PracaGrupypl.praca.dyskusjeZapotrzebowanie na prawdziwych informatykow › Re: Zapotrzebowanie na prawdziwych informatykow
    From: "DiP" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zapotrzebowanie na prawdziwych informatykow
    Date: 30 Nov 2004 22:13:05 +0100

    > Właśnie jestem na 5 roku PW (WEiTI). Na razie łapię pracę na pół etatu
    > jako programista Java j2ee. Kasa jest taka, że da się przeżyć i coś tam
    > odłożyć. Ale na przyszłość to dla mnie za mało. Mógłbyś mi poradzić w
    > jakim kierunku się rozwijać? Gdzie szukać roboty dobrze płatnej i
    > ciekawej? Jestem programistą i szukam pracy przy tworzeniu
    > oprogramowania nie koniecznie jako klepacz kodu.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Wojtek

    Studenci nie zarabiają wiele. Tak więc nie przejmuj się. Twoje zarobki wzrosną
    przy zmianie pracy, kiedy będziesz już się legitymował dyplomem. Może to kogoś
    boleć albo i nie, ale taka jest prawda.
    Również nie liczył bym na jakieś większe pieniądze dopiero zaczynając.
    Piszesz że jesteś studentem. Gdybyś teraz zarabial dużo, to ile musiał byś
    dostawać po kilku latach żeby być zadowolonym?

    Kiedy już nie będziesz studentem i będziesz mógł powiedzieć: ".. tak,
    spotkałem się z tym problemem osobiście jakieś 2 lata temu podczas projektu
    dla..".
    "....Wiem więc jak szybko rozwiązać problem."
    wówczas możesz mówić o bogatym doświadczeniu za które dostaniesz od pracodawcy
    lepsze warunki wynagrodzenia.

    W jakim kierunku się rozwijać ?

    Jako programista powinieneś interesować się komponentową metodologią budowy
    oprogramowania - czyli J2EE oraz .NET. oraz oczywiście bazami danych.
    Praca dobrze płatna jest w dużych firmach. (Oczywiście są też i duże firmy
    które płacą źle nawet ludziom z dłuższym stażem, ale zostawmy je).
    W Dużych firmach zaś używane są głównie komercyjne środowiska budowy
    aplikacji. Jeśli np w fimie koszt utrzymania jednego pracownika w firmie na
    miesiąc wynosi 8Kzł, to naprawdę drobiazgiem jest kupno komercyjnej bazy
    danych czy Windows Server za tyle samo, kiedy to drugie będzie przeznaczone np
    dla 10 osobowego zespołu programistów, przez rok. Tak więc jeśli firma zapłaci
    za komercyjne narzędzia np 20 000zł na rok, zaś na programistów 10[prog.] x 12
    [mies] x 8 k [koszt pracownika] = około milion złotych, to koszt narzędzi
    będzie wynosił 2 procent całości.

    Jaki stąd wniosek ? Koszt narzędzi nie ma znaczenia.
    Atut darmowości czegokolwiej wrzucamy do kosza.

    Wygrywa rzeczywiście lepsze (nie biorąc pod uwagę ceny przy określeniu co jest
    lepsze). A skoro w dużych firmach pisze się głównie w J2EE, .NET, to masz i
    odpowiedź. Powinieneś zainteresować się tymi środowiskami.

    wiedza zdobyta przy bezustannym konfigurowaniu linuxa czy przekomilowywaniu
    jego jądra jest tu w zasadzie mało istotna. Nie robi się też masowo projektów
    w duzych firmach ,w których główne srzypce odgrywa PHP.

    Dla kogoś kto nie chce wydać 20 000zł na rok na narzędzia może to brzmieć jak
    absurd, ale firmy mają gdzieś atut darmowości, który z drugiej strony dla
    małej firmy jest często decydujący.

    Pracowałem w trzech dużych firmach i mogę powidzieć tyle że pierwsza była
    zdominowana przez technologię COM i ASP, druga przez J2EE, natomiast mój
    obecny pracodawca używa J2EE oraz .NET. Linuksa widziałem jednego na dziesiąt
    komputerów developerów. Projekt w PHP - zero. Postgres - zero. MySQL - jeden.

    Tak więc suma sumarum, możesz być romantykiem, pracować na linuxie, PHP,
    MySQLu. Ale możesz też być zgniłym kapitalistą i używać tego co wybrał rynek:
    Oracle/MSSQL, J2EE/.NET. Dodam na koniec że ta czwórka kocha się wzajemnie i
    często wygląda to tak że J2EE używa bazy MS, albo też .NET używa Oracle'a.
    Są to technologie (w zasadzie rodziny technologii) bardzo rozległe i dobre
    poznanie ich wymaga bardzo dużo czasu. Ale na prawdę warto.

    Pozdrawiam
    DiP