eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości? › Re: Czy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?
    Date: Sun, 17 Apr 2005 21:51:05 +0200
    Organization: www.zapraszam.pl
    Lines: 94
    Sender: d...@p...onet.pl@aed218.internetdsl.tpnet.pl
    Message-ID: <3...@n...pisz.tu>
    References: <d3qdg7$i6b$1@inews.gazeta.pl> <426137c6$0$27739$f69f905@mamut2.aster.pl>
    <7...@n...pisz.tu> <d3u4o4$p6h$1@amigo.idg.com.pl>
    Reply-To: prosze TYLKO na usenet <J...@n...pisz.tu>
    NNTP-Posting-Host: aed218.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1113767464 8098 83.16.107.218 (17 Apr 2005 19:51:04 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 17 Apr 2005 19:51:04 GMT
    X-Priority: 3 (Normal)
    In-Reply-To: <d3u4o4$p6h$1@amigo.idg.com.pl>
    X-Comment-To: MC
    X-Newsreader: MyGate/2.6.0.171 (http://barin.com.ua/soft/mygate/)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.praca.dyskusje:147250
    [ ukryj nagłówki ]

    >> nie dzwoni do "punktu zamówień" z różnych powodów, a obrót którymi
    >> jest bardzo wysoki. To sprzedają właśnie PH, "doradcy" itp.
    >>
    > Mamy na to dowody w postaci wielu nietrafionych zakupów, szczególnie
    > w administracji różnego szczebla, zusach, problemów z przetargami i
    > całą ta otoczką niezbyt etycznej działalności wielu PH. Generalnie,
    > jak oceniasz trafność inwestycji robionych w ten sposób? Czy może
    > Cię ten aspekt nie interesuje?

    1. Zbieram np. (zależy od sieci jaką akurat organizuję) bazę klientów.
    Staram się ich utrzymać na stałe. Jak sobie to wyobrażasz przy
    "niezbyt etycznej" pracy?
    2. Jeżeli w sklepach leży różny towar i kupisz coś nietrafionego, na
    kogo zwalisz winę i przypniesz etykietkę nieetyczności - sprzedawcy?
    Coś mi się zdaje, że usiłujesz usprawiedliwiać ludzi, co dają się
    naciągać również przez każdego ulicznego sprzedawcę kaset albo
    zawodowych żebraków.

    > Dodam, że z grona PH rekrutują się szefowie, a awans osoby
    > niesprzedającej należy do rzadkości. Stąd nie ma co przy tych
    > szefach poruszać kwestii technicznych.

    Coś tu nie zrozumiałem. Szefem działu handlowego ma być specjalista od
    spraw technicznych? Bo sądziłem, że takie sprawy (znajomości produktu)
    reguluje wiedza sprzedawcy, czy to zawodowa, czy uzyskana w drodze
    odpowiednich szkoleń. W końcu dział sprzedaży to nie dział serwisu...

    >> I odpowiedź na pytanie, "czy polskie uczelnie są oderwane":
    >> rolę edukacyjną w tym względzie powinno wziąść na siebie państwo,
    >> a nie uczelnie. Rolą uczelni jest takie przygotowanie edukacji na

    > Dotąd się zgadzałem z Tobą w skali makro, ale tutaj muszę
    > zaprotestować. Sterowanie i limity już były stosowane z mizernym
    > skutkiem. Państwo nie potrafi przewidzieć popytu na wiedzę.

    A kto tu wspomina o sterowaniu i limitach? Przecież jak byk stało (w
    mojej wypowiedzi), że uczelnie powinny odpowiadać wyłącznie na
    zainteresowanie studentów. Powyżej również pisze, że państwo powinno
    wziąść na siebie rolę edukacyjną, a nie nakazowo-zakazowo-sterującą.
    Pisałem również, że powinny być prowadzone badania (przez odpowiednio
    wyspecjalizowane instytucje) w zakresie prognozowania rozwoju
    stanowisk pracy. Dlaczego nie czytasz ze zrozumieniem?

    >> danym kierunku, żeby absolwent po ukończeniu studiów był faktycznie
    >> a nie tylko teoretycznie (i to jest często wątpliwe) przygotowany
    >> do pracy i... myślenia.

    > Z tym przygotowaniem do konkretnej pracy to wielokrotnie powtarzany
    > mit. Uczelnie nie są w stanie przygotować absolwenta do wykonywania
    > konkretnej pracy, nie tylko z powodu jej różnorakiej specyfiki w
    > różnych firmach, ale i ewolucji wymagań w czasie. Mogą jedynie dawać
    > wiedzę podstawową. Ten temat był już na tej grupie poruszany i co
    > ciekawe głosy krajowe wspierały raczej Twój punkt widzenia,
    > zagraniczne wskazywały na docenianie w tamtych stronach kształcenia
    > ogólnego. Z tego wynika, że zamiast "i" w "do pracy i myślenia"
    > powinieneś postawić "albo".

    Napisałem "przygotowany do pracy" a nie konkretnego zawodu czy
    stanowiska. Absolwenci zbyt często nie wiedzą, co to jest praca.
    Może napiszę teraz nie dosłownie na ten temat, ale powinno to dać
    wyobrażenie skali problemu, na temat wizji pracy u studentów:
    Na zaproszenie (2-3 dni przed rozmową rekrutacyjną) stawiło się 90%
    kandydatów mających za sobą już jakiś staż pracy oraz 10% studentów
    lub absolwentów bez stażu. Każdy potwierdzał przybycie.

    >> O czym tu mówić, jesli absolwenci uczelni nie potrafią często
    >> czytać ze zrozumieniem?
    >>
    > Edukacja nie radzi sobie z oporem materii. Jeśli 80% młodzieży idzie
    > na studia to czemu się dziwić? Przecież czytanie ze zrozumieniem to
    > nie jest temat dla szkoły wyższej.

    Nie? A przed momentem pisałeś, że powinna dawać ogólne przygotowanie
    do pracy w danym kierunku. Więc w jakim celu? Bo wnioskując dalej z
    tego, co piszesz, absolwent powinien umieć myśleć i wyciągać wnioski.
    Bo jak inaczej dostosuje tą ogólną wiedzę do konkretnych warunków?
    Nie zrobi tego, jeżeli nie potrafi przeczytać do końca i zrozumieć
    prostego tekstu. Zrobiłem ostatnio test na rozumienie słowa czytanego.
    Na początku pisało, że należy przeczytać najpierw całość, a potem
    kolejno wykonywać polecenia zawarte w piśnie. W ostatnim zdaniu było
    napisane, żeby jednak nie wykonywać nic z tego, co wcześniej pisało,
    gdyż test służy wyłącznie do sprawdzenia umiejętności czytania.
    Tego testu nie zaliczył nikt - każdy wykonywał kolejno wszystkie
    polecenia. W teście udział braly wyłącznie osoby z wyższym
    wykształceniem. Identyczną umiejętność czytania (już na etapie
    przysyłania aplikacji) wykazuje ponad 90% przystępujących do procesu
    rekrutacyjnego.

    J.K.
    --
    ====== kilka ofert zatrudnienia: www.zapraszam.pl/praca/ ======
    1 września o 12.00 Warszawa, Meissnera 5 - otwarcie jubileuszowej
    wystawy artysty Bronisława Tomeckiego: www.zapraszam.pl/exlibris/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1