PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop - jak to jest?

  • 1. Data: 2003-06-23 22:00:22
    Temat: Urlop - jak to jest?
    Od: t...@p...onet.pl

    Witam.
    Mam takowe zapytanie.
    W styczniu tego roku (dokładnie dwudziestego) w pewnej firmie rozpocząłem staż.
    Trwał on sześć miesięcy, po czym dostałem umowę na czas określony do końca
    roku. Powiedzcie mi po jakim czasie należy mi się jakikolwiek urlop i w jakim
    wymiarze. Mam studia wyższe magisterskie, to się chyba też wlicza, prawda?
    Załóżmy, że potem dostanę umowę na czas nieokreślony. Czy rzeczywisty rok pracy
    minie mi 20 stycznia 2004 roku?
    Dzięki za wszelki odpowiedzi
    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2003-06-24 07:40:59
    Temat: Re: Urlop - jak to jest?
    Od: "Agnieszka Mazur" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Załóżmy, że potem dostanę umowę na czas nieokreślony. Czy rzeczywisty rok

    jeżeli jest to Twoja pierwsza praca to po pół roku pracy przysługuje Ci
    połowa urlopu. Jeżeli chodzi o to ile dni to musisz sprawdzić ile Ci lat
    zaliczą za naukę.

  • 3. Data: 2003-06-24 08:04:42
    Od: Rafał <t...@n...pl>

    t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > wlicza, prawda? Załóżmy, że potem dostanę umowę na czas nieokreślony. Czy
    > rzeczywisty rok pracy minie mi 20 stycznia 2004 roku?

    O ile wiem, to po pół roku _pracy_ (a nie stażu, który się nie liczy - nie
    jest na umowę o pracę) przysługuje Ci prawo do pół rocznego urlopu - a więc
    dopiero w styczniu 2004 roku zacznie Ci przysługiwać urlop... A do tej pory
    - masz bezpłatny...
    A propos - może ktoś wie, czy podczas tego czasu, przysługuje prawo do tych
    4 dni na żądanie???

    Pozdrawiam
    Rafał
    --

    Życie jest jak papier toaletowy...

  • 4. Data: 2003-06-24 08:40:23
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Załóżmy, że potem dostanę umowę na czas nieokreślony. Czy rzeczywisty rok

    Witam

    Przeczytaj będziesz wiedział

    Dużo rozczarowań wśród młodych ludzi odbywających staż absolwencki budzi
    kwestia nabycia praw urlopowych.
    Co to jest staż absolwencki?
    Odbywają go absolwenci skierowani przez urząd pracy. Po ukończeniu szkoły
    zgłaszają się do urzędu pracy celem uzyskania świadczeń należnych z ustawy o
    zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Urząd pracy, jeśli ma odpowiednie
    oferty od pracodawców, kieruje absolwenta na staż absolwencki, w oparciu o
    art.37b ustawy. To urząd pracy zawiera umowę z zakładem pracy, urząd
    jest &#8220;organizatorem zatrudnienia&#8221; na okres 12 miesięcy za zgodą lub na
    wniosek
    absolwenta. Stażysta otrzymuje stypendium w wysokości należnego zasiłku. Nie
    jest to jednak stroną stosunku pracy.
    Czy staż absolwencki jest zaliczany do uprawnień pracowniczych?
    Staż &#8211; zgodnie z art.30 ustawy &#8211; jest zaliczany do okresu pracy
    wymaganego do
    nabycia uprawnień pracowniczych oraz okresów składkowych. Dla absolwentów
    najistotniejsze jest to, że dzięki stażowi podnoszą swoje kwalifikacje,
    nabierają doświadczenia zawodowego (odbycie stażu absolwenckiego jest
    potwierdzane przez urząd pracy).
    Jeśli po skończonym rocznym stażu podpiszę umowę o pracę, to kiedy nabywam
    prawo do urlopu?
    Ponieważ pracownik nie jest stroną w stosunku pracy, tego okresu pracy nie
    zalicza się pracownikowi do uprawnień w pełnym zakresie. Czasookres odbywania
    takiego stażu zalicza się pracownikowi do wymiaru urlopu, a nie do nabycia
    prawa do urlopu. Różnica ta ma bardzo istotne znaczenie. Z przepisu tego bowiem
    wynika, że kiedy w późniejszym czasie absolwent ten już po odbyciu stażu
    zatrudni się w ramach umowy o pracę, to aby móc skorzystać z urlopu
    wypoczynkowego musi jednak przepracować co najmniej 6 miesięcy (połowa
    wymiaru), a po pełnym roku pozostałą część pełnego wymiaru.
    Uwaga!
    Nawet kontynuowanie zatrudnienia u tego pracodawcy, u którego odbywaliśmy staż,
    nie uprawnia do zaliczenia okresu wykonywania pracy stażysty do nabycia prawa
    do urlopu.