PracaGrupypl.praca.dyskusje › cytat o praktykach

  • 1. Data: 2005-02-19 12:37:42
    Temat: cytat o praktykach
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    ze strony http://www.e-mentor.edu.pl/artykul.php?numer=6&id=81

    "W jednym z akapitów felietonu autorzy poruszyli kwestię praktyk
    studenckich. Bezpłatnych niestety, cytując za nimi. Akurat pracuję w firmie,
    która bardzo chętnie wykorzystuje pomoc studentów różnych uczelni -
    praktykantów. I nie brakuje nam chętnych młodych ludzi, którzy przychodzą do
    nas na praktyki. Bezpłatne praktyki. Przyciąga ich renoma naszej firmy, chęć
    nauczenia się czegoś nowego, zobaczenia namiastki tego, jak to jest w pracy
    w dużym przedsiębiorstwie. Wiele osób, także moich współpracowników, uważa,
    że to wszystko nie jest tak do końca w porządku. Uważają, że praktykanci
    powinni także dostawać za swoją pracę pewne pieniądze. Tak jak inni
    pracownicy firmy. W końcu często wykonują pracę podobną, równie ważną, o tej
    samej jakości i wartości dla firmy, co inni. W felietonie został
    przedstawiony młody człowiek, jeden z wielu takich, których mieliśmy w
    firmie także i my. Jeden z wielu tych, którzy po miesiącu albo dwóch
    odchodzili od nas z referencjami i zaświadczeniem o odbyciu praktyki
    studenckiej w działach marketingu, reklamy, finansów, logistyki i kilku
    innych. Człowiekowi z artykułu proponowano bezpłatne praktyki, on wybrał
    płatną pracę za granicą. Kto wie, czy to nie był dobry wybór. Osobiście
    widziałem wielu praktykantów, w swoim dziale i w wielu innych.
    Niejednokrotnie miałem okazję także z nimi współpracować. Wielu z nich, być
    może jeśli to wszystko zależałoby ode mnie, zostawiłbym w firmie. Ci ludzie
    wiele potrafili przychodząc do nas. Wiele nauczyliśmy ich także i my. I co
    najważniejsze: ci ludzie dalej chcieli się uczyć. Osobiście zostawiłbym ich
    w firmie, ale zapytam: właściwie po co? Na ich miejsce przychodzili nowi,
    także zdolni, chętni do pracy i do nauki (nawet jeśli na kilka tygodni) i co
    dla nas najważniejsze: za darmo. Dopóki będzie jeszcze wielu takich ludzi,
    nie będzie potrzeby w dłuższej perspektywie zatrudniać nowych pracowników.
    Przynajmniej do prac nie wymagających bardzo dużych kwalifikacji[...]. Do
    tych, do których przeszkolenie i zaadaptowanie potencjalnego pracownika
    zajmuje nie więcej niż dwa dni. A potem pozwala już tylko uzyskać wykonanie
    danego zadania przez praktykanta, przez wspomniane 1 - 2 miesiące. Za
    zaświadczenie o odbyciu praktyki + referencje + dobre słowo na dalszą drogę
    kariery. A nie wynagrodzenie pracownika + wszystkie inne koszty związane z
    zatrudnieniem takiej osoby, które musi ponieść pracodawca. Być może to
    wszystko zabrzmi bardzo brutalnie dla wielu młodych ludzi, ale taka jest
    dzisiejsza rzeczywistość rynkowa."

    I.

  • 2. Data: 2005-02-19 18:21:53
    Temat: Re: cytat o praktykach
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Immona (news:cv7bve$hp3$1@atlantis.news.tpi.pl)
    Napisał(a):
    Być może to
    > wszystko zabrzmi bardzo brutalnie dla wielu młodych ludzi, ale taka jest
    > dzisiejsza rzeczywistość rynkowa." I.

    true, true...

    R.

  • 3. Data: 2005-02-19 18:30:27
    Od: mgl <m...@s...net>

    Immona wrote:

> [...]
    > najważniejsze: ci ludzie dalej chcieli się uczyć. Osobiście zostawiłbym ich

    Może po to, żeby uczyli się nadal i z czasem umieli wraz z całym
    zespołem jeszcze więcej? A może po to, żeby zainteresować pracą u siebie
    najlepszych? A może w końcu po to, żeby dbać o wizerunek firmy?
    Chyba, że to typowa praca "na taśmie" nie wymagająca dużych
    kwalifikacji/predyspozycji, a taki rodzaj pracy znajdzie się i w IT, i w
    bankowości, i w konsultingu biznesowym...

    pozdrawiam,
    mgl

  • 4. Data: 2005-02-20 17:53:20
    Od: l...@p...com

    In article <cv80ik$8g8$1@news.dialog.net.pl>, mgl wrote:
> [...]

    Jak przebić człowieka który pracuje za darmo?
    Taniej już nie można.
    Po co firma ma zatrudniać ludzi jak ma za darmo praktykantów?
    Człowiek jest, jak widać, całkiem bezwartościowy.

    --
    Leonid
    leonid(at)polbox.com

  • 5. Data: 2005-02-20 17:58:22
    Od: Robert Sander <r...@o...pl>

    l...@p...com napisał(a):

    > Jak przebić człowieka który pracuje za darmo?
    ZTCP to w zakladach fryzjerskich jest tak, ze placisz za praktyke.

    Robert

  • 6. Data: 2005-02-20 18:07:51
    Od: "mangha" <R...@w...tlen.pl>

    "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> wrote in message

    A jak wygląda prawna regulacja takich praktyk? Z tego, co mi wiadomo, praca
    za darmo jest zakazana....
    Ja na studiach odbywałam praktyki w dużej firmie spółce skarbu państwa i
    dostawałam za to całkiem przyzwoite pieniądze... No ale to było 10 lat
    temu...

    --
    mangha
    Kiedy spoglądasz w otchłań, ona patrzy w ciebie.

  • 7. Data: 2005-02-20 18:32:28
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "mangha" <R...@w...tlen.pl> napisał w wiadomości

    > "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> wrote in message
    >
    > A jak wygląda prawna regulacja takich praktyk? Z tego, co mi wiadomo,
    > praca
    > za darmo jest zakazana....

    Praktyki studenckie zwiazane z tematem pracy magisterskiej (bezplatne) sa
    legalnie, przyjmuje na nie nawet Ministerstwo Gospodarki i Pracy
    http://www.mpips.gov.pl/praktyki.php . Poniewaz w czasie studiow wszystko da
    sie podciagnac pod tematyke zwiazana z planowana praca mag., problemu nie
    ma. O uregulowaniach dotyczacych bezplatnych praktyk, gdy praktykant nie
    jest studentem, nic nie wiem i pobiezne googlanie nic nie wyrzucilo. Nie
    jestem specjalista od prawa pracy, wiec moze ktos bardziej kompetentny
    wypowie sie na ten temat. Sadzac jednak ze skali, jawnosci (reklamowanie
    bezplatnych praktyk przez duze gazety) i braku relacji prasowych o tym, ze
    ktos naruszyl prawo, jest to dozwolone albo nie ma w tym zakresie uregulowan
    prawnych zakazujacych czegokolwiek - tak jak przez dlugi czas, gdy na naszym
    rynku juz dzialal Workservice, nie bylo uregulowan prawnych dotyczacych
    pracy tymczasowej.

    A praca za darmo nie jest zakazana. Idac do kolegi i za darmo instalujac mu
    system nie popelniam wykroczenia :)

    I.

  • 8. Data: 2005-02-20 20:15:42
    Od: Jan Kowalski <j...@k...nie-istnieje.pl>

    > Praktyki studenckie zwiazane z tematem pracy magisterskiej
    > (bezplatne) sa legalnie, przyjmuje na nie nawet Ministerstwo
    > Gospodarki i Pracy
    Nie kwestionując samej idei praktyk darmowych, kwestionuję powoływanie
    się na Ministerstwo Gospodarki i Pracy jako na wzorzec postępowania.
    Nie będę uzasadniał, ale sprawa jest chyba jasna dla wielu...

    > A praca za darmo nie jest zakazana. Idac do kolegi i za darmo
    > instalujac mu system nie popelniam wykroczenia :)

    Może nie, ale jeśli kolega prowadzi firmę i system jest instalowany w
    tej firmie, to juz nie wiem... Bo np. do celów gospodarczych ktoś mi
    użyczy nieodpłatnie samochodu, to wykładnia US jest jednoznaczna:
    powinienem zapłacić podatek od dochodu, jako podstawę przyjmując
    średnią cenę najmu samochodu występującą na danym terenie. Czy MGiP
    płaci podatek od pracy wykonywanej na jego rzecz nieodpłatnie? Bo
    wystąpienie zysku można interpretować w podobny sposób, jak przy
    darmowym użytkowaniu auta...

  • 9. Data: 2005-02-20 21:45:50
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <j...@k...nie-istnieje.pl> napisał w
    wiadomości news:1514002059.20050220211542@kowalski.nie-pisac.pl

> [...]
    > płaci podatek od pracy wykonywanej na jego rzecz nieodpłatnie? Bo
    > wystąpienie zysku można interpretować w podobny sposób, jak przy

    Chyba to nalezy rozwazac na pl.soc.prawo.podatki i tam sa na pewno ludzie,
    ktorzy by na to odpowiedzieli.
    Hm, mialby placic podatek od ustawowej minimalnej? :)

    I.

  • 10. Data: 2005-02-20 21:55:15
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik <l...@p...com> napisał w wiadomości

    > Jak przebić człowieka który pracuje za darmo?
    > Taniej już nie można.
    > Po co firma ma zatrudniać ludzi jak ma za darmo praktykantów?
    > Człowiek jest, jak widać, całkiem bezwartościowy.

    To jest wina tych, ktorzy pracuja za darmo i bez sensu. Za darmo i z sensem
    praktykuje sie tylko tam, gdzie firma ma slawe i prestiz takie, ze bedzie to
    wazny punkt w CV rzeczywiscie zwiekszajacy wartosc na rynku pracy albo gdzie
    sie zdobywa specjalistyczne doswiadczenie wyrastajace ponad obsluge
    sekretariatu. Wiem i sama to mowilam, ze lepiej robic cokolwiek niz miec
    "dziure" w CV, ale jesli juz pracowac za darmo, to lepiej wolontariat dla
    jakiejs szczytnej idei w organizacji charytatywnej/pozarzadowej nie
    nastawionej na zysk, niz przynoszenie zyskow prywatnemu przedsiewzieciu nie
    rozwijajaca praca, bo to psuje rynek. A jakby wszyscy psujacy rynek taka
    darmowa praca bez sensu wzieli sie za darmowa prace spolecznie pozyteczna,
    to by sie nasz polski swiatek zrobil lepszy :)

    I.