PracaGrupypl.praca.dyskusje › dobre CV :)

  • 1. Data: 2005-02-01 01:58:14
    Temat: dobre CV :)
    Od: "JJ" <a...@a...com>

    Witam,

    Chciałbym podzielic sie z Wami kilkoma uwagami dotyczącymi redagowania
    życiorysu. Większość ludzi pracujacych, bądź poszukujących pracy zna
    powszechnie panująca opinie, iż dobrze napisane cv w znacznej mierze
    przyczynia się do osiągnięcia sukcesu na drodze poszukiwań zatrudnienia.
    Jednak widac owa wiedza ogólna często jest niewytarczająca, gdyz
    część aplikujących dostarcza firmom doradczym bądź bezpośrednio potencjalnym
    pracodawcom, dokumenty bynajmniej nie zachęcające do tego, ażeby zainicjować
    spotkanie czy chociażby kontakt telefoniczny.
    Nie należy zapominać, że cv to dokument a przy okazji nasza wizytówka.
    Cechowac powinien ją schludny i elegancki (oficjalny) wygląd. W mojej opinii
    nie należy przesadzać z udziwnieniami. Co jednak w życiorysie jest
    najważniejsze? Przedewszystkim powinien być max. czytelny. Osoba
    przeglądajaca aplikacje powinna jednym rzutem oka zebrać wszystkie
    interesujące ją informacje. W górnej części życiorysu znajdowac powinno się
    imię i nazwisko kandydata (większa czcionka, najlepiej pogrubiona) oraz
    wszelkie dane personalne i kontaktowe (adres - o którym niektórzy
    zapominają, bezwzglednie numer telefonu i email, istotny wbrew pozorom jest
    także stan cywilny oraz preferencje dotyczące miejsca pracy).
    Następną, dość przydatną rzeczą, która w cv znaleźć powinna się we wstępie
    jest którkie podsumowanie dotychczasowych doświadczeń zawodowych -
    stanowiska, które kandydat zajmował w swojej karierze zawodowej. W tej
    części warto również wspomnieć o tym, jakie stanowisko nas interesuje oraz
    jakie są nasze oczekiwania względem potencjalnego pracodawcy (na wypadek,
    gdyby nasza kandydatura została odrzucona, a dokumenty zatrzymane w bazie
    danch).
    Wszystkie informacje dotyczące wykształcenia, przebiegu kariery zawodowej
    jak i umiejętności powinny być wypunktowane. Odradzam pisanie powieści -
    zapewniam, że nikt nie ma czasu ani nawet ochoty oceniać walorów literackich
    dzieła pt.: "CV Jana Kowalskiego". Z życiorysu jasno powinno wynikac, czego
    kandydat doświadczył, co potrafi, jakie są jego osiągnięcia. Jeżeli praca na
    zajmowanym wczesniej przez kandydata stanowisku wymagała specjalistycznych
    umiejętności np. programistycznych i były one wykorzystywane to trzeba o tym
    napisać (czyli np. w jakim języku i środowisku wykonywany byl projekt
    programistyczny). Jeżeli zamieszczamy informacje dotyczące naszych
    dodatkowych kwalifikacji np. umiejętność posługiwania się oprogramowaniem,
    warto równiez zamieścić informację obrazującą stopień biegłości jego
    obsługi. Jest to o tyle ważne, że daje kandydatom szanse pochwalenia się
    innymi umiejętnościami, niż te nabyte w toku pracy zawodowej, co również
    może zadecydowac o przyszłym zatrudnieniu, nawet wówczas, gdy nasze
    doświadczenia zawodowe nie są w pełni korelatywne względem oczekiwań
    pracodawcy.
    Zdaje sobie sprawę z tego, że dla wielu osób powyższe uwagi nie są niczym
    okrywczym - dla mnie to również nic nowego. Zastanawia mnie jedak fakt, że w
    praktyce powyższe reguły nie są przez aplikujących przestrzegane. Zajmuję
    się rekrutacją i bardzo dużo czasu poświęcam analzie nadesłanych dokumentów
    aplikacyjnych... powiem tylko tyle, że milo jest spojrzeć na porządnie
    zrobione cv :)

    Pzdr

  • 2. Data: 2005-02-01 03:04:30
    Temat: Re: dobre CV :)
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "JJ" <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > zapominają, bezwzglednie numer telefonu i email, istotny wbrew pozorom
    > jest
    > także stan cywilny oraz preferencje dotyczące miejsca pracy).

    Pracodawcy nic do stanu cywilnego. Wyciaganie z tego wnioskow bywa zreszta
    czesto mylne - wiele osob formalnie stanu wolnego zyje w zyciowym zwiazku
    majacym wszystkie cechy malzenstwa i z rownym ryzykiem posiadania dziecka co
    ci z papierkiem, a wiele osob w malzenstwie nie ma obiekcji przeciwko np.
    spedzaniu kilkunastu dni w miesiacu w podrozy sluzbowej.

    > Następną, dość przydatną rzeczą, która w cv znaleźć powinna się we wstępie
    > jest którkie podsumowanie dotychczasowych doświadczeń zawodowych -

    [ciach]

    > Zdaje sobie sprawę z tego, że dla wielu osób powyższe uwagi nie są niczym
    > okrywczym - dla mnie to również nic nowego.

    Tak, ale za granica i w niektorych kregach w kraju funkcjonuja tez zupelnie
    inne wzory CV - np. wg schematu cel zawodowy, dane adresowe, umiejetnosci,
    kwalifikacje, wyksztalcenie, doswiadczenie, referencje. Ukladu nie wiadomo
    czemu rozpropagowanego przez polskie portale poradniczo-rekrutacyjne nie
    nalezy traktowac jako jedyny sluszny, choc w wielu sytuacjach jest dobry.
    Ba, gdzieniegdzie nie pisze sie w CV daty urodzenia.

> [...]
    > dokumentów
    > aplikacyjnych... powiem tylko tyle, że milo jest spojrzeć na porządnie

    Musi Cie to bardzo sfrustrowac, skoro wysylasz o trzeciej w nocy tekst na
    newsy na ten temat :)

    I.

  • 3. Data: 2005-02-01 06:01:11
    Od: Kira <k...@e...pl>

    Re to: Immona [Tue, 1 Feb 2005 04:04:30 +0100]:

    > Ukladu nie wiadomo czemu rozpropagowanego przez polskie portale
    > poradniczo-rekrutacyjne nie nalezy traktowac jako jedyny sluszny,
    > choc w wielu sytuacjach jest dobry.

    Powiedzmy -- jest lepszy niz zaden alno wymyslony autorsko ;)
    Mi w CVkach bardzo brakuje punktu "potrafię" ;> bo wbrew temu
    co sie moze wydawac, ktos kto pracowal jako grafik w agencji
    reklamowej moze miec niemal zerowe pojecie o pracy grafika bo
    akurat na niego zrzucali caly czas wyklejanie literek ;>
    (Tak, sprawdzone.)

    > Ba, gdzieniegdzie nie pisze sie w CV daty urodzenia.

    Le, a ogolnie sie pisze?... Wiesz, jakos nie zwracalam na to
    uwagi, nie pamietam czy data urodzenia raczej byla czy raczej
    jej nie bywalo... Ale przeciez po datach ukonczenia szkol czy
    pierwszej pracy pi razy oko wiadomo czy to "mlody gniewny"[*],
    czy ktos majacy niewielkie doswiadczenie i to niekoniecznie
    nawet zawodowe, czy wieloletni praktyk tematu...? Nie?...

    Kira

    [* okreslenie stosowane w paru wiekszych znanych mi firmach
    oznaczajace ludzi zaraz po studiach, najczesciej marketing,
    ktorzy wlasnie skonczyli uczelnie, doswiadczenie maja zerowe
    ale sa przekonani ze teraz to zdobeda swiat! :) Wiekszosci
    przechodzi po parutygodniowym bezplatnym stazu do ktorego
    wczesniej sami z ogniem w oczach pracodawce przekonywali...)

  • 4. Data: 2005-02-01 11:25:40
    Od: "Coinneach Odhar" <C...@m...wp.pl>

    Gdzieś z głębi "JJ" <a...@a...com> wypłynęło z pasją:

    > istotny wbrew pozorom jest także stan cywilny

    A kolega ponoć rekrutujący Kodeks Pracy i ustawę o danych zna?

    Cytuję ze strony GIODO: "Zgodnie z art. 22 (1) § 1 Kodeksu pracy,
    pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania
    danych osobowych obejmujących: imię (imiona) i nazwisko, imiona rodziców,
    datę urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
    wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia".

    Pozdro
    Coinneach

  • 5. Data: 2005-02-01 12:02:27
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-02-01 02:58, Użytkownik JJ napisał:

    > aplikacyjnych... powiem tylko tyle, że milo jest spojrzeć na porządnie
    > zrobione cv :)

    A jakże miło jest wysłać CV na porządnie zrobione ogłoszenie, gdzie
    wiadomo co to za praca i mniej więcej za jakie pieniądze.
    A jakże miło usłyszeć na rozmowie: "u nas nie ma zostawania po godzinach".
    A jakże miło wyjść z rozmowy i być zadowolonym, że nie zmarnowało się
    znowu paru godzin swojego czasu tylko dlatego, że ta praca w
    rzeczywiśtości wygląda inaczej niż było napisane w ogłoszeniu?

    itd...

    --
    Witiia

  • 6. Data: 2005-02-01 12:40:09
    Od: CATALYST <c...@i...pl>

    Witiia napisał(a):
> [...]

    > znowu paru godzin swojego czasu tylko dlatego, że ta praca w
    > rzeczywiśtości wygląda inaczej niż było napisane w ogłoszeniu?

    A taaak - i jakże miło jest przeczytać, że poza "ambitnym i młodym
    zespołem" i "pracą pełną wyzwań" pracodawca oferuje również coś
    pracownikowi. Tak - my pracownicy cieszmy się na potęgę że pracodawca
    raczy dać ogłoszenie (znak choćby) że potrzebuje pracownika ;)

    Pozdr
    CAT

    --
    Mógłbym nazwać to miejsce Zakątkiem Prosiaczkopuchatka, gdyby Zakątek
    Puchatka nie brzmiało lepiej jako krótsze i bardziej zakątkowe.

    Przy odp. na PRIV wytnij cyfry z adresu

  • 7. Data: 2005-02-01 12:45:38
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 01 Feb 2005 13:40:09 +0100, CATALYST
    <c...@i...pl> napisał:

    > A taaak - i jakże miło jest przeczytać, że poza "ambitnym i młodym
    > zespołem"

    I juz wiem, ze moje CV pojdzie do kosza......

  • 8. Data: 2005-02-01 14:01:23
    Od: "Shady" <s...@p...nospam.fm>

    > A taaak - i jakże miło jest przeczytać, że poza "ambitnym i młodym
    > zespołem" i "pracą pełną wyzwań"

    Hehehehehe, dokładnie. KAŻDE ogłoszenie oferuje pracę w młodym i ambitnym
    zespole, możliwość podnoszenia kwalifikacji... My, poszukujący pracy musimy
    w CV być jak najbardziej uczciwi, ale co tam pracowdawca, w ogłoszeniu może
    pisać co chce

  • 9. Data: 2005-02-01 18:27:15
    Od: "JJ" <a...@a...com>

> [...]
    > datę urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
    > wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia".

    Ależ nikt nieczego nie żąda ...
    Ustawe znam, ale pragnałem podzielic się swoimi spostrzeżeniami. Dziwi mnie
    to, że określona grupa osób wypowiadających się w tym miejscu chce za
    wszelką cenę wykazać się ...hmm.. no wlasnie czym? elokwencją?
    Wierz mi, że moje intencje były jak najbardziej dobre, sam niejednokrotnie
    byłem rekrutowany, pracuję i wcale nie zawsze czuje się dobrze. A rekrutacja
    to tak na prawdę eliminacje, których przejście gwarantuje walkę w finale.
    Chciałem tylko, żeby częśc osób wiedziala, jak niewiele trzeba zrobić by nie
    odpaść w przedbiegach.

    Pozdr

  • 10. Data: 2005-02-01 18:35:19
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    JJ; <ctmnvk$osu$1@nemesis.news.tpi.pl> :

    > Przedewszystkim powinien być max. czytelny. Osoba
    > przeglądajaca aplikacje powinna jednym rzutem oka zebrać wszystkie
    > interesujące ją informacje.

    Tu podkreślę - "interesujące ją".

    > zapominają, bezwzglednie numer telefonu i email, istotny wbrew pozorom jest
    > także stan cywilny oraz preferencje dotyczące miejsca pracy).

    Całe szczęście pracodawcy jeszcze podają, gdzie kandydat będzie
    pracował, choć np. mz. w W-wie to i tak wiedza niewystarczająca. Taki
    zarzut [brak miejsca pracy] ma sens np. w przypadku sieci handlowych,
    ale nigdy nie wiadomo, czy pracodawca mając X ofert do wyboru nie uzna,
    że "preferencje" dyskwalifikują pracownika, zwłaszcza że pod tym tematem
    kryją się różne kryteria [dzielnica/miejsce jako takie, dojazd - czas
    dojazdu, ilość przesiadek, odległość, preferowanie pracy, do której
    można dojść itd.]

> [...]
    > gdyby nasza kandydatura została odrzucona, a dokumenty zatrzymane w bazie

    Tak, to oczywiste - wysyłam ofertę na stanowisko sprzedawcy, ale
    interesuje mnie stanowisko dyrektora [wysyłania "na ślepo" ofert nawet
    nie rozważam, bo temat był poruszany na grupie i mz. taka praktyka była
    krytycznie oceniana]. ;) Rozumiem, że pracodawca odniesie się do moich
    chęci z należytym zrozumieniem? ;)) To samo oczekiwania - oczekiwania
    się zmieniają [z różnych powodów] i nawet gdyby kandydaci podawali je w
    swoim CV, to i tak przy ponownym ich wykorzystaniu okazałoby się pewnie,
    że niestety baza danych zawiodła pokładane w niej oczekiwania [czyli nie
    zapewniła bezstresowego i szybkiego naboru kandydatów - chociaż pewnie i
    tak szybszego, niż w przypadku ogłoszeń gazetowych]

> [...]
    > napisać (czyli np. w jakim języku i środowisku wykonywany byl projekt

    Wróć do "podkreślenia" z początku postu. ;)

> [...]
    > aplikacyjnych... powiem tylko tyle, że milo jest spojrzeć na porządnie

    Ja już dawno wiedziałem, że najlepiej aplikuje się do pracodawcy, który
    napisze CV kandydatowi - niestety wtedy okaże się, że "cv są szablonowe"
    lub co gorsza "nijakie", w innym przypadku kandydat musi sam zgadywać,
    co jest dla pracodawcy ważne, a co nie. Rozumiem oczywiście również
    Twoje intencje, ale mz. kandydatowi zależy na tym, żeby dostac się na
    rozmowę kwalifikacyjną, a nie na tym, żebyś mógł/mogła wyrzucić jego CV
    od razu do kosza. Mz. intencją, która przyświecała temu długiemu
    wywodowi, było to, że masz kłopoty z wyborem, toteż pod pozorem "pomocy
    kandydatom" próbujesz ich skłonić do tego, żeby sami się weliminowali.
    Ładnie to tak? ;)

    Flyer