PracaGrupypl.praca.dyskusjeartykuł › Re: artykuł
  • Data: 2002-12-08 21:48:38
    Temat: Re: artykuł
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    w...@e...org.pl wrote:

    > Nie, nie musi. Już dofinansowuje pożyczając od banków pieniądze na duży procent
    > po to, by móc zfinansować deficyt. Ściąga pieniądze z rynku, po czym ludzie
    > mają problem z uzyskaniem kredytu. Jak ktoś z pomysłem na małą firmę może
    > konkurować jako kredytobiorca z państwem, które zawsze spłaci, najwyżej
    > beztrosko podniesie podatki. O banki się nie bój - jak zawalą, zostaną
    > przejęte, a ich klientom kasa zostanie wypłacona z rezerw i ubezpieczeń, które
    > banki mają obowiązek utrzymać. Wtrącanie się państwa jest zawsze bardziej
> [...]

    Moze niescisle sie wyrazilem. ale chcialem uniknac nazw NBP i Budzet
    Panstwa - obie jednostki swego czasu (i czasami nadal) dofinansowuja
    inne podmioty - NBP swego czasu na przyklad nie dopuscil do kompletnego
    upadku duzego (podkreslam duzego) banku Bogatina, Budzet doplaca albo
    zaraz bedzie doplacal BGK za m.in. kredyty studenckie (patrz: artykul o
    windykacji w GW).
    Co do bankow w kwestii zadluzania sie Panstwa. To jest dyskusja
    swiatopogladowa a nawet ekonomiczna (korzysci plynace z inflacji i jej
    dlawienia), ale patrzac "byznesowo" - Budzet Panstwa jest dla bankow po
    prostu bardziej wiarygodnym klientem niz pozostali - stad banki i
    fundusze zrownowazone czy bezpieczne (a wraz z nimi ludzie) wola
    skorzystac z tej oferty osiagajac teoretycznie o wiele nizsza marze niz
    na kredytach i akcjach (oczywiscie jezeli dobrze obstawia dane akcje).
    Przynajmniej sam nie zauwazylem jakichs ograniczen (pamietajac czasy
    hiperinflacji) - ale nigdy nie bralem kredytow. Moze myslisz o duzej
    marzy (wziawszy pod uwage oprocentowanie lokat) - ale tu mozna
    wytlumaczyc to na conajmniej kilka sposobow - wzrost liczby kredytow
    zagrozonych i pochodna od tego - rezerw odprowadzanych do NPB, zbyt
    wysokie marze, ktore w czasach inflacji bylo calkiem latwo ukryc itd.

    Nie ukrywam tez, ze to co przedstawilem wczesniej to tylko taki sobie
    troche populistyczny konstrukt myslowy - ale uwazam, ze na modelach
    przejaskrawiajacych sytuacje mozna latwiej pokazac pewne problemy.

    Flyer