PracaGrupypl.praca.dyskusjebezrobocie w WLKP: kon by sie usmial › Re: bezrobocie w WLKP: kon by sie usmial
    From: " Marek" <m...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: bezrobocie w WLKP: kon by sie usmial
    Date: Wed, 14 Sep 2005 07:41:57 +0000 (UTC)

    Piotr <s...@r...com> napisał(a):

    > Znasz sytuację na miejscu więc pewnie masz rację, choć zastanawia mnie
    > czemu poznańskie firmy szukają pracowników w innych miastach.

    A kogo szukają? Szczurków, czy młodych wilków zorientowanych na sukces
    i wygłodzonych brakiem sukcesu :) ?
    Warszawskie czy wrocławskie firmy z kolei szukają pracowników w Poznaniu :)
    Może firmy już jeden raz zatrudniły wszystkich absolwentów na swoim rynku.
    Lokalni absolwenci się skończyli, więc firmy szukają dalej.

    Na stanowiska, na których pracownika najłatwiej zastąpić, oferty bardzo
    rzadko się pojawiają, bo wszędzie pracodawcy mają całe kontenery CV,
    i drugi obieg - rodzinno znajomościowy.

    Są owszem na okrągło poszukiwane grupy pracowników typu: fryzjer, malarz,
    kierowca, krawcowa, kucharz, kucharz pizzer :), ale tu powód jest inny.
    Czytałem kiedyś, że podobno nowa władza zadała cios szkołom zawodowym.
    No i teraz jest problem, bo za dużo jest absolwentów liceum bez zawodu.
    Sporo z nich idzie na studia, bo kiedyś trzeba się było dobrze uczyć
    i zdać egzamin, a teraz wystarczy zapłacić za studia.

    W związku z tym utworzyła się przepaść między stanowiskami dla rzemieślników,
    a stanowiskami, na które kiedyś wystarczyło średnie (nawiasem mówiąc teraz
    też by wystarczyło), a teraz wymaga się wyższego.
    Rynek pracy dla osób ze średnim mocno się skórczył, i coraz częściej muszą
    brać się za to, do czego wystarczy zawodowe lub podstawowe.
    Dotyczy to również absolwentów z wyższym. Znam przykłady osób z wyższym,
    które są np. barmanem, lub paczkują włoszczyznę - oczywiście również tylko
    do pewnego wieku, bo 40+ pracodawca do takich prac też nie weźmie - bo nie
    musi.

    Marek