PracaGrupypl.praca.dyskusjeInformatyk ... zawod stracony ? Czemu nie potrafimy sie dogadac? › Re: Informatyk ... zawod stracony ? Czemu nie potrafimy sie dogadac?
    From: Jarek Hirny <a...@h...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Informatyk ... zawod stracony ? Czemu nie potrafimy sie dogadac?
    Date: Fri, 21 Jan 2005 08:13:33 +0000 (UTC)
    Sender: Jarek Hirny <a...@c...uci.agh.edu.pl>

    In <s...@d...maczewski.dyndns.or
    g>, Pawel Kender Maczewski wrote:

    > Stałe stawki były kiedyś. Państwowe ceny, się to nazywało. Teraz
    > socjaliści próbują to utrzymać w bardziej intratnych (i "elitarnych")
    > zawodach, jak: prawnik, architekt... Uzasadnień sensownych brak.
    > Cholera, jak sobie zbuduję dom wg własnego projektu i mi belki dachowe
    > nie wytrzymają obciążenia, zawalą mi się na głowę, to to _tylko_ mój
    > problem. Nie? Otóż, wg socjalistów, nie. Wg nich jest to problem
    > "społeczny". I niby dlatego "architekt" musi mieć licencję, "lekarz"
    > też, "prawnik" też... I dlatego ceny są, jakie są. Płacisz za brak
    > konkurencji i za licencję.

    Moment, bo jednak mieszasz dwie rzeczy. Czym innym jest konieczność
    posiadania określonych uprawnień do wykonywania jakiegoś zawodu (w przypadku
    lekarzy -- jednak dosć słuszna konieczność, moim skromnym zdaniem), a czym
    innym zamknięcie zawodu takie, jak w przypadku różnych izb prawnych.

    Liczba lekarzy albo architektów jest ograniczona liczbą wolnych miejsc na
    studiach; konkurencja jest, stosunkowo uczciwa [1], dostaje się lepszy, a
    ile jest miejsc decyduje nie chęć zamknięcia zawodu, tylko fizyczne
    możliwości uczelni.

    Liczba prawników jest ograniczana przez gildie zawodowe, które dość
    arbitralnie ją ustalają i stosują całkiem niejawne i subiektywne kryteria
    oceniania, dzięki czemu często nawet nie ma formalnych podstaw do
    zaskarżenia niekorzystnej dla siebie decyzji.

    [1] A gdy UG opublikuje w końcu listy przyjętych na prawo, do czego zmusił
    ich wczoraj sąd, to będzie nawet lepiej.

    --