PracaGrupypl.praca.dyskusje › zasiłek opiekuńczy - dokumenty

  • 1. Data: 2006-12-11 15:43:18
    Temat: zasiłek opiekuńczy - dokumenty
    Od: "marek_k" <n...@n...com>

    Hej,

    mój problem jest następujący: żona trafiła do szpitala na dłuższy czas i
    muszę zająć się naszym dwuletnim synkiem. Wiem, że w związku z tym
    przysługuje mi zasiłek opiekuńczy w wymiarze do 60 dni/rok. Przedstawiłem w
    kadrach wniosek o uzyskanie tego zasiłku (druk Z-15) oraz zaświadczenie ze
    szpitala, że żona przebywa we wnioskowanym okresie w szpitalu. Niestety
    kadrowe kwestionują zaświadczenie ze szpitala gdyż nie jest na nim podpisany
    lekarz ale upoważniony przez dyrektora szpitala statystyk medyczny. Kadrowe
    domagają się ode mnie zaswiadczenia na "zwykłym blankiecie" zwolnieniowym. W
    szpitalu odmawiają wystawienia takiego zwolnienia podpisanego przez lekarza
    twierdząc, że jest to niezgodne z przyjętym "obiegiem dokumentów". Co więcej
    w również lokalnym inspektoracie ZUS twierdzą, że powinienem przedstawić
    zaświadczenie lekarskie na druku zwolnienia, natomiast w oddziale w mieście
    wojewódzkim, że wystarczy takie zaświadczenie jakie otrzymałem ze szpitala.
    Czy jest jakaś podstawa prawna mówiąca o rodzaju dokumentu potwierdzającego
    pobyt żony w szpitalu, który pozwoli na uzyskanie zasiłku? Szczerze mówiąc
    walczę już z biurokracją kilka dni - i każdy (kadry, zus, szpital) upiera
    się przyswoim stanowisku (zus zajął nawet dwa różne stanowiska). A chciałbym
    albo na kadrach wymusić przyjęcie zaświadczenia które otrzymałem ze
    szpitala, albo na szpitalu zaświadczenia króre zaakceptują kadry i ZUS.

    Z góry dziękujemy za pomoc

    Tata z dwulatkiem

    PS. To samo pytanie wysyłam na dwie grupy gdyż liczę na szybszą pomoc. Wiem,
    że nie jest to mile widziane ale wybaczcie zdesperowanemu ojcu...

  • 2. Data: 2006-12-13 17:46:25
    Temat: Re: zasiłek opiekuńczy - dokumenty
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "marek_k" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > albo na kadrach wymusić przyjęcie zaświadczenia które otrzymałem ze
    > szpitala, albo na szpitalu zaświadczenia króre zaakceptują kadry i

    Ponieważ opiekujesz się zdrowym 2-letnim dzieckiem podczas pobytu w
    szpitalu jego matki (stale opiekującej się dzieckiem) przysługuje Ci
    zasiłek opiekuńczy.
    Zaświadczenie lekarskie o pobycie żony w szpitalu powinno byż
    wystawione na zwykłym druku zaświadczenia lekarskiego, ponieważ opieka
    dotyczy zdrowego dziecka do 8 lat.
    Zaświadczenie lekarskie na druku ZUS ZLA jest wystawiane tylko w
    przypadku opieki nad chorym dzieckiem lub innym chorym członkiem
    rodziny. Podpisanie zaświadczenia przez działającego z upoważnienia
    dyrektora szpitala statystyka medycznego chyba powinno być
    respektowane przez kadry i ZUS, ponieważ potwierdza tylko fakt pobytu
    w szpitalu matki dziecka, a nie stan zdrowotny czy chorobowy matki czy
    dziecka. Chyba Twój pracodawca nie ma prawa ingerować w to, w jaki
    sposób dyrektor szpitala zarządza szpitalem i jak rozdziela obowiązki
    pracownikom szpitala.
    Aby dotrzymać 7-dniowego terminu, złóż u pracodawcy (za potwierdzeniem
    na kopii) wniosek o zasiłek opiekuńczy wraz z załącznikami, a
    równocześnie zwróć się pisemnie do oddziału ZUS lub inspektoratu ZUS z
    prośbą o wydanie decyzji, w jaki sposób możesz rozwiązać tę sprawę.
    Więcej:
    http://www.maluchy.pl/artykul/47

    wa

  • 3. Data: 2006-12-13 19:07:07
    Od: "marek_k" <n...@n...com>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > respektowane przez kadry i ZUS, ponieważ potwierdza tylko fakt pobytu
    > w szpitalu matki dziecka, a nie stan zdrowotny czy chorobowy matki czy

    Jestem też tego zdania, niestety inspektorat w mojej miejscowości uważa, że
    powinno to być zaświadczenie lekarskie.

    > Chyba Twój pracodawca nie ma prawa ingerować w to, w jaki
    > sposób dyrektor szpitala zarządza szpitalem i jak rozdziela obowiązki
    > pracownikom szpitala.

    Kadrową w naszym zakładzie rozumiem, obawia się, że jeśli ZUS zakwestionuje
    dostarczone dokumenty to ona będzie odpowiedzialna za "nielegalne"
    wypłacenie zasiłku. A kadrowa ma informacje dotyczące dokumentów właśnie z
    inspektoratu ZUS. Z tego wszystkiego najdziwniejsza jest rozbieżność w opini
    lokalnego ZUSu i ZUSu wojewódzkiego. Według tego drugiego wystarczy
    zaświadczenie podpisane przez statystyka medycznego. Na moje pytanie
    dlaczego tak jest, dostałem odpowiedź z inspektoratu: "Widocznie mają
    bardziej liberalną szefową". A ja jak ten baran chodzę z dzieckiem po
    lekarzach i wydzwaniam po różnych ZUSach otrzymując sprzeczne odpowiedzi...

    > równocześnie zwróć się pisemnie do oddziału ZUS lub inspektoratu ZUS z
    > prośbą o wydanie decyzji, w jaki sposób możesz rozwiązać tę sprawę.

    Tak zrobię. Może jeśli Panie będą musiały coś napisać to się głębiej nad
    problemem zastanowią...

    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    m_k

  • 4. Data: 2006-12-13 22:14:38
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    > Jestem też tego zdania, niestety inspektorat w mojej miejscowości
    uważa, że
    > powinno to być zaświadczenie lekarskie.

    W artykule zamieszczonym pod podanym niżej linkiem jest zapis:

    "Zasiłek opiekuńczy nad zdrowym dzieckiem do lat 8 wypłaca się na
    podstawie:

    - oświadczenia ubezpieczonego w razie nieprzewidzianego zamknięcia
    żłobka, przedszkola lub szkoły, do której uczęszcza dziecko,
    - decyzji inspektora sanitarnego w przypadku izolacji dziecka w razie
    podejrzenia o nosicielstwo zarazków choroby zakaźnej,
    - zaświadczenia lekarskiego _na_zwykłym_ _druku - w razie porodu lub
    choroby małżonka stale opiekującego się dzieckiem, jeżeli przyczyny te
    uniemożliwiają temu małżonkowi opiekę, oraz w razie pobytu w szpitalu
    małżonka stale opiekującego się.

    Ponadto do każdej nieobecności w pracy z powodu nieprzerwanie
    trwającej opieki ubezpieczony składa wniosek na druku Z-15.

    Wypłata zasiłku opiekuńczego z tytułu sprawowania opieki nad zdrowym
    dzieckiem do lat 8 lub w czasie pobytu za granicą dokonywana jest przy
    zastosowaniu asygnaty Z-7."

    Oto link do artykułu:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Zasilki/zmian
    y2_spis.html