PracaGrupypl.praca.dyskusjeCoś nie tak ? › Re: Coś nie tak ?
    From: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Coś nie tak ?
    Date: 20 Mar 2003 20:46:11 -0800

    "insulation" <i...@p...onet.pl> writes:

    > Mam pytanie,
    > na czym polega "fenomen" podawany w mediach że na zachodzie
    > pracujący mają większą wydajność niż u nas.

    hm... nie wiem jak gdzie indziej, ale w usa ten "fenomen" bierze sie
    m. in. stad, ze ludzie wiedza, iz jesli sami sobie nie zarobia i nie
    zapracuja, to nikt im nie da.

    wiedza, ze musza oszczedzac na czarna godzine - bo jak ich zwolnia, to
    sami musza sie zatroszczyc o to, z czego beda zyc te pare miesiecy
    zanim znajda druga prace; wiedza, ze jak nie zaplaca sobie
    ubezpieczenia zdrowotnego, to beda musieli beknac pelna stawke w zywej
    gotowie - a to cholernie drogie.
    wiedza, ze jak nie zarobia, to nikt ich dzieciom raczej nie zafunduje
    dobrej edukacji (no chyba ze dziecko nad wyraz zdolne i pozyska
    stupendium).

    wiedza, ze jak sie beda opierdzielac w pracy, to pracodawca ich zwolni
    (w kalifornii na przyklad nie ma ustawowych okresow wypowiedzenia) i
    zatrudni lepszych na ich miejsce - bo po prostu nie moze sobie
    pozwolic na mala wydajnosc (jedynie w firmach rzadowych i duzych
    korporacjach, gdzie nie ma bezposredniego przelozenia efektywnosci
    pracownikow na pieniadze, ludzie sie opierdzielaja).

    wreszcie last but not least: ludzi, ktorzy ciezko pracuja sie szanuje,
    podobnie jak tych, co juz sie dorobili i maja duzo kasy. nie ma tak
    jak w polsce, ze jak ktos cos zarobil, to "napewno ukradl" albo
    "dostal po znajomosci".

    zupelnie inna mentalnosc i klimat. pracowitosc jest przymiotem
    cenionym spolecznie, a nie tak jak w polsce, gdzie wiele ludzi uwaza,
    ze ci co ciezko pracuja to frajerzy i "marionetki w wyscigu szczurow".

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net