PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości? › Re: Czy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?
    From: "bca" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy polskie uczelnie są oderwane od rzeczywistości?
    Date: 17 Apr 2005 18:08:27 +0200

    1.Polskie uczelnie nie są oderwane od rzeczywistości. Powtarzalny, kolejny
    sukces polskich programistów z UW w międzynarodowych zawodach (można by
    powiedzieć 'coroczny sukces') dowodzi, że Polacy są czołówce światowej.
    2.Też jestem informatykiem, absolwentką UW. Mam ponad 7 letni staż pracy w
    zawodzie, od 2 lat bez pracy.
    3. Czego mnie ta uczelnia NIE NAUCZUŁA? Przede wszystkim budowy komputera. Ale
    muszę im to wybaczyć. W czasach gdy studiowałam komputery były bardzo drogie i
    niedostępne.
    Gdy znalazł się w komputerowni wolny terminal normalny student odruchowo pędził
    na wolne miejsce &#8211; bez względu na to czy miał coś właśnie do zaprogramowania,
    czy nie :). (tylko , że wtedy to nie było śmieszne).
    No cóż, składania komputera i Windowsów musiałam się nauczyć samodzielnie, już
    jako pracownik.
    4.Co jeszcze było złe? Zbyt dużo zajęć w tygodniu. Przeciążenie powoduje, że
    trudno jest myśleć. Zadanie, które w normalnych warunkach można zrozumieć
    powiedzmy w 10 minut, przy natłoku zajęć trzeba rozgryzać pół godziny, a w
    sytuacji krytycznej student uczy się na pamięć &#8211; i to jest bez sensu. W istocie

    UW różni się od politechniki tym, że na UW trzeba wszystko zrozumieć.
    Praktycznie każde twierdzenie jest dowodzone. (rozbudza to 'zdolności
    analityczne' tak często obecnie poszukiwane).
    5.Zwykle informatykowi potrzebne jest szkolenie z:
    - wodolejstwa,
    - czasem z języka polskiego,
    - wyrozumiałości dla humanistów, którzy fakty tak zmieniają, że trzeba się do
    tego po prostu przyzwyczaić.

    6.A dlaczego informatycy nie mają pracy? Bo:
    - w ogóle jest bezrobocie, tak duże, że kwalifikacje tracą na znaczeniu;
    - pracodawcy zatrudniają ludzi bez wykształcenia, bo dzięki rozwojowi
    informatyki obsługa urządzeń jest prosta;
    - nie jest prawdą, że do wykonania dużego projektu potrzeba wielu informatyków.
    Obecne, zaawansowane narzędzia informatyczne pozwalają na wykonanie w kilka
    minut tego, co dawniej programiście zajęło by 2 tygodnie.
    (Oczywiście potrzebny jest dobry projekt, i organizator przedsięwzięcia.)

    7. Nawet jeśli wykształcony informatyk nie będzie pracował w swoim zawodzie, to
    od niego zależy czy wykorzysta w nowym miejscu posiadaną wiedzę:
    - zwykle informatycy myślą logicznie (czego brakuje humanistą &#8211; humaniści to ci

    co nie znają matematyki :) );
    - mają lepszą orientację w przestrzeni;
    - mają lepszą orientację w czasie (kojarzenie kolejności zdarzeń);
    - łatwiej kojarzą zależności pomiędzy zjawiskami i pojęciami (rozumienie
    relacji i funkcji);
    (i dlatego są dobrymi organizatorami);
    - już na uczelni poznają na czym polega praca w grupie;
    - mają często zdolności analityczne (a przynajmniej zdążą się nauczyć co to
    jest);
    - nie boją się komputera i potrafią go obsługiwać, a obecnie jest to wymaganie
    podstawowe, stawiane prawie wszędzie;