PracaGrupypl.praca.dyskusjeHURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy › Re: HURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: HURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy
    Date: Thu, 25 Mar 2010 19:15:53 +0100

    W dniu 2010-03-25 18:26, Jotte pisze:
    > Pozostaje kwestia czy mowa o osobie prawnej czy fizycznej.

    I o tej i o tej.
    Wspólnikiem (udziałowcem/akcjonariuszem) może być osoba fizyczna jak i
    prawna. Z pewnymi zastrzeżeniami, jak np. ostatnie zdanie Art. 301. § 1.

    > Ale nie szkodzi, ta ustawa i tak jest za długa

    Nie jest długa.

    > i bełkotliwa aby
    > przeczytać ja na raz bez szkód na umyśle. ;))

    No, doskonała to ona nie jest :)

    > Od jutra zostaję swoim wspólnikiem.
    > Jotte & Jotte handel używaną bielizną, sp.j. :)

    Nie da rady.
    Sp.j. to spółka osobowa.
    Spółka jednoosobowa może być tylko kapitałowa.
    Możesz Jotte & Jotte Sp.z o.o.
    albo
    Jotte & Jotte S.A.

    A potem możesz zostać swoim pracownikiem i nie możesz :)
    Możesz, bo członek zarządu może pełnić swoje funkcje z "powołania" (bez
    haraczu na ZUS) albo na podstawie umowy (z haraczem na ZUS).
    W tym drugim przypadku jest to prawie jak pracownik - tylko, że to
    "prawie" robi jednak różnicę.
    Tu jest to ładnie wyjaśnione i jak wynika z artykułu sądy nie są w tej
    sprawie jednomyślne (z przewagą, że jednak nie można):
    http://mojafirma.infor.pl/praca-ubezpieczenia/53279,
    Zatrudnienie-wspolnika---czlonka-zarzadu-spolki-z-oo
    .html

    Pozdrawiam
    Piotr