PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ubezpieczenie zdrowotne - kara za nieplacenie.

  • 1. Data: 2009-07-28 10:21:11
    Temat: Ubezpieczenie zdrowotne - kara za nieplacenie.
    Od: "Wesk" <w...@o...pl>

    Witam

    Od kilku lat pracuje na umowe o dzielo nie oplacajac skladki ubezpieczeniowej.
    Postanowilem w koncu zaczac placic i w urzedzie dowiedzialem sie iz musze
    zaplacic kare. Slyszalem, ze mozna ja ominac rejestrujac sie w urzedzie dla
    bezrobotnych. Wtedy kara ponoc sie anuluje. Chcialem spytac jaki dlugo trzeba
    byc zarejestrowanym by "wyresetowac" sobie konto? Czy miesiac starczy?

    Wesk

  • 2. Data: 2009-07-28 12:26:55
    Temat: Re: Ubezpieczenie zdrowotne - kara za nieplacenie.
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 28 Jul 2009 12:21:11 +0200, Wesk napisał(a):

    > Witam
    >
    > Od kilku lat pracuje na umowe o dzielo

    Nie chce m się tłumaczyć po raz enty ... nie pracujesz - wykonujesz dzieło,
    jesteś wykonawcą a nie pracownikiem.

    > nie oplacajac skladki ubezpieczeniowej.

    A wykonywałeś dzieło na rzecz swojego pracodawcy czy tez na rzecz "nie
    powiązanego" zamawiającego?
    Generalnie UoDz nie podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu - nawet
    dobrowolnemu zdrowotnemu. Choć jest jeden wyjątek (dzieło na rzecz swojego
    pracodawcy)

    > Postanowilem w koncu zaczac placic i w urzedzie dowiedzialem sie iz musze
    > zaplacic kare.

    Karę?
    Źle zrozumiałeś.
    Osoby chcące przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego, ponoszą
    tzw. opłatę dodatkową, która uzależniona jest od przerwy w opłacaniu
    składek na UZ. Im przerwa dłuższa - tym opłata dodatkowa wyższa.
    A zresztą .. poczytaj sobie tutaj - łopatologicznie wyjaśnione:
    http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=2&dzialnr=
    1&artnr=1443

  • 3. Data: 2009-07-28 12:28:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Nie chce m się tłumaczyć po raz enty ... nie pracujesz - wykonujesz dzieło,
    > jesteś wykonawcą a nie pracownikiem.

    Nie chce mi się tłumaczyć po raz enty - pracować to nie oznacza tylko
    mieć umowę o pracę.

    Pracownikiem można być tylko z UoP.

    Pracować można dowolnie - można pracować na umowę o dzieło, można
    pracować jako złodziej itd.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-07-28 12:56:56
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 28 Jul 2009 14:28:38 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Nie chce mi się tłumaczyć po raz enty - pracować to nie oznacza tylko
    > mieć umowę o pracę.
    >
    > Pracownikiem można być tylko z UoP.
    >
    > Pracować można dowolnie - można pracować na umowę o dzieło,

    Okolice art. 627 w dół.
    Dzieło się tworzy, wykonuje. To umowa rezultatu a nie starannego wykonania.

    > można pracować jako złodziej itd.

    Dosyć interesujące stwierdzenie. Możesz podać jaki to kod w SUS tego
    "zawodu"? :))

  • 5. Data: 2009-07-28 17:21:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > Okolice art. 627 w dół.
    > Dzieło się tworzy, wykonuje. To umowa rezultatu a nie starannego wykonania.

    To, że w kc mówi się o wykonywaniu dzieła nie oznacza, że nad nim się
    nie pracuje. Praca nad dziełem byłaby zakazana, gdyby - podobnie jak
    pojęcie pracownika - zostało ono zawłaszczone przez konkretną umowę. Ale
    tak nie jest.

    > Dosyć interesujące stwierdzenie. Możesz podać jaki to kod w SUS tego
    > "zawodu"? :))

    Wyjdź mentalnie poza przepisy i rozejrzyj się po życiu. To, że w kc
    jest opisane co robić z wyrojonym rojem pszczół, a nie ma napisane co
    robić z uciekającym stadem koni, nie oznacza, że uciekające stada koni
    się nie zdarzają.

    Nazwij sobie zawód złodzieja "zawodem nienazwanym", analogicznie do
    "umów nienazwanych".

    I jeszcze jedno - ciekawe jak sobie radzisz z taką definicją pracy
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Praca_(fizyka)

    ;)

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-07-28 17:50:51
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 28 Lip, 12:21, "Wesk" <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > byc zarejestrowanym by "wyresetowac" sobie konto? Czy miesiac starczy?

    prosciej zawrzyj z obecnym zleceniodawca zwykla (ozusowana) umowe
    zlecenie na dowolnie niska kwote i dowolnie krotki okres. Tez
    "wyresetuje".

    --

    Pozdrawiam,

    glos