PracaGrupypl.praca.dyskusje › RMUA obowiazkowe czy juz nie ?

  • 11. Data: 2009-06-05 17:13:21
    Temat: Re: RMUA obowiazkowe czy juz nie ?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-05, Artur <s...@r...pbz> wrote:

    [...]

    > Pewnie z tego że za taki okres odprowadza się składki?
    > No chyba że otrzymujesz kwartalne albo w innych przedziałach czasu
    > wynagrodzenie podlegające oskładkowaniu.

    No i? Jakiś przepis który zabroni dać paczkę 12 RMUA pracownikowi pod
    koniec roku? :) Pracownik ma 3 miesiące by się ustosunkować _od dnia
    otrzymania właściwego dokumentu_, a nie od dnia wypłaty.

    > No przecież nikt nie mówi że to musi być RMUA

    No to patrz wyżej w wątku o co ja dokładnie pytałem Harolda (na
    początku) i patrz jakie jest oryginalne pytanie autora wątku. :)

    Wszystko zależy od systemu księgowego.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2009-06-05 18:13:02
    Od: z <z...@g...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-06-05, Artur <s...@r...pbz> wrote:
    >
    > [...]

    Kruca bomba :-)
    Wnioski:
    1. Informacje o składkach muszę dostać co miesiąc (marzenia :-( )
    2. Księgowa łaski mi nie robi i musi wystawić RMUA jak sobie życzę

    Teraz pytanie czy w szpitalu będą honorować świstek z informacją?
    Pewnie nie bo tam pieczątki nie musi być.

    Chyba dalej będę podbijał książeczkę ubezpieczeniową a szef mi drapnie
    podpis. Tylko że te miejsca na pieczątki się kończą i pewnie wydanie
    nowej książeczki będzie mnie kosztować :-(

  • 13. Data: 2009-06-05 18:45:27
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Fri, 05 Jun 2009 19:25:39 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

    > Dodatkowo, kazde RMUA musisz ostęplować, podpisać o zgodności ect.

    A to co Ty wydajesz pracownikom nie jest ostemplowane i podpisywane przez
    Ciebie, pracodawcę?

    > Rozumiem, że w 5 sec sprawdzasz, czy poprawnie wydrukowalo, bo przecież
    > jest to dokument, który musisz zatwierdzić.

    Tylko sam stan drukowania - przecież kwoty na pewno się nie pozajączkowały
    przy drukowaniu. A to się robi przy stemplowaniu, podpisywaniu.

    > W zakładzie zatrudniającym 5-ciu pracowników - jest tak jak piszesz,
    > natomiast, tam, gdzie zatrudnia się więcej osób, takie zabawy są
    > czasochłonne.

    No jest wiele papierkologii przy zatrudnianiu pracowników. Ustawodawca np.
    uparł się i trzeba im wydawać np. PIT-11 ;)

    > Więc wygodniej jest wydrukować po prostu na życzenie - całość
    > rozklada się przede wszystkim w czasie.

    Na pewno wygodniej, ale masz obowiązek comiesięcznego wydawania takiego
    dokumentu i tyle:
    Imienny raport miesięczny (RMUA) zawiera informacje dotyczące płatnika
    składek określone w zgłoszeniu (patrz wyżej), miesiąc i rok, których raport
    dotyczy, oraz:

    * numery identyfikacyjne ubezpieczonego, a także:
    o w przypadku ubezpieczonych -- numery PESEL i NIP, a w razie gdy
    ubezpieczonemu nie nadano tych numerów lub jednego z nich -- serię i numer
    dowodu osobistego lub paszportu,
    o w przypadku płatników składek -- numery NIP i REGON, a jeżeli
    płatnikowi składek nie nadano tych numerów lub jednego z nich -- numer PESEL
    lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu,

    * nazwisko i imię,
    * wymiar czasu pracy,
    * zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne w podziale
    na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, zawierające
    dane o:
    o tytule ubezpieczenia,
    o podstawie wymiaru składek,
    o kwocie składki w podziale na należną od ubezpieczonego i
    płatnika składek oraz z innych źródeł finansowania,
    o kwocie obniżenia podstawy wymiaru składek, wynikającego z
    Ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o pracowniczych programach emerytalnych
    (Dz. U. z 2001 r. Nr 60, poz. 623 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 141,
    poz. 1178),

    * podstawę wymiaru i kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, z
    uwzględnieniem podziału na podmioty, które finansują składki,
    * rodzaje i okresy przerw w opłacaniu składek na ubezpieczenia
    społeczne,
    * informacje o wypłaconych zasiłkach oraz wynagrodzeniach z tytułu
    niezdolności do pracy oraz o zasiłkach finansowanych z budżetu państwa,
    * ewentualną informację o złożeniu przez ubezpieczonego zawiadomienia o
    przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
    i rentowe,
    * oświadczenie płatnika składek, że dane zawarte w raporcie są zgodne
    ze stanem faktycznym, potwierdzone podpisem płatnika składek lub osoby
    przez niego upoważnionej,
    * datę sporządzenia raportu, podpis płatnika lub osoby upoważnionej.

    http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/obowiazki_pla
    tnika_skladek_i_ubezpieczonego-a_4326.htm

    tutaj też obowiązek:
    http://www.gazetaprawna.pl/drukuj/88232
    z tym że jest projekt iż te dokumenty będą mogły być wydawane raz do roku,
    lub na każde żądanie pracownika. Możliwość udostępniania przez internet
    (e-podpis) - ale póki co - to sfera projektu a nie obowiązującego prawa.

    Generalnie - znudziło mi się tłumaczenie i przekonywanie że pracodawca ma
    obowiązek co miesiąc informować na piśmie pracowników m.in. o składkach,
    jakie odprowadzili za nich do ZUS i NFZ.

    Jak to mawia Gotfryd na p.s.p-p - każdy odpowiada za siebie :)

    --
    AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
    ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)