PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop

  • 1. Data: 2006-03-20 10:39:09
    Temat: Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop
    Od: "jack" <j...@p...onet.pl>

    Obecnie jestem na wypowiedzeniu. Pracodawca nie zgodził się na udzielenie
    urlopu, więc przysługuje mi ekwiwalent pieniężny. Przysługuje mi 20 dni urlopu
    rocznie. Do dzisiaj wykorzystałem 9 (w 2005 r.), pozostało do wykorzystania 10.
    Umowa o pracę od 1 IV 2005 (2000 brutto). Od 1 III 2006 2500 brutto. Mam stałą
    pensję bez premii i dodatków.

    W art. 172 KP jest napisane:
    "Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby
    w tym czasie pracował. Zmienne składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na
    podstawie przeciętnego wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc
    rozpoczęcia urlopu; w przypadkach znacznego wahania wysokości wynagrodzenia
    okres ten może być przedłużony do 12 miesięcy."

    1. Jak w mojej sytuacji powinien być wyliczony ekwiwalent? Jaka pensja i jaki
    czas pracy powinny być uwzględnione?
    2. Do czego odnosi się określenie "zmienne składniki wynagrodzenia"?
    3. Czytałem, że każdy rok ma współczynnik określający ilość dni roboczych w
    miesiącu. Gdzie można taki odnaleźć i jak uwzględnić go w obliczeniach?

  • 2. Data: 2006-03-20 13:52:36
    Temat: Re: Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    urlopu miesięcznie przysługuje 1/12 z wymiaru rocznego.
    mając podstawę 20 dni - wychodzi 1/12 *20 dni.
    w 2005 roku pracowałeś 9 miesięcy, czyli 9/12*20 = 15 dni urlopu.
    2006 rok - wyliczasz analogicznie (1/12 * kazdy miesiąc, przy ułamkach
    zaokraglenie "w górę", jednak na koniec roku możesz mieć maks. 20 dni więc
    to zaokrąglenie w górę u obecnego pracodawcy będzie zaokragleniem "w dół" u
    następnego, pczywiście pod warunkiem że będziesz miał kontynuację w pracy)
    A wyliczenie pieniężne urlopu (ekwiwalent) to średnia z ostatnich 3 albo 6
    miesięcy (nie pamiętam), przeliczone na dzień pracowy i pomnozone przez
    ilość dni urlopowych

    Zmienne składniki wynagrodzenia to np. premie.
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2006-03-20 15:07:23
    Od: j...@p...onet.pl

    > A wyliczenie pieniężne urlopu (ekwiwalent) to średnia z ostatnich 3 albo 6
    > miesięcy (nie pamiętam), przeliczone na dzień pracowy i pomnozone przez
    > ilość dni urlopowych

    No właśnie. Jak wyliczyć ten dzień pracowy. Czy to jest średnia ilość dni
    roboczych w ostatnich 3 miesiącach?

  • 4. Data: 2006-03-20 16:36:58
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > No właśnie. Jak wyliczyć ten dzień pracowy. Czy to jest średnia ilość dni
    > roboczych w ostatnich 3 miesiącach?

    liczy się go na podst. tzw "współczynnika do obliczania ekwiwalentu za
    niewykorzystany urlop"
    Oblicza się go następująco: od 365/366 dni należy odjąć niedziele, soboty,
    święta państwowe. Tę liczbę dni dzielimy przez 12 (ilość miesięcy w roku) i
    otrzymujemy współczynnik np. 21 (tak było w 2005 roku).
    i masz współczynnik miesięczny (czyli inaczej mówiąc średnia dni
    "pracujących" w roku). teraz dodajesz swoje zarobki z ostatniego
    kwartału/pół roku (nie pamiętam), dzielisz przez 21 razy ilość tych
    miesięcy (63/126) i masz sumę za jeden dzień urlopu. mnożysz razy ilość
    twoich pozostałych dni urlopowych i masz policzoną kaskę.
    np. na podstawie danych ktore podałeś - rok 2005, dokładnie 2500
    miesięcznie. wyliczenie : 2500/ 21 * 15 =~ 1786 zł (nie wiem jak tu jest z
    zaokraglaniem groszy). kwota oczywiście brutto, od której normalnie
    odejmuje się składniki typu składki, podatek itp.
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---