eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Praca w branży FMCG. Jak stać się najlepszym?

Praca w branży FMCG. Jak stać się najlepszym?

2019-01-10 11:49

Praca w branży FMCG. Jak stać się najlepszym?

Przedstawiciel handlowy w sklepie © weerasak - Fotolia.com

Wydawać by się mogło, że branża FMCG to jedna z tych, w których najłatwiej jest rozwinąć skrzydła nawet kompletnym żółtodziobom. Cóż może być bowiem łatwiejszego niż sprzedaż produktów, które wszyscy chcą kupić. Wystarczy sprawne przygotowanie oferty, a potem nie pozostaje już nic innego niż odcinanie kuponów od osiągniętego sukcesu. Niestety. To tylko pozory. Jakie wyzwania rzuca pracownikom ten sektor?
Praca w branży FMCG jest niewątpliwie dość dobrym pomysłem na rozpoczęcie kariery zawodowej. Przemawiać mogą za tym chociażby jej różnorodność oraz perspektywy, które roztacza przed pracownikami. Szanse na sukces mają jednak tylko ci, którzy dobrze zrozumieją jej specyfikę. Podstawą jest oczywiście zaangażowanie oraz doskonała znajomość rynku. Na tym jednak nie koniec. W tym zawodzie potrzebne jest znacznie więcej. Przyjrzyjmy się choćby przedstawicielom handlowym.

Ambasador swojej marki


Zadania przedstawiciela handlowego nie sprowadzają się jedynie do poszukiwania nowych klientów, ale polegają także na prowadzeniu rozmów handlowych, ciągłym kontakcie z pozyskanymi już klientami czy dbaniu o ekspozycję towarów w sklepach. Dlatego kandydat, który chciałby rozpocząć swoją ścieżkę kariery właśnie w tym sektorze, obowiązkowo musi posiadać kilka cech.
- Przede wszystkim musi być otwarty i łatwo nawiązywać kontakty. Rozmowy z kontrahentami to podstawa tej pracy. Trzeba dokładnie ich słuchać i szybko odgadywać, jaki produkt będzie najbardziej zbieżny z ich potrzebami i przyniesie zyski obu stronom. Dlatego przydatna może być wiedza z dziedziny psychologii, gdyż asertywność i umiejętność negocjowania to kluczowe cechy dobrego handlowca. Osobie, która jest zamknięta na innych ludzi i niekomunikatywna, nie uda się zdobyć zaufania klienta i utrzymać z nim długofalowej relacji – mówi Klaudia Dostatnia, HR Business Partner w Perfetti Van Melle Polska. - Należy pamiętać, że każdy handlowiec jest tak naprawdę ambasadorem swojej marki. Dlatego tak ważna jest kultura pracownika oraz jego dbałość o wizerunek.

fot. weerasak - Fotolia.com

Przedstawiciel handlowy w sklepie

Zadania przedstawiciela handlowego polegają także na prowadzeniu rozmów handlowych, ciągłym kontakcie z pozyskanymi już klientami czy dbaniu o ekspozycję towarów w sklepach.


Wyznaczanie priorytetów


Przedstawiciele handlowi muszą też umiejętnie planować swoją pracę. W końcowym bilansie nie będzie istotne to, ile punktów odwiedzili, tylko w ilu zawarli umowę. Należy zadać pytanie czy warto w takim razie tracić energię na negocjacje w dwudziestu sklepach czy może lepiej skupić się na trzech przyszłościowych. Praca ta opiera się również głównie na samodzielności, ponieważ większość obowiązków wykonuje się indywidualnie. Dlatego tak ważną cechą jest umiejętność radzenia sobie z przeciwnościami i dyscyplinowania samego siebie.
- Osoby zajmujące się tym zawodem muszą znać teren działań jak własną kieszeń oraz potrafić logistycznie podejść do planowanej trasy, ponieważ klientów do odwiedzenia z reguły jest mnóstwo, a czasu mało – dodaje Anna Zych, Specjalista ds. Administracji w Perfetti Van Melle Polska.

Nastawienie na wyniki


Warto też pamiętać, że to zajęcie, w którym trzeba wykazać się dużą odpornością na stres. Pracownicy FMCG są regularnie rozliczani z wyników. Nawet jeśli będą najbardziej zaangażowani i będą najmilszymi osobami na świecie – na ich ocenę i tak największy wpływ będzie miało to jak realizują plany sprzedażowe. Dlatego kluczowy jest ciągły kontakt z kontrahentem i zdobycie jego zaufania.
- Trzeba mieć również na uwadze to, że pojedyncza sprzedaż wcale nie oznacza, że w przyszłości klient będzie regularnie nabywać produkt. Dlatego równie istotna jest cierpliwość i wytrwałość. To, że przez kilka dni nie udało nam się podpisać żadnej umowy nie oznacza, że nie podpiszemy kilku następnego dnia. W końcu sukces jest na wyciągnięcie ręki! – podsumowuje Klaudia Dostatnia.

5 zasad dobrego pracownika FMCG:


  1. Bądź otwarty na ludzi, słuchaj swoich klientów, nie bój się kontaktu z nimi.
  2. Nie bój się negocjacji.
  3. Umiejętnie planuj swoją pracę, rozważ priorytety.
  4. Dbaj o długoterminowe relacje.
  5. Nie zniechęcaj się drobnymi niepowodzeniami, bądź konsekwentny, a dobra passa na pewno przyjdzie.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: