PracaGrupypl.praca.dyskusje › nie placenie ZUS i wypowiedzenie z winy pracodawcy

  • 1. Data: 2005-03-03 11:36:22
    Temat: nie placenie ZUS i wypowiedzenie z winy pracodawcy
    Od: "Lukasz" <f...@o...pl>

    Witam

    Jestem zatrudniony na umowe o prace, od 2 lat, a moj pracodawca nie
    placi mi skladek ZUS, wypelniaja deklaracje i dostaje druki RMUA
    (takto sie chyba nazywa), ale pieniadze nie wplywaja, na koncie w 2
    filarze mam 0zl (to moja pierwsza praca), pracodawca pod naciskiem
    przyznal sie rownierz do tego ze nie placi. W zwiazku z tym
    postanowilem zmienic pracodawce (wlasnie szukam sobie innej pracy). Z
    tego co sie orientuje moge zerwac umowe o prace natychmiast (bez
    miesiecznego wypowiedzenia) z winy pracodawcy, i przysluguje mi 2
    tygodniowa odprawa, mam nastepujace pytanie jak udowodnic pracodawcy
    ze nie placi mi skladek ZUS? poskarzyc sie na ich do PIP? jak to
    konkretnie przerowadzic? jesli ktos mi napisze numery paragrafow z
    kodeksu pracy to tez bede wdzieczny.

    Jak wyegzekwowac od pracodawcy zalegle skladki ZUS?

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 2. Data: 2005-03-03 12:10:12
    Od: "To Pisał Romek" <redakcja_v@tralala@gazeta.pl>

    1. Jeśli wypowiesz umowe bo nie placi ZUS,
    to jest jednak wypowiedzenie przez pracownika
    2. Zapytaj ZUS to ci odpowiedzą
    3. Odprawa ? czy ty nie jesteś za bardzo roszczeniowy?

  • 3. Data: 2005-03-03 21:24:41
    Od: Łukasz <f...@o...pl>

    > 1. Jeśli wypowiesz umowe bo nie placi ZUS,
    > to jest jednak wypowiedzenie przez pracownika
    > 2. Zapytaj ZUS to ci odpowiedzą
    > 3. Odprawa ? czy ty nie jesteś za bardzo roszczeniowy?

    znalazlem to sobie w kodeksie pracy:

    Art. 55 [Rozwiązanie przez pracownika]

    § 11. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie
    określonym w § 1 także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się
    ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec
    pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres
    wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na
    czas określony lub na czas wykonania określonej pracy - w
    wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie, z podaniem
    przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy. Przepis art. 52
    § 2 stosuje się odpowiednio.

    Jezeli pracodawca nie placil mi ZUSu to chyba jest to
    "ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec
    pracownika", i jezeli pracuje ponad 2 lata na umowe o prace
    na czas nie okreslony, to przysluguje mi "odszkodowanie w
    wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia", czyli za 1
    miesiac. Dobrze pisze, czy czegos nie wiem?

  • 4. Data: 2005-03-03 21:47:16
    Od: Jan Kowalski <J...@n...znasz.go>

    > Jezeli pracodawca nie placil mi ZUSu to chyba jest to
    > "ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec
    > pracownika"
    I to jest właśnie problematyczne. Sąd może mieć odmienne zdanie na
    ten temat, jeśli dostaniesz porzucenie pracy na świadectwie.
    Nie piszę tak dlatego, że uważam za uczciwe pozbawianie pracownika
    emerytury, ale nie zauważyłem żadnych wzmianek na temat takiej
    kwalifikacji: nie płacenie ZUS = ciężkie naruszenie podstawowych...
    Możliwe, że sąd uzna, iż należało sięgnąć po inne metody rozwiązania
    tego problemu. Np. skierowanie sprawy do ZUS, PIP itp.

  • 5. Data: 2005-03-03 22:06:30
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 3 Mar 2005 22:47:16 +0100, Jan Kowalski
    <J...@n...znasz.go> napisał:

> [...]
    > Możliwe, że sąd uzna, iż należało sięgnąć po inne metody rozwiązania
    > tego problemu. Np. skierowanie sprawy do ZUS, PIP itp.

    Sprawa jest problematyczna, poniewaz umowe o prace podpisuje sie na kwote
    brutto - zawierajaca skladke zus.
    Z tego co spotykam w necie, sprawa jest roznie interpretowana - najlepiej
    udac sie do lokalnego PIP z pisemna informacja z ZUS o braku
    wplywow.Mozliwe, ze zainterweniuja a na pewno doradza. Jest prawdopodobnie
    mozliwe, po przyszlej zmianie pracodawcy na spokojnie zlozenie sprawy w
    sadzie pracy o wyegzekwowanie zaleglych skladek. (o ile pracodawca jeszcze
    bedzie istnial)

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 6. Data: 2005-03-04 12:24:39
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 3 Mar 2005 12:36:22 +0100, "Lukasz"
    <f...@o...pl> zakodował:

    >Jak wyegzekwowac od pracodawcy zalegle skladki ZUS?

    Zadzwoń do PIP i poproś o kontrolę.
    Zdobądź wyciąg z ZUSu, że pieniądze nie wpływają - warto mieć info na
    piśmie, bo równie dobrze to ZUS może nawalać i w razie sporu w sądzie
    nie udowodnisz.

    Jak będziesz miał na piśmie info, że pracodawca nie płaci ZUSu to w
    ciągu miesiąca od momentu, kiedy się dowiedziałeś, że konkretna
    składka nie wpłynęła (istotne jest kiedy się dowiedziałeś - może to
    być składka, która powinna wpłynąć rok temu, ale Ty teraz dostałeś
    wyciąg) możesz rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.

    Jeżeli firma podpada pod ustawę o zwolnieniach grupowych to odprawa
    neleży Ci się, bo działa to tak, jakby do pracodawca wypowiedział
    umowę.
    Do tego dostajesz odszkodowanie równe wynagrodzeniu jakie byś dostał,
    gdyby to pracodawca wypowiedział umowę.

    Składki na ZUSy są częścią wynagrodzenia - i są z niego potrącane.
    Obowiązkiem pracodawcy jest terminowa wypłata wynagrodzenia
    (2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36) więc odprowadzanie
    nieterminowe bądź nie w pełnej wysokości jest naruszaniem
    podstawowoych obowiązków przez pracodawcę - więc upoważnia do
    rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 7. Data: 2005-03-04 12:27:34
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 3 Mar 2005 22:47:16 +0100, Jan Kowalski
    <J...@n...znasz.go> zakodował:

    >I to jest wła?nie problematyczne. S?d może mieć odmienne zdanie na
    >ten temat, je?li dostaniesz porzucenie pracy na ?wiadectwie.

    Nie może dostać porzucenia. Jeżeli pracownik złoży pisemko o
    rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy, to taka
    informacja ma znaleźć się na świadectwie (niezależnie od tego, na ile
    uzasadnienie było prawdziwe i "mocne").
    Dopiero później pracodawca może dochodzić przed sądem pracy swoich
    racji i dopiero na podstawie wyroku może zostać zmienione świadectwo.

  • 8. Data: 2005-03-04 13:45:23
    Od: "Lukasz" <f...@o...pl>

> [...]
    > być składka, która powinna wpłynąć rok temu, ale Ty teraz dostałeś
    > wyciąg) możesz rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.

    Pisalem do ZUSu jakis czas temu i dostalem takie pisemko, ale od tego
    czasu minelo wiecej niz miesiac. Potem pracodawca (naciskany przez
    pracownikow) przyznal sie ze nie placi skladek ZUS, i obiecal ze od
    tego momentu bedzie juz placil, ale z tego co sie orientuje nie placi
    nadal. Zakladajac ze obiecal ze placi a nie placi nadal, to czy w tym
    momencie kiedy sie dowiaduje ze nadal nie placi moge rozwiazac umowe?
    W tej chwili szukam pracy i zalezy mi na tym zeby w momencie jak
    dostane inna propozycje jak najszybciej rozwiazac umowe w mojej
    obecnej pracy.

    Dzieki za konkretna odpowiedz
    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 9. Data: 2005-03-04 17:33:20
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 4 Mar 2005 14:45:23 +0100, "Lukasz"
    <f...@o...pl> zakodował:

    >Zakladajac ze obiecal ze placi a nie placi nadal, to czy w tym
    >momencie kiedy sie dowiaduje ze nadal nie placi moge rozwiazac umowe?

    IMO brak jednej, konkretnej wpłaty wystarczy - czyli piszesz dzisiaj
    zapytanie i dowiadujesz się za tydzień, że za miesiąc x nie wpłynęła
    kasa. Od chwili, kiedy się dowiedziałeś masz miesiac na rozwiązanie
    umowy.