PracaGrupypl.praca.dyskusjeInkubatory przedsiebiorczosci › Re: Inkubatory przedsiebiorczosci
    From: "Piter" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Inkubatory przedsiebiorczosci
    Date: Mon, 9 May 2005 23:40:32 +0200

    > Czy taki inkubator jest rozwiazaniem dla mnie?

    Bylem w podobnej sytuacji. Sadzilem, ze sa to fundacje powolane do
    wspierania malych firm. Wiesz, dotacje z Unii, zmniejszanie bezrobocia, itd.
    Tymczasem okazalo sie, ze tak, zmniejszaja, ale chyba tylko wsrod swoich
    pracownikow a dotacje owszem sa, ale dla nich. Bardzo sie rozczarowalem. Po
    prostu wiesz, pogadalem sobie dosc dlugo z szefem Inkubatora w Lodzi i
    okazalo sie, ze ta wielka pomoc sprowadza sie do tego, ze podpowiadaja,
    gdzie trzeba sie udac, zeby zarejestrowac firme, a potem moga udostepnic Ci
    lokal. Za ten lokal zaproponowali mi cene wyzsza, niz bym sobie normalnie na
    wolnym rynku wynajal, tyle ze przez pierwszy miesiac placi sie 25%, potem
    50%, potem 75%, a dopiero na od 4 miesiaca 100%. Na dzien dobry kaucja 800
    zl netto, okres wypowiedzenia az 3 miesiace i to w zasadzie tyle. Maja
    szczytne hasla na swojej stronie internetowej, ale w praktyce tak to
    wyglada. Powiedzieli jeszcze, ze moga mi nieodplatnie udostepnic kilka
    starych mebli do biura. Natomiast o sprzecie komputerowym mozna zapomniec.
    Tak przynajmniej jest w Lodzi.

    Jest tez inny oddzial inkubatora, zajmujacy sie dotacjami i pozyczkami, ale
    dotacje unijne sa tu na zasadach ogolnych, to znaczy przynajmnie 30% wkladu
    wlasnego + zdradzasz im w szczegolach pomysl na biznes. Tego sie akurat nie
    czepiam, ale mi takie warunki nie odpowiadaja. Natomiast pozyczki - jedyna
    zaleta, ze mozesz bez wiekszych problemow dostac. Ale musisz miec poreczenie
    majatkowe, ewentualnie weksel. Ja w jednym banku dostalem ani bez tego, ani
    bez tego, wiec to dla mnie tez zadna atrakcja. No i to w sumie tyle.

    Aha, jak ktos chce uzyskac od nich pomoc finansowa, to oni najpierw kieruja
    na takie przymusowe szkolenie, jak sie prowadzi firme, ktore trwa 3 miesiace
    (sam dowiedzialbys sie tego wszystkie w 3 tygodnie) i jest realizowane przez
    zaprzyjaznione firmy, ktore "aktywizuja zawodowo bezrobotnych i
    absolwentow". I to wlasnie do nich trafia gros kasy z unii i odnosze
    wrazenie, ze tylko po to te inkubatory powstaly. Moze przesadzam, ale takie
    bylo moje wrazenie. A nie naleze bynajmniej do narzekaczy, ani nic takiego.
    Po prostu otworzylem firme z wlasnych srodkowy, bo to, co oferowal mi
    inkubator, to jakas kpina.

    > Czy bardziej mi sie oplaci we wlasnym zakresie przyuczyc prowadzenia firmy
    > lub po prostu raz w miesiacu isc do ksiegowej i jej placi za pomoc w
    > prowadzeniu firmy?

    Na poczatek biuro rachunkowe to dobre rozwiazanie, a nauczyc sie trzeba
    swoja droga, bo to Ty za wszystko i tak odpowiadasz. Biuro znajdziesz juz za
    100 netto i w dodatku wrzucisz sobie w koszty/

    > Czy dzieki firmie bedzie mi latwiej egzekwowac umowy z klientami, ktorzy
    > nie
    > placa za moje uslugi lub zakres uslug przekracza to co bylo spisane w
    > umowie?

    Teoretycznie tak. Mozesz podpisac umowe o sciaganie naleznosci z jakas firma
    windykacyjna i napisac na fakturach lub w umowach, ze w razie zaleglosci
    platniczych przekazesz ich sciaganie takiej firmie. Ale generalnie staraj
    sie brac zadatki, podpisywac umowy tylko z powaznymi podmiotami i wystawiac
    faktury pro forma. Jak zaplaca, wydajesz towar lub wykonujesz usluge i
    dolaczasz juz pelna fakture. Zatory platnicze to niestety w Polsce zmora.