PracaGrupypl.praca.dyskusjeMoże nie jest tak źle... › Re: Re: Może nie jest tak ź
  • Data: 2003-07-24 20:43:54
    Temat: Re: Re: Może nie jest tak ź
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) szukaj wiadomości tego autora

    "Konrad Inglot" <k...@N...gazeta.pl> writes:

    > Wlasnie o to mi chodzi. Czemu tyle osob bierze pieniadze za nic, a tymczasem
    > ulice, parki i chodniki nierzadko tona w smieciach, ze starych kamienic tynk
    > czasem na glowe leci itd. Z tego co mi na makroekonomii do glowy wkladali to
    > okres recesji jest znakomity na szeroko rozumiane roboty publiczne. Zdaje sie
    > ze w USA spora czesc autostrad zbudowali wlasnie w ramach takich robot i
    > wlasnie podczas/po krachu paliwowym. Dokladnych danych nie jestem w stanie

    najwieksze roboty publiczne w USA nastapily po wielkim krachu i potem
    po wybraniu Franklina Delano Roosvelta, ktory zaproponowal New Deal. W
    ramach tego new deal faktycznie rozkrecono wielki program robot
    publicznych ALE zeby byly na niego pieniadze, podniesiono podatki i to
    dosc zznacznie (a wtedy bylo jeszcze z czego je placic, bo struktura
    spoleczenstwa byla taka, ze waska klasa bardzo bogatych posiadaczy
    ziemskich i biznessmanow i wiekszosc bidnej wynedznialej, emigranckiej
    reszty. nie jestem pewna, ale cos mi sie tak mani, ze to wtedy zawital
    do usa progresywny podatek dochodowy).

    Polski w zasadzie nie stac na podnoszenie jeszcze bardziej podatkow,
    bo juz sa zbyt wysokie i gdyby nie szara strefa, to w tym kraju
    sytuacja wygladalaby pewnie jak za czasow wielkiego kryzysu (wtedy to
    naprawde bylo ciezko, ludzie mieszkali na ulicach a gdyby nie darmowe
    punbkty karmienia sporo zmarloby z glodu);

    natomiast to co moznaby zrobic, to obciac wydatki budzetu na zupelnie
    zbedne i ciagnace kase agendy rzadowe.

    no i zreformowac system ubezpieczen spolecznych - bo jesli sie tego
    nie zrobi, to padnie sam pod wlasny ciezarem predzej czy pozniej - im
    pozniej, tym skutki spoleczne beda gorsze.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net