PracaGrupypl.praca.dyskusje › Koniec maciezynskiego i przejscie na urlop wypoczynkowy

  • 1. Data: 2009-02-05 18:43:27
    Temat: Koniec maciezynskiego i przejscie na urlop wypoczynkowy
    Od: Andrzej <a...@p...de>

    Witam,

    prosze o porade w nastepujacej kwestii: zonie konczy sie maciezynski i
    chce isc na urlop wypoczynkowy (zalegly z zeszlego roku i wykorzystac
    urlop z tego roku). z pracy zadzwonili do niej, ze musi dostarczyc
    zaswiadczenie od lekarza ze jest zdolna do pracy. nie potrafili podac
    zadnych podstaw prawnych ani zadnych szczegolow (taki poziom
    profesjonalizmu, nic sie nie poradzi), powiedzieli ze tak jest i juz.
    szczerze mowiac to nie bardzo nawet wiem od jakiego lekarza to ma byc.
    spotkal sie moze ktos z podobnymi wymogami? czy to wymysl jakies pani
    kadrowej?
    na upartego takie zaswiadczenie mozna zorganizoawac (zona jest zdolna do
    pracy, chce tylko isc na urlop), tylko czy jesli cos takiego
    przedstawi, to czy pozniej nie obroci sie to przeciwko niej w jakis sposob?

    z gory dzieki za wszelkie wskazowki i pomoc.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-02-05 19:09:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomosci news:gmfbte$4ds$1@news.telbank.pl Andrzej
    <a...@p...de> pisze:

> [...]
    > zadnych podstaw prawnych ani zadnych szczegolow (taki poziom
    > profesjonalizmu, nic sie nie poradzi), powiedzieli ze tak jest i juz.
    Pracodawca zawsze ma prawo skierowac pracownika na badania kontrolne
    sprawdzajace czy jest zdolny do pracy, a czasem nawet musi.

    > szczerze mowiac to nie bardzo nawet wiem od jakiego lekarza to ma byc.
    Od lekarza medycyny pracy. Skierowanie wystawia pracodawca.

    > spotkal sie moze ktos z podobnymi wymogami? czy to wymysl jakies pani
    > kadrowej?
    Nie. Podstawy znajdziesz w KP.

    Teraz co do wypoczynkowego.
    Aby móc skorzystac z urlopu wypoczynkowego pracownik musi byc zdolny do
    pracy (bo inaczej to zwolnienie albo rehabilitacja).
    Zalegly urlop musi dostac w takim terminie, aby go wykorzystac do konca
    marca.
    Wykorzystanie urlopu tegorocznego zalezy zasadniczo od pracodawcy (za
    wyjatkiem 4 dni).

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-02-06 08:48:32
    Temat: Re: Koniec macierzynskiego i przejscie na urlop wypoczynkowy
    Od: "dana" <d...@g...pl>

> [...]
    sposob?

    > z gory dzieki za wszelkie wskazowki i pomoc.

    wg mnie nie musi
    wyrok SN z 28 marca 2008 (sygn. akt II PK 214/07)

    .

  • 4. Data: 2009-02-06 09:10:32
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Andrzej" <a...@p...de> napisal w wiadomosci
> [...]
    > przedstawi, to czy pozniej nie obroci sie to przeciwko niej w jakis sposob?
    >
    > z gory dzieki za wszelkie wskazowki i pomoc.

    Zobacz Kodeks pracy:

    Art. 229. § 2. Pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku
    niezdolnosci do pracy trwajacej dluzej niz 30 dni, spowodowanej choroba, pracownik
    podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolnosci do
    wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.

    Urlop macierzynski nie jest okresem niezdolnosci do pracy, po którym pracodawca ma
    obowiazek skierowac pracownika na kontrolne badania lekarskie. Powinnosc taka moglaby
    dotyczyc jedynie badan okresowych, gdyby w czasie jej nieobecnosci w pracy uplynal
    termin tych badan. Wówczas pracownica powinna poddac sie badaniom okresowym
    przeprowadzanym cyklicznie w ramach profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników. Nie
    ma natomiast potrzeby, aby pracodawca kierowal pracownice powracajaca z urlopu
    macierzynskiego na kontrolne badania lekarskie. Powyzsze nie dotyczy sytuacji gdy
    bezposrednio przed urlopem macierzynskim pracownica przebywala na ciaglym zwolnieniu
    lekarskim ponad 30 dni.

    Art. 163. § 3. Na wniosek pracownicy udziela sie jej urlopu bezposrednio po urlopie
    macierzynskim; dotyczy to takze pracownika - ojca wychowujacego dziecko, który
    korzysta z urlopu macierzynskiego

  • 5. Data: 2009-02-07 08:40:55
    Od: Andrzej <a...@p...de>

    Użytkownik Jerzy Borowski napisał: