PracaGrupypl.praca.dyskusjekoniec zlotej ery dla pracodowacow? › Re: koniec zlotej ery dla pracodowacow?
    From: Piotr <s...@r...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: koniec zlotej ery dla pracodowacow?
    Date: Fri, 20 Jan 2006 22:19:38 +0100

    entroper napisał(a):

    > Yhy. A gdzie by się wycofali ? Do Chin ?

    Bliżej mają jeszcze Czechy, Słowację (które już teraz "podbierają"
    Polsce inwestycje), Litwe, Łotwe, Estonię, Wegry, kraje b. Jugosławii
    itd. Co do Chin, np. sporo polskich firm odzieżowych właśnie tam
    przeniosło produkcję.

    > To dlaczego dotychczas tego
    > nie zrobili, przecież tam już teraz jest taniej.

    Jak narazie nie mieli powodów aby się przenosić bo koszty były niskie.
    Zresztą oprócz samych kosztów liczy się też np. stabilność polityczna,
    do tej pory było z tym nie najgorzej i dlatego inwestycje powstawały u
    nas a nie np. na Ukrainie. Gdyby sprawdził się najgorszy scenariusz, tj.
    do władzy dopchałyby się oszołomy od Leppera to mało kto zaryzykuje
    inwestowanie na większą skalę w Polsce.

    > Nie popieram radosnej twórczości polityków, ale straszenie
    > wycofaniem się inwestorów też już zaczyna być starą śpiewką :/

    Wcześniej to Niemcy, Francuzi odczuwali na własnej skórze wycofywanie
    się inwestorów z ich krajów. Sam brałem udział w przenoszeniu produkcji
    dużych międzynarodowych koncernów do Polski, nie jest to bardzo
    kosztowne ani skomplikowane logistycznie przedsięwzięcie.

    > Poza tym, czy ci inwestorzy w ogóle płacą tu jakieś podatki ?

    Płacą, oczywiście jak każdy kombinują żeby zapłacić jak najmniej. A
    sposobów żeby legalnie wyprowadzić jak największą część zysków z Polski
    jest pod dostatkiem.

    pozdrawiam
    Piotr