PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie z pracy a niewykorzystany urlop

  • 1. Data: 2006-11-06 08:40:12
    Temat: zwolnienie z pracy a niewykorzystany urlop
    Od: Krzysiek Hycnar <khycnar@REMOVE_THIS.o2.pl>

    Witam,

    31 X zlozylem wypowiedzenie. Mam 3-miesieczny okres wypowiedzenia i 24
    dni urlopu do wykorzystania. Wolalbym, zeby za ten urlop firma wyplacila
    mi kase i teoretycznie jest to do zrobienia, gdyz mam co robic przez te
    3 miesiace, a moj bezposredni szef nawet nie chce slyszec o urlopach,
    zwolnieniu itp.

    Jak sytuacja wyglada od strony formalnej. Kumpel doradzil mi, zeby dla
    swietego spokoju zlozyc wniosek urlopowy, na ktorym ktos (np moj szef)
    napisze "nie wyrazam zgody", a zlozyc go tylko po to, zeby wyzsi
    decydenci w firmie nie mogli mi powiedziec czegos w stylu, "nie staral
    sie pan o urlop, a mial pan na to caly rok".

    Czy istnieje mozliwosc, ze firma moze nie wyslac mnie na "przymusowy"
    urlop (w czasie trwania okresu wypowiedzenia) i do tego odmowic wyplaty
    ekwiwalentu urlopowego?

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2006-11-06 10:45:45
    Temat: Re: zwolnienie z pracy a niewykorzystany urlop
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    >Czy istnieje mozliwosc, ze firma moze nie wyslac mnie na "przymusowy"
    >urlop (w czasie trwania okresu wypowiedzenia) i do tego odmowic wyplaty
    >ekwiwalentu urlopowego?

    niestety tak.pracodawca może zdecydować, że wysyła w okresie wypowiedzenia na zaległy
    urlop i trzeba iść.
    Art. 1671. W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest obowiązany
    wykorzystać przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie pracodawca udzieli mu
    urlopu. W takim przypadku wymiar udzielonego urlopu, z wyłączeniem urlopu zaległego,
    nie może przekraczać wymiaru wynikającego z przepisów art. 1551.

    Oczywiście ważne jest, czy to 24 dni to cały wymiar urlopu i tego pracodawcy? Bo 3
    miesiące kończą się w styczniu, zatem w grę wchodzi też urlop za styczeń.

    Faktycznie w tej sytuacji lepiej złożyć wniosek, zwłaszcza, kiedy wiadomo, że i tak
    go pracodawca nie udzieli. Niemniej nie ma takiej możliwości, żeby na koniec szef
    powiedział- sorry, mogłeś iść na urlop, teraz nie dostaniesz kasy.

    pozdr.

    Ewa

  • 3. Data: 2006-11-06 11:29:20
    Od: Krzysiek Hycnar <khycnar@REMOVE_THIS.o2.pl>

    Dzieki za odpowiedz :)

    E. Fiedor napisał(a):
    > niestety tak.pracodawca może zdecydować, że wysyła w okresie
    > wypowiedzenia na zaległy urlop i trzeba iść.

    Nie wiem czy sie dobrze zrozumielismy... tutaj bardziej chodzi mi o to,
    czy pracodawca moze odmowic zaplacenia ekwiwalentu urlopowego nie
    wspominajac nic o wyslaniu mnie na urlop - czyli, czy moze po prostu
    cichaczem poczekac na 1 stycznia i powiedziec mi, ze nie wyplaci
    ekwiwalentu bo np. urlop jest juz urlopem zaleglym itp itd (czyli o
    triki i myki dostepne dla pracodawcy). Wiem ze jesli pracodawca
    zdecyduje sie na wyslanie mnie na urlop to nie ma gadania musze isc.

> [...]
    >

    > Oczywiście ważne jest, czy to 24 dni to cały wymiar urlopu i tego
    > pracodawcy? Bo 3 miesiące kończą się w styczniu, zatem w grę wchodzi też

    Tak, te 24 dni to urlop do wykorzystania w tym roku i od bierzacego
    pracodawcy (tego z ktorym umowe o prace rozwiazuje). Pracujac do konca
    stycznia uzyskam 26/12 urlopu za 2007.

> [...]
    > wiadomo, że i tak go pracodawca nie udzieli. Niemniej nie ma takiej
    > możliwości, żeby na koniec szef powiedział- sorry, mogłeś iść na urlop,

    Zalozmy ze skladam taki wniosek i dostaje dwa podpisy (od bezposredniego
    przelozonego i od kierownika oddzialu) o odmowie. I co dalej, czy moge
    ten wniosek zachowac dla siebie jako ewentualna podkladke ("chcialem na
    urlop to mi nie daliscie"), czy musze procedowac go jakos dalej (wyslac
    do centrali firmy)?

    Pzdr
    Krzysiek

  • 4. Data: 2006-11-06 11:45:05
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Mon, 06 Nov 2006 12:29:20 +0100, Krzysiek Hycnar <khycnar@REMOVE_THIS.o2.pl>
    w <ein6gh$8bi$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał:

> [...]
    > triki i myki dostepne dla pracodawcy). Wiem ze jesli pracodawca
    > zdecyduje sie na wyslanie mnie na urlop to nie ma gadania musze isc.

    Zrobić tak oczywiście może, a ty go możesz spokojnie wtedy pozwać do
    sadu o zaległe wynagrodzenie wraz z odsetkami ustawowymi.

    [ ... ]
> [...]
    > ten wniosek zachowac dla siebie jako ewentualna podkladke ("chcialem na
    > urlop to mi nie daliscie"), czy musze procedowac go jakos dalej (wyslac

    On jest twój, bo twój przełożony decyduje, czy możesz czy nie możesz iść
    na urlop.
    Pieprzenie pod tytułem 'Pan się nie starał o urlop, to pan nie dostał",
    czy też "Nie wypłacimy panu, bo to jest zaległy urlop" (a jakim ma kurna
    być, przyszły?) to tylko i wyłącznie pieprzenie, urlop jest prawem
    nabytym, i masz g ootrzymać, albo w formie dni wolnych, albo w formie
    pieniężnej. Albo od razu, albo po skierowaniu sprawy do Sądu Pracy.

    > Krzysiek

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 5. Data: 2006-11-06 11:52:40
    Od: "E. Fiedor" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysiek Hycnar" <khycnar@REMOVE_THIS.o2.pl> napisał w wiadomości

    Dobrze,jeśli na takim papierku podbiją się kadry, ale to zależy od struktury firmy.
    Gwoli jasności- jeśli szef cichaczem posiedzi do końca okresu wypowiedzenia, to na
    końcu będzie musiał wystawić świadectwo pracy, na którym suma ilości wykorzystanych
    dni urlopu i tych, za które wypłacono ekwiwalent musi się zgadzać.Nie może odmówić
    wypłacenia ekwiwalentu.
    Nie ma tam miejsca na żadne chciał-nie chciał. Jeśli świadectwo pracy się nie zgadza-
    oficjalne polecenie zapłaty za ekwiwalent.
    Jeśli dostanie go oficjalnie firma, to przy takiej dokumentacji raczej zapłacą bo w
    sądzie sprawa jest z marszu wygrana na pierwszej rozprawie, a dostaną jeszcze koszta
    sądowe.
    podstawa: Art. 171.§ 1. W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości
    lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi
    przysługuje ekwiwalent pieniężny.

    :)Ewa

  • 6. Data: 2006-11-06 13:13:44
    Od: Krzysiek Hycnar <khycnar@REMOVE_THIS.o2.pl>

    E. Fiedor napisał(a):
> [...]
    > wypowiedzenia, to na końcu będzie musiał wystawić świadectwo pracy, na
    > którym suma ilości wykorzystanych dni urlopu i tych, za które wypłacono

    <ciach>

    Jeszcze raz dzieki za odpowiedz :). Moj szef jest spoko tak jak i
    dyrektor oddzialu - oni sa ze mna, a ewentualne "myki" moze jedynie
    robic centrala :)

    Pzdr
    Krzysiek