PracaGrupypl.praca.dyskusjeEmigracja - opinie › Re: Emigracja - opinie
    From: rocq <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Emigracja - opinie
    Date: Mon, 12 Jun 2006 11:11:19 +0200

    > Po ponad 3 latach bycia w UK wracam za 1,5 miesiaca do kraju. Zobaczymy czy
    > moje doswiadczenie bedzie atutem i jak dlugo bede szukal pracy. Jak na razie
    > nikt sie o mnie nie bije.

    bo sie boja ze bedziesz chcial zarabiac "porownywalnie" co tam ;] a w PL
    tego raczej nie dostaniesz ;]

    moj znajomy wyjechal do UK majac 19 lat, po ogolniaku, jest tam juz 5
    rok, ma wszystko czego w Polsce nie drobilby się przez połowe zycia,
    jest pracwonikiem fizycznym w fabryce,nie ma zamiaru wracac, chwali
    sobie i to baardzo UK, nawet dzieki niemu poziom zycia jego matki w PL
    znaczaco sie poprawil ! ma samochod, mieszkanie , zone, dziecko.
    Wyjechal bo nie bylo go stac na studia, a po szkole ogolnoksztalcacej
    niczego by sie nie dorobil przez 5 lat u nas , ja skonczylem studia, za
    10 lat bede mogl porownac moja i jego sytuacje, o ile sam zostane w PL,
    a chcialbym tego, jednak wynik porownania chyba bedzie oczywisty !

    Tam zwykly pracownik fizyczny, zarabia tyle by zyc godnie i jeszcze
    pomaga rodzinie w PL, u nas jako pracownik fizyczny w fabryce, ma sie,
    jak bedzie dobrze 1000 pln netto, nie ma szans wyprowadzeia sie z taka
    kasa od rodzicow , o ile ich nie stac na to by mogli kupic mieszkanie
    etc, a sporej czesci spoleczenstwa na to nie stac ,
    panstwo nie pomaga w ogole mlodym ludziom po skonczeniu szkoly, no chyba
    jedynie wymyslajac staze i bezplatne praktyki, badz zmniejsza minimum
    wynagrodzenia dla absolwenta, nie mowiac juz, ze nie ma zandego
    sensownego zaplecza socjalnego ...

    a jeszcze dla porownania, ja z moim srednim technicznym wyksztalceniem
    znajde dobrze platna prace np w Irlandii, a z moim wyzszym wysztalceniem
    bez wiekszych problemow znajde prace w PL (jak i w UK tylko tam bez
    doswiadczenia nie mam sie co pchac) ale nie ma co porownywac standardu
    zycia technika w UK i inz. w PL ;]

    >3.Czy bedzie konieczny "import ludzi" dla zapelnienia luk na rynku
    >pracy, skad bedzie ten import i jaki bedzie jego wplyw?

    sporo ogloszen pracy w polsce pojawia sie ostatnio na europejskich
    portalach, praca przede wszystkim dla wykwalifikowanych inż. baz mgr
    kierunkow technicznych, ale to jest walka z wiatrakami, kto zdrowy na
    umysle przyjedzie do polski pracowac, a krajow UE raczej nikt, u nas za
    malo sie docenia specjalistow ;]

    mam nadzieje ze w Polsce sytuacja sie poprawi, jak dla mnie niech
    jeszcze wiecej osob "wyemigruje", prawa rynku sprawia, ze to pracownik
    bedzie negocjowal place i od niego bedzie zalezalo gdzie pracowac ,kilka
    firm bedzie zabiegalo o tego samego pracownika, a nie jak dotychczas
    kilku/kilkunastu/kilkudziesieciu!! o jeden wakat ;]