PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zalozenie firmy przez etatowca

  • 1. Data: 2007-08-19 08:20:16
    Temat: Zalozenie firmy przez etatowca
    Od: "Marcin" <k...@k...de>

    Witam

    Pracuje na pelny etat. Chcialbym tez sprawdzic spoosb na maly biznes
    nie rezygnujac z pracy. Wiec trzeba bedzie zalozyc firme.
    Z jakimi kosztami sie to wiaze dla osoby zatrudnionej na pelny etat?
    Jakie koszty sie z tym wiaza? W jakiej wysokosci trzeba placic ZUS?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2007-08-19 10:09:22
    Temat: Re: Zalozenie firmy przez etatowca
    Od: "Kris" <k...@p...onet.pl>

    placisz tylko zdrowotne czyli obecnie okolo 190 PLN /miesiac pod warunkiem
    oczywiscie ze pracujesz na pelny etat i masz najnizsza krajowa czyli 936 PLN
    brutto na papierze lub wiecej

    a koszt zalozenia to oplata w swoim urzedzie miasta okolo 100 PLN i jesli
    chcesz byc watowcem to okolo 180 PLN obecnie placi sie to chyba w US
    to wszystko
    no i potem co miesiac jesli bedziesz potrzebowal biura rachunkowego to juz
    za uslugi w zaleznosci od 50 PLN w gore

  • 3. Data: 2007-08-19 12:08:32
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Kris napisał(a):
    > placisz tylko zdrowotne czyli obecnie okolo 190 PLN /miesiac pod warunkiem
    > oczywiscie ze pracujesz na pelny etat i masz najnizsza krajowa czyli 936 PLN
    > brutto na papierze lub wiecej

    Nie musi być zatrudniony na pełny etat.
    Ponadto większą część składki zdrowotnej moze odliczyć od podatku
    dochodowego, tak więc jej realny koszt to około 30zł.

    > a koszt zalozenia to oplata w swoim urzedzie miasta okolo 100 PLN i jesli
    > chcesz byc watowcem to okolo 180 PLN obecnie placi sie to chyba w US
    > to wszystko

    100/170. 100 w gminie, 170 w US.
    W Warszawie rejestracja DG bezpłatnie.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-08-20 05:05:56
    Od: Stoowa <s...@p...onet.pl>

    > Ponadto większą część składki zdrowotnej moze odliczyć od podatku
    > dochodowego, tak więc jej realny koszt to około 30zł.

    moglbys to troche rozwinac ? jak wylicza się "wieksza czesc" i na jakiej
    podstawie mozna to odliczyc od podatku dochodowego?
    pozdrawiam!

  • 5. Data: 2007-08-20 06:16:48
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Stoowa napisał(a):

    > moglbys to troche rozwinac ? jak wylicza się "wieksza czesc" i na jakiej
    > podstawie mozna to odliczyc od podatku dochodowego?
    > pozdrawiam!

    7,75% z 9% podstawy wymiaru składki zdrowotnej, czyli na oko 165zł ze
    190zł płaconej składki można odliczyć (i odlicza się) od podaku
    dochodowego. Jak w danym miesiącu masz 1000zł zysku i 190zł zaliczki na
    podatek dochodowy do zapłacenia, to po uiszczeniu składki zdrowotnej
    zaliczki na podatek zapłacisz 190-165zł.

    Podstawa prawna z pewnością jest, ale nie chce mi się szukac, bo fakt
    ten jest opisywany w każdym poradniku nt. działalności gospodarczej i
    jest oczywisty jak 2+2=4.

    Tak samo jest zresztą na etacie - składka zdrowotna zmniejsza podatek
    dochodowy, dlatego nie zapłacisz nigdy 19% od swoich dochodów, tylko
    mniej, bo dużą część podatku równoważy składka zdrowotna.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2007-08-20 06:19:18
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Stoowa napisał(a):

    > moglbys to troche rozwinac ? jak wylicza się "wieksza czesc" i na jakiej
    > podstawie mozna to odliczyc od podatku dochodowego?
    > pozdrawiam!

    Problemem jest natomiast sytuacja, kiedy firma nie osiąga dochodów.
    Nie płaci wtedy zaliczek na podatek dochodowy i nie ma z czego odjąć
    zapłaconych składek zdrowotnych. W takim przypadku przedsiębiorca
    pokrywa składki w całości z własnej kieszeni.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2007-08-20 10:36:36
    Od: "uC" <b...@u...uc>

    "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> wrote in message

> [...]
    > płaci wtedy zaliczek na podatek dochodowy i nie ma z czego odjąć
    > zapłaconych składek zdrowotnych. W takim przypadku przedsiębiorca pokrywa

    Czy jest to rozliczane ("zmniejszenie" skladki zdrowotnej) w okresie
    miesiecznym? Chodzi o taka sytuacje gdy np. wystawiam w calym roku jedna
    duza fakture za duze zlecenie ktore trwalo wiele miesiecy, czy wtedy moge
    zrobic wspomniane odliczenie tylko w tym miesiacu, czy tez moge rozlozyc na
    pozostale (przyszle/przeszle...)?

    Pzdr.,
    uC

  • 8. Data: 2007-08-20 10:53:57
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    uC napisał(a):
> [...]
    > moge zrobic wspomniane odliczenie tylko w tym miesiacu, czy tez moge
    > rozlozyc na pozostale (przyszle/przeszle...)?

    Rozlicza sie to w systemie roku kalendarzowego. Jesli np. do marca nie
    miales dochodow, to pozniej i tak mozesz odliczyc skladki od dochodow,
    ktore wystapia do grudnia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2007-08-20 10:59:08
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-08-19 12:09 [Kris] napisał(a):
    > placisz tylko zdrowotne czyli obecnie okolo 190 PLN /miesiac pod warunkiem
    > oczywiscie ze pracujesz na pelny etat i masz najnizsza krajowa czyli 936 PLN
    > brutto na papierze lub wiecej

    Nie ma znaczenia czy pracuje na etat czy na część. Nie ma też znaczenia
    co ma na papierze. Ma znaczenie to co pracodawca odprowadza do ZUS.
    Jeśli podstawa składek na ubezp. społeczne z tytułu zatrudnienia w danym
    miesiącu będzie niższa niż najniższa krajowa to automatycznie powstaje
    obowiązek zapłacenia składki z tytułu DG.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 10. Data: 2007-08-20 11:19:00
    Od: "uC" <b...@u...uc>

    > Rozlicza sie to w systemie roku kalendarzowego. Jesli np. do marca nie
    > miales dochodow, to pozniej i tak mozesz odliczyc skladki od dochodow,
    > ktore wystapia do grudnia.

    Dzieki za odpowiedz!
    Pzdr.,
    uC