PracaGrupypl.praca.dyskusje › Studia podyplomowe : inżynieria oprogramowania

  • 1. Data: 2003-05-31 08:37:49
    Temat: Studia podyplomowe : inżynieria oprogramowania
    Od: "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl>

    Mam pytanie: czy ktoś z Was chodził na studia podyplomowe typu inżynieria
    oprogramowania (np. na AGH). Czy w ogóle warto zrobić sobie coś takiego,
    zarówno pod względem możliwości przyswojenia ciekawej wiedzy jak i
    podwyższenia wartości u pracodawców ?
    Moje dotychczasowe wykształcenie jest raczej ekonomiczne, ale w praktyce
    zajmuje się działką na styku ekonomii/informatyki. Mam również
    doświadczenia w programowaniu - ale programistą bym się nie nazwał - bo to
    były jedynie jakieś proste aplikacje narzędziowe w pascalu i delphi.

    pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-05-31 09:52:34
    Od: j...@o...pl

    > Czy w ogóle warto zrobić sobie coś takiego,
    > zarówno pod względem możliwości przyswojenia ciekawej wiedzy jak i
    > podwyższenia wartości u pracodawców ?

    Warto pod warunkim, że znasz dokładnie plan studiów i czas ich trwania. Tzn.
    czy w czasie studiów odbędziesz kursy z technologii i dziedzin na które jest
    popyt na rynku pracy. Musisz wiedzieć czy jeśli chodzi o bazy danych,
    odbędziesz szkolenia np. z Oracla albo MS SQL Servera. Czy poziom tego kursu
    jest na tyle wysoki, że później będziesz w stanie zrobić odopwiedni certyfikat
    (Microsoftu, Oracla) w wymienionych przeze mnie technologiach bazodanowych? Czy
    będziesz miał solidny kurs Javy i po nim też będziesz w stanie zrobić
    certyfikat Sun'a? Jeśli odpowiedź brzmi tak, to warto. Jeśli nie to głęboko bym
    się zastonowił nad podjęciem decyzji. Należy rozważyć wszystkie za i
    przeciw. "Przeciw" - studia podyplomowe są organizowane po to, żeby nauczyciele
    akademiccy podreperowali sobie swoje finanse. Ich poziom wiedzy z technologii
    stosowanych (najpopularniejszych wśród pracodawców) bywa nieraz bardzo
    przeciętny. Dlatego czasem warto nie tracić czasu na pseudo-studia tylko zdobyć
    materiały przygotowujące do odpowiednich certyfikatów, porządnie się nauczyć
    (samemu;)) i zdać egzaminy. Certyfikaty są więcej warte niż papierek o
    ukończonych studiach podyplomowych.

    No ale w końcu AGH zajęło 4 miejsce w poziomie nauczania informatyki. Nie znam
    tej uczelni, więc może warto zaryzkować;). Jednak musisz konkretnie wiedzieć
    czego mają Cię nauczyć i w jakim czasie;)

    Pozdrawiam,
    JetSetWilly

  • 3. Data: 2003-05-31 22:59:02
    Od: "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl>

    Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    przykładowy program studiów podyplomowych

    inżynieria oprogramowania:

    http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~inzopr/

    bazy danych:
    http://www.bazy.agh.edu.pl/html/program.html

    pozdr
    Krzysiek

  • 4. Data: 2003-06-01 11:15:12
    Od: j...@o...pl

    > przykładowy program studiów podyplomowych
    >
    > inżynieria oprogramowania:
    >
    > http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~inzopr/
    >
    > bazy danych:
    > http://www.bazy.agh.edu.pl/html/program.html

    Witam,

    Obejrzałem sobie te strony i uważam, że jest to strata czasu i
    pieniędzy...Przeważają zajęcia teoretyczne - wykłady nad laboratoriami. W
    przypadku kierunku: bazy-danych, nie jest wyszczególnione z jakimi systemami
    bazodanowymi będziesz miał do czynienia.

    Wszystko zależy od tego na jakim poziomie jest ta Twoja wiedza informatyczna?
    Czy jesteś w stanie uczyć się sam? Jeśli tak to zdecydowanie lepiej zrobić
    certyfikaty, o których wcześniej już wspominałem. Np. 70-176 Desktop
    Applications with Visual Basic 6.0 oraz 70-229 Designing and Implementing
    Databases with Microsoft SQL Serwer 2000. Sądzę, że takie dwa certyfikaty są w
    Twoim zasięgu w czasie pół roku. Gdy je zdobędziesz to będzie to zdecydowanie
    więcej warte niż studia podyplomowe z baz danych i Inżynierii Oprogramowania
    razem wziętych...Na tych studiach przekazywana wiedza jest zbyt
    ogólna...Certyfiakty są uznawane zarówno w kraju jak i za granicą. Zagraniczne
    firmy, które mają placówki w Polsce w ogłoszeniach o pracę pytają się o
    certyfikaty. Zdając egzamin na certyfikat posiadasz już pewną wiedzę
    praktyczną, którą umiesz udowodnić i to ma zdecydowanie większe znaczenie niż
    to, że wykłady i laborki prowadzi prof. dr inż. X czy dr inż. Y:).

    Inna sprawa-koszty. Za semestr studiów podyplomowych płacisz 2500 zł. Czyli
    strasznie dużo. Za egzamin na certyfikat płaci się ok. 400 zł, za porządną
    książkę mniej niż 400 zł. No i oczywiście jest też mnóstwo darmowych materiałów
    w sieci...Także wybór należy do Ciebie.

    Pozdrawiam,
    JetSetWilly

  • 5. Data: 2003-06-01 11:59:17
    Od: "Sengir" <s...@m...icpnet.pl>

    a mnie osobiście się wydaje, że stawianie tylko na "praktykę" jest jednak
    pełnym błędem - przecież takich rzeczy możesz się nauczyć samemu całkiem
    dobrze, korzystając z książek.
    Bez pewnej podstawy teoretycznej nie da się na pewnym poziomie
    zaawansowania pójść dalej, bo wiedza to nie tylko umiejętność klikania, ale
    również zrozumienie pewnych złożonych procesów

  • 6. Data: 2003-06-01 14:51:33
    Od: "Gosc" <u...@N...gazeta.pl>

    heh, wszystko zalezy co chcesz robic

    - jezeli masz mozliwosci/planujesz zostac kierownikiem wiekszego projektu
    informatycznego - warto skonczyc inzynierie oprogramowania, dowiesz sie
    mnostwa przydatnych TEORETYCZNYCH rzeczy z zakresu metodologii opracowywania
    ofert, analizy, projektowania, testowania, badania jakosci systemow. Wg mnie
    bardzo pomocne do 'ogolnego' spojrzenia na system plus poznasz mozliwosci
    jak wypracowac wlasne sciezki w zaleznosci od koniecznoci/mozliwosci jakie
    posiadasz (wyprodukowanie pelnej dokumentacji jest niesamowicie drogie i ma
    zastosowanie jedynie w systemach krytycznych).
    Nie polecam tu nauki z ksiazek - musisz przeczytac kilkanascie ksiazek plus
    umiec podejsc krycznie/nauczyc sie porowywac itp czyli to czego ucza studia
    lub doswiadczenie w danym srodowisku.

    -jezeli zalezy Ci na pracy na MS Sql Server 7.0 i VB 6.0 - zrob sobie
    certyfikaty z tych narzedzi i staraj sie to sprzedac. Tu starcza ksiazki, bo
    jest zdefinowane z czego masz sie uczyc/co masz umiec; kursy z reguly ucza
    tylko podstaw/teorii.

    Do kolegi braniacego certyfikatow:

    Za granicami do ktorych tak sie odwolujesz nikt nie szuka ludzi z samymi
    certyfikatami bez doswiadczenia. Rozumie sie ze ktos ma w czyms
    doswiadczenie wiec robi ceryfikat zeby to potwierdzic i uzupelnic wiedze.

  • 7. Data: 2003-06-01 18:28:58
    Od: "A.B." <b...@k...onet.pl>

    Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > przeciw. "Przeciw" - studia podyplomowe są organizowane po to, żeby
    nauczyciele
    > akademiccy podreperowali sobie swoje finanse.
    a nauczyciele podstawowek/gimnazjow uzyskali papier uprawniajacy do uczenia
    informatyki/awansu zawodowego itp.
    Tak przynajmniej bylo kilka lat temu.

  • 8. Data: 2003-06-02 15:01:58
    Od: Piotr Kocot <k...@t...pl>

    KrzysztofM wrote:

> [...]
    > doświadczenia w programowaniu - ale programistą bym się nie nazwał - bo to
    > były jedynie jakieś proste aplikacje narzędziowe w pascalu i delphi.

    Byłem.
    Zajęcia są prowadzone dość ciekawie i fachowo, ale niestety powierzchownie.
    Związane jest to tylko i wyłącznie z brakiem czasu. Przez dwa semestry
    studiów zaocznych trudno spodziewać się czegoś wielkiego.
    Jeżeli nie masz praktycznie żadnej wiedzy informatycznej (na to wygląda), to
    warto. Poznasz tam podstawy, a resztę doczytasz.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2003-06-02 18:49:18
    Od: "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl>

    Użytkownik "Piotr Kocot" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jeżeli nie masz praktycznie żadnej wiedzy informatycznej (na to wygląda),
    > warto. Poznasz tam podstawy, a resztę doczytasz.

    Dzięki za info. Co do wiedzy informatycznej - to niestety - w tej chwili
    pracuję jako typowy helpdesk/informatyk zakładowy, plus do tego znajomość
    html, php, javascript, dobry pascal i podstawy w delphi - tak więc nie jest
    to wiele jak na dzisiejsze czasy. Też myślę, że te studia mogłyby mi dać
    jakieś solidniejsze podstawy informatyczne, a dzięki połączeniu tego z
    wiedzą ekonomiczną i z zakresu zarządzania - byłoby już całkiem nieźle.
    Cóż, zajęcia są od października...przemyślę i być może się zdecyduje !

    pozdrawiam
    Krzysiek