PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przejecie firmy przez inna

  • 1. Data: 2006-01-08 15:52:00
    Temat: Przejecie firmy przez inna
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    Hej!

    Mam pytanie, jak od strony prawnej moze wygladac przejecie jednej firmy
    przez druga (jakie sa opcje) i jaka wersja jest najkorzystniejsza dla
    pracownika?

    Czy firmy musza sie polaczyc, czy tez moze byc tez tak, ze przejmujacy
    proponuje pracownikom zupelnie nowe umowy, a poprzednia firma zostaje bez
    pracownikow?

    Na co zwrocic uwage, by nie popelnic jakiegos bledu?

    Czy w takiej sytuacji powinienem dostac swiadectwo pracy czy tez jest
    zachowywana ciaglosc zatrudnienia u jednego pracodawcy i swiadectwo zostanie
    wystawione na koniec gdybym sie zwalnial jedno za caly okres?

    Jak liczy sie staz pracy (jak np. 2 lata w jednej firmie, czy np. 1,5 roku w
    jednej i 0,5 roku w drugiej)?

    A jesli nowy wlasciciel niezbyt mi sie podoba, co w takiej sytuacji?
    Pozostaje zlozenie wypowiedzenia?

    Dzieki

  • 2. Data: 2006-01-08 18:35:57
    Temat: Re: Przejecie firmy przez inna
    Od: "Wujek Dobra Rada z Kraju Rad" <redakcja_v@tralala@gazeta.pl>

    tak zwany art. 23'

    1) konsultacje ze związkami o ile są - obowiązkowe
    2) informacja od kadr ze na preferencyjnych warunkach mozna odejsc
    3) ciągłość pracy jest zachowana
    4) o ile jest to firma tej samej branży (konkurencja) liczyc sie trzeba
    z redukcją zatrudnienia
    5) swiadectwa z tytulu przejecia nie ma

  • 3. Data: 2006-01-09 18:23:18
    Od: "Maciej Denisiuk" <i...@p...onet.pl>

    Nie wiem jak powinno wyglądać poprawne przejęcie, mogę tylko doradzić jak
    nie popełnić błędu.
    Z nami było tak: pracowaliśmy w firmie B, zostaliśmy przeniesieni do firmy
    C, właścicielem B i C jest firma A. Dwa lata temu prawie wszyscy pracownicy
    grzecznie podpisali natychmiastowe wymówienia (z porozumieniem stron) z
    firmy B a na drugi dzień wszyscy otrzymali nowe angaże w firmie C (w
    ogólności te same warunki). .

    Efekty takiego rozwiązania?
    - teoretycznie firma B została tylko z 2 pracowników (prezes+księgowa) a
    firma C nagle wzbogaciła się o 20 programistów
    - operacja jest bezkosztowa dla firmy matki A
    - każdy z pracowników wzbogacił się o dodatkowy kwitek - nowe świadectwo
    pracy na odchodne ze starej firmy B
    - dla pracowników - brak ciągłości pracy (okres wypowiedzenia - miesięczny!)
    - u nowego pracodawcy ekspracownicy z B zaczynają od zera - nie kwalifikują
    się do premii, funduszy, dodatków itd.
    - zaleta dla przechodzących pracowników - "no przecież nie wywalili na
    ulice"
    - z grupy 20 nowoprzybyłych do firmy C po dwóch latach zostało nas tu 5
    osób.

    Jak można było tego uniknąć? - Nie można było, fuzja to fuzja ale....
    - zwykle nowy właściciel chętnie rozmawia z każdym z osobna z nowo
    przechodzących ale jakoś nie pali się do rozmów z pełną grupą.
    - jako zespół-drużyna jesteście silni tylko na początku fuzji, tylko jako
    całość. Jak was rozproszą, powsadzają w nowe "lepsze" struktury to w sumie
    już po was.
    - Czy jesteście cenni dla nowego pracodawcy (klienci firmy B, know-how
    technologiczny itd) ? - TAK, przecież inaczej prowadziłby likwidację a nie
    przejęcie waszej firmy.
    - w naszym przypadku wygranymi zostali także Ci, którzy pozostali w starej
    spółce B - w chwili jej rzeczywistej likwidacji otrzymali 3 miesięczne
    odprawy.

    Podsumowując - naszym błędem było złożenie dobrowolnych wymówień w starej
    firmie B.
    Dla pracowników "dobrym" rozwiązaniem w przypadku fuzji jest jedynie:
    albo przechodzicie do Nowego jako całość - grupa, zespół kompetencyjny a
    absolutnie NIE jako pojedyncze osoby
    albo pozostanie w Starej do chwili jej likwidacji (3 miesięczna odprawa).

    Przyjemności
    Maciek

  • 4. Data: 2006-01-09 21:16:11
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    > 2) informacja od kadr ze na preferencyjnych warunkach mozna odejsc

    a co jesli wg plotek formalnie firma zostala juz przejeta, a zadnej
    oficjalnej informacji brak?

    dziwne....

    jak inni pracodawcy traktuja swiadectwo pracy z wpisem o takim odejsciu?
    chyba niezbyt chetnie do tego podchodza?

  • 5. Data: 2006-01-10 21:30:02
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > a co jesli wg plotek formalnie firma zostala juz przejeta, a zadnej
    > oficjalnej informacji brak?
    jakby firma została formalnie przejęta, to i pracownikom by się zmienił
    pracodawca. czyli każdy pracownik by miał tę informację.
    "dawno, dawno temu, za siedmioma górami"...
    a swoją drogą, to może powinniście (wy, pracownicy) zadać pytanie
    odpowiedniej osobie o przejęciu? może warto pójść do palarni "na plotki" ?

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---