PracaGrupypl.praca.dyskusjeDLACZEGO PRACODAWCY SĄ TAKIMI SZUJAMI ??? › Re: DLACZEGO PRACODAWCY S? TAKIMI SZUJAMI ???
    From: No Name <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: DLACZEGO PRACODAWCY S? TAKIMI SZUJAMI ???
    Date: Tue, 30 Apr 2002 08:16:06 +0200

    Marcin Maziarz/.Barman wrote:

    > (...)
    > IMHO. Generalnie Kodeks Pracy jest tworem absolutnie zbednym Umowa pracy
    > powinna byc zwykla umowa cywiolno-prawna pomiedzy pracodawca i pracobiorca,
    > (...)

    Jest tylko jedno ale. Pracodawcę zwykle stać na prawnika, który
    skonstruuje umowę korzystną dla niego.
    W USA, które podawane są za przykład państwa bez kodeksu pracy, koszty
    spraw sądowych i odszkodowania są na poziomie, który naszych pracodawców
    przyprawiłby o zawroty głowy. Minimalne wynagrodzenie to równowartość
    kilku tysięcy złotych miesięcznie, o średnim nie wspominając. Kodeks
    pracy jest w istocie niekorzystny dla pracownika. Przewiduje np.
    zadaniowy czas pracy, ale pracownik "ma się zmieścić" w ośmiu godzinach
    z robotą. Zapytałem inspektora pracy, po co taka pokrętna konstrukcja.
    Odpowiedź: - żeby nie płacić za nadgodziny, a pan i tak będzie pracował
    10-12 godzin. Albo: pracownik ma prawo wglądu w to, na podstawie czego
    wylicza się jego wynagrodzenie. Co robi pracodawca? Wykreśla z umowy
    zapisy o prowizjach i premiach i sposobie ich wyliczania, zastępując je
    sformułowaniem, o dobrowolności, "gestii pracodawcy" etc. O suficie, z
    którego wyliczenia są brane nie wspomina się.
    Sam byłem po obu stronach, tj. zatrudniałęm i byłem zatrudniany. Z
    mojego doświadczenia wynika, że bywają pracownicy notorycznie leniwi i
    niezdatni do jakiejkolwiek roboty, jednakże zazwyczaj takie zachowanie
    jest generowane przez kierującego firmą. Ryba psuje się od głowy.

    Dogbert