PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co zrobic z takim pracodawca?

  • 1. Data: 2006-01-24 21:23:53
    Temat: Co zrobic z takim pracodawca?
    Od: eth_0 <mirek/ANTYSPAM/@eth0.pl>

    A sprawa wyglada tak:

    Od 14-go grudnia 2005r jestem zatrudniony w Zakładach Przetwórstwa
    Mięsnego -Ryszard Hochel Micigózd (a co podam nazwę firmy moze innych
    to ustrzeże) Pracuje normalnie 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu +
    jestem pod telefonem w razie naglych przypadkow, stanwisko pracy
    "Informatyk". Okazało się ze za pierwszy tydzien pracy nie dostane
    zapłaty bo: "to był okres próbny, Twoje i Nasze ryzyko" Dodam że na
    rozmowie o prace ani pozniej nie bylo o czyms takim mowy. Od
    dn02.01.2006r dopiero dostałem umowe na 1/2 etatu (wynagrodzenie
    430zl) ale oczywiscie pracuje na caly etat. Jutro skladam
    wypowiedzenie- taka "zabawa" mi nie odpowiada. Boje sie ze nieuczciwy
    pracodawca moze mi nie zechciec wyplacic naleznej pensji (1100zl co
    jest smieszna kwota). Co moge w takiej sytuacji zrobic?

    Z gory dzieki za pomoc.
    --
    eth_0 | mirek[at]eth0.pl | GG:4500044 | ICQ:307540896
    http://www.kieleckie.org - Ogłoszenia Kielce

  • 2. Data: 2006-01-24 22:57:32
    Temat: Re: Co zrobic z takim pracodawca?
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    eth_0 <mirek/ANTYSPAM/@eth0.pl> wrote in

> [...]
    > zapłaty bo: "to był okres próbny, Twoje i Nasze ryzyko" Dodam że na
    > rozmowie o prace ani pozniej nie bylo o czyms takim mowy. Od

    ogolnie ze swiadczeniem pracy jest tak, ze umowa o prace NIE musi
    byc zawarta na pismie, zeby byla traktowana jako obowiazujaca;

    > dn02.01.2006r dopiero dostałem umowe na 1/2 etatu (wynagrodzenie
    > 430zl) ale oczywiscie pracuje na caly etat. Jutro skladam

    no coz... trafiles na pracodawce, ktory traktuje swoj biznes jako
    rodzaj osobistej zabawy, w ktorej gra role niepodzielnego wladcy;

    > wypowiedzenie- taka "zabawa" mi nie odpowiada. Boje sie ze nieuczciwy
    > pracodawca moze mi nie zechciec wyplacic naleznej pensji (1100zl co
    > jest smieszna kwota). Co moge w takiej sytuacji zrobic?

    ogolnie na okres obowiazywania pisemnej umowy nie powinno byc problemu
    z wyplata wynagrodzenia - w tym sensie ze masz tutaj przewaga, ktora
    byc moze skonczy sie w sadzie pracy ale w koncu to wynagrodzenie
    dostaniesz;

    fajnie by bylo gdybys przytoczyl tutaj swoja umowe o prace w calosci
    lub w pewnych szczegolach; tj: 1) punkty dotyczace planowanego czasu
    obowiazywania umowy i zwiazanego z nim czasu wypowiedzenia; 2) punkty
    zwiazane z wymiarem czasu pracy i jej trybem; 3) inne punkty, w tym
    np. takie, ktore zobowiazywalyby Cie do pracy poza godzinami pracy;

    ogolnie jezeli masz umowe na pol etatu, to powinienes pracowac
    odpowiednio krotko ;-) zatem mozesz przychodzic do pracy tak, jakbys
    pracowal na pol etatu; tj.: mozesz sie upomniec o jakis zakladowy
    regulamin albo inny dokument, ktory precyzuje Twoje godziny pracy,
    lecz prawdopodobnie zostaniesz wysmiany przez dyrektora (i jego
    ciotke/kuzynke/zone pelniaca funkcje sekretarki, glownej ksiegowej
    itepe); jezeli nie otrzymasz regulaminu, to zaloz ze pracuje w
    wymiarze 4h/dzien; mozesz sobie to jakos udokumentowac - jezeli dojezszasz
    do pracy PKSem, to pozbieraj sobie bilety (przyjazd i odjazd w rejon
    zakladu pracy); jezeli nie jezdzisz na bilety to znajdz sobie swiadkow;
    w pracy podpisuj liste obecnosci z dokladnym czasem przyjscia i wyjscia
    z pracy - jezeli nie macie listy obecnosci, to po prostu pisz za
    kazdym razem na kartce godzine przybycia i wyjscia z pracy - jedna kopie
    zostawiaj w kadrach/sekretariacie/cokolwiek a druga bierz dla siebie -
    oczywiscie nikt Ci sie na tej Twojej kopii nie podpisze, ale co z tego?
    dokumentuj rowniez czynnosci, ktore wykonujesz w trakcie pracy - mozesz
    sobie ku temu sporzadzic jakis zeszycik - pisz w jakich godzinach jakie
    zadanie wykonywales; jezeli np. wykonujesz cos dla ktoregos z pracownikow,
    staraj sie zbierac od nich podpisy, ze usterka ktora wystapila zostala
    usunieta; jezeli pracownicy zostana pouczeni przez dyrektora, ze maja
    Tobie nie podpisywac, to staraj sie zbierac papierki przy roznych okazjach
    - np. wizyta kuriera z paczka, jakiegos marketingowca z obcej firmy;

    pzdrv;
    adas;

  • 3. Data: 2006-01-24 23:06:00
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

> [...]

    > dn02.01.2006r dopiero dostałem umowe na 1/2 etatu (wynagrodzenie
    > 430zl) ale oczywiscie pracuje na caly etat. Jutro skladam

    ach! i jeszcze jedno; czy rzeczywiscie pracowales w tym zakladzie
    w czasie 14 grudnia 2005 - 31 grudnia 2005 w normalnym trybie, tj:
    po osiem godzin dziennie?? jezeli tak, to spojrz do swojej umowy
    o pracy (tej podpisanej 2 stycznia 2006); moze byc tam napisane,
    ze wynagrodzenie jest skutecznie dostarczane pracownikowi przed
    10 dniem miesiaca nastepujacego po wykonaniu pracy; jezeli nie ma
    takiej uwagi, to zastosowanie maja przepisy ogolne (kodeks pracy),
    ktory AFAIR (ale prosze sprawdz to) nakladaja obowiazek wyplaty
    wynagrodzenia do 10 dnia;

    w takim wypadku majac nawet ustna umowe o prace od 14.12.2005r. -
    MOIM ZDANIEM - mozesz biezaca umowe wypowiedziec ze wzgledu na
    ciezkie naruszenie obowiazkow pracodawcy, jezeli jeszcze nie
    otrzymales wynagrodzenia za grudzien 2005; co na to inni
    grupowicze? czy taki manewr jest dopuszczalny?

    pzdrv;
    adas;

  • 4. Data: 2006-01-24 23:21:46
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    Użytkownik "adasiek" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > takiej uwagi, to zastosowanie maja przepisy ogolne (kodeks pracy),
    > ktory AFAIR (ale prosze sprawdz to) nakladaja obowiazek wyplaty

    art 84 KP par.2 nie pozostawia watpliwosci:

    § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu,
    niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w
    ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

    art 94.
    Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
    5) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie

    zeby nie zganial na ksiegowa... ;)

  • 5. Data: 2006-01-25 00:09:18
    Od: " leszek" <s...@g...pl>

    eth_0 <mirek/ANTYSPAM/@eth0.pl> napisał(a):

> [...]
    > pracodawca moze mi nie zechciec wyplacic naleznej pensji (1100zl co
    > jest smieszna kwota). Co moge w takiej sytuacji zrobic?

    Najlepiej zwróć się do Okręgowego Inspektoratu Pracy - gdzieś tam musi byc.
    Według mojej wiedzy, to nie ma znaczenia co jest wpisane do umowy o pracę, ale
    jaką prace faktycznie (materialnie) świadczyłes. Jeśli pracodawca wpisał ci
    1/2 etatu i tyleż płacił, ale ty świadczyłes prace na 1 etat, to powinien ci
    płacić za cały etat i ewentualnie wyrównac wstecz. Absolutnie też nie może ci
    potrącać za jakiś "okres próbny" = musi ci zapłacić za okres, w jakim
    faktycznie tę pracę świadczyłes, nie można nikogo zmuszać do darmowej pracy,
    niewolnictwo jest prawnie zabronione. Pracodawca także absolutnie nie może
    "nie chcieć wypłacić pensji", to nie jest jakaś łaska, ale prawny obowiązek.

  • 6. Data: 2006-01-25 05:47:59
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    eth_0 zapodał(-a):
> [...]
    > pracodawca moze mi nie zechciec wyplacic naleznej pensji (1100zl co
    > jest smieszna kwota). Co moge w takiej sytuacji zrobic?

    1/ Najważniejsze, co piszą koledzy - ustaw się tak, aby mieć dowody
    na pracę 8h

    2/ W sytuacji, gdy zostały Ci zmienione zasady umowy (tydzień za darmo,
    osiem godzin) - delikatnie wspomnij pracodawcy że albo rozstaniecie
    się w zgodzie (dostaniesz pieniążki za pracę 8h), albo narobisz mu smrodu:
    - jak się zgodzi (pewie niezbyt chętnie), to Tobie zaoszczędzi też to problemów
    - musisz być pewny siebie (powołaj się na artyk., które zacytowali koledzy,
    na inspektora pracy, zorro, etc.)

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 7. Data: 2006-01-25 06:53:23
    Od: czarny <m...@f...art.lp>

    adasiek napisał(a):

    > no coz... trafiles na pracodawce, ktory traktuje swoj biznes jako
    > rodzaj osobistej zabawy, w ktorej gra role niepodzielnego wladcy;

    Nazwijmy rzecz po imieniu: na pierdolonego dorobkiewicza, ktory
    obijany w młodości przez swoich kolegów teraz się dowartościowuje
    przez gnojenie i poniżanie ludzi.

    --
    czarny
    ============= www.czarnobiale.pl =============

  • 8. Data: 2006-01-25 17:37:52
    Od: eth_0 <mirek/ANTYSPAM/@eth0.pl>

    On Wed, 25 Jan 2006 07:53:23 +0100, czarny <m...@f...art.lp>
    wrote:

    >Nazwijmy rzecz po imieniu: na pierdolonego dorobkiewicza, ktory
    >obijany w młodości przez swoich kolegów teraz się dowartościowuje
    >przez gnojenie i poniżanie ludzi.

    To mi sie spodobalo :)

    Jeszcze jedno. Dzisiaj zlozylem wypowiedzenie (2 tyg zgodznie z
    umowa). Co jesli np jutro ide do lekarza i dostaje zwolnienie
    lekarskie na 2 tyg. czy ten okres wypowiedzenia mi sie jakos przesunie
    czy moge sobie byc na zwolnieniu i po 2 tyg nie przychodzic juz do
    pracy?

  • 9. Data: 2006-01-25 18:56:46
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:podft15kbtaeurpsiugb5nthfuevpjq9k3@4ax.com eth_0
    <mirek/ANTYSPAM/@eth0.pl> pisze:

> [...]
    > lekarskie na 2 tyg. czy ten okres wypowiedzenia mi sie jakos przesunie
    > czy moge sobie byc na zwolnieniu i po 2 tyg nie przychodzic juz do
    Tak.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-01-25 19:25:12
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > a co w przypadku, gdy w polowie miesiaca (np 15go) ktos odchodzi z
    > pracy? tez ma czekac do 10go nastepnego miesiaca?
    dokładnie tak. chyba że pracodawca zastosuje wyjątek, ale raczej sie to nie
    zdarza
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---