PracaGrupypl.praca.dyskusjeA teraz... › Re: A teraz...
  • Data: 2005-09-04 16:35:59
    Temat: Re: A teraz...
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości
    news:dff00g$7qa$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Re to: Jotte [Sun, 4 Sep 2005 16:09:28 +0200]:

    > Ty mi tu nie opowiadaj o jajku i kurze ;) Pytanie bylo dosc
    > konkretne: siedza bezrobotni, narzekaja, trzeba im cos zrobic
    > teraz zaraz i natychmiast. A zmiany w systemie sa powolne
    > i dlugotrwale, wiec nie sa rozwiazaniem na zaraz.

    No to ja ci powiem o rozwiazaniu, ktorego skutecznosc potwierdzono, choc
    jego wada jest to, ze jest bardzo kosztowne.
    Jest to tzw. model akompaniowania.
    Polega to na tym, ze podopiecznemu przydaje sie osobistego opiekuna, ktory
    spedzajac z nim mase czasu (kilka godzin dziennie) omawia z nim jego szanse,
    zastanawia sie nad wyborem strategii (czego szukac, gdzie i jak), pomaga mu
    tworzyc aplikacje, wyszukiwac oferty i firmy, robi mu osobisty trening
    asertywnosci i w sposob ciagly go motywuje, przekonuje do optymizmu itd,
    omawia z nim dotychczasowe doswiadczenia na rozmowach i przy okazji innych
    momentow szukania, pomaga wyciagnac z tego konstruktywne wnioski, po prostu
    po kilka godzin dziennie szuka z nim tej pracy pracujac przy tym nad zmiana
    jego nastawienia. Przy tym jest zaplecze zawierajace komputer, fax i inne
    narzedzia potrzebne przy szukaniu, ktorych bezrobotny moze nie miec i dostep
    do bezplatnych szkolen.

    Oczywiscie koszt tego (zatrudnienie na etat opiekuna + reszta) jest znacznie
    wiekszy na osobe, niz przypuszczalna roczna pensja podpiecznego po
    znalezieniu pracy no i to jest wada zasadnicza. Dlatego stosuje sie to
    glownie wobec osob zagrozonych wykluczeniem spolecznym lub juz
    "wykluczonych", ktorych koszty utrzymania przez opieke spoleczna i
    ogolnospoleczne koszty ich sytuacji sa na tyle duze, ze ten, kto to
    finansuje (panstwo, organziacja) uznaje zasadnosc tej inwestycji.

    I.