcy, dokonywanej przez asesora symulującego klienta.
    Prawidłowa postawa to: "zauważa klienta, opcjonalnie: wita go,
    obserwuje, we wlaściwym momencie podchodzi". Ta postawa znajduje się na
    środku skali pomiędzy dwoma negatywnymi biegunami: "nie zauważa/zlewa
    klienta" i "podbiega jak torpeda i pyta co podać".

    2.
    Około 15% populacji Polski cierpi na różnego rodzaju zaburzenia
    depresyjne, nerwicowe lub lękowe. Nadgorliwy sprzedawca, przekraczający
    wrażliwe bariery takich osób, może powodować uczucie dużego dyskomfortu.



    pozdrawiam
    m.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1