PracaGrupypl.praca.dyskusje › ZUS

  • 1. Data: 2002-04-08 21:00:55
    Temat: ZUS
    Od: <l...@p...onet.pl>

    Załóżmy taką sytuację: prowadzę własną działalność gospodarczą, płacę
    comiesięczne kilkaset zł dla ZUS i nagla bach!...

    a) zachorowałam na 3 misiące
    b) zaszłam w ciążę

    czy w którymkolwiek z tych przypadków mogę liczyć na jakieś pieniądze z ZUS
    przy założeniu że nie likwiduję firmy ??

    pozdr

    :)

  • 2. Data: 2002-04-09 05:32:21
    Temat: Re: ZUS
    Od: "jarpol" <j...@a...pl>

    wystarczy najpierw sprawdzic w ZUS czy od stycznia 1999 wszystkie deklaracje
    sa zlozone prawidlowo i czy nie zalegasz z oplatami bo nawet 1 grosz
    zaleglosci powoduje nie placenie swiadczen. A jesli wszystko gra to tylko
    przedkladasz do ZUS zwolnienie lekarskie i listonosz przyniesie Ci
    swiadczenie.Niekiedy dlugo sie czeka?.
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2002-04-09 19:30:52
    Od: "Ewa_W" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Załóżmy taką sytuację: prowadzę własną działalność gospodarczą, płacę
    > comiesięczne kilkaset zł dla ZUS i nagla bach!...

    Wystarczy byc 180 dni ubezpieczonym (ciaglosc ubezpieczenia)
    Sklada sie wniosek (specjalny druczek w zus-ie) i w raz z nim zwolnienie
    lekarskie
    Czeka sie na rozpatrzenie wniosku - jesli brak im jakichs dokumentow albo
    cos innego nie bedzie sie zgadzac, to zus ma 30 dni (od ostatniej daty) na
    rozpatrzenie wniosku - tzn. te 30 dni liczy sie np. od dnia komisji
    lekarskiej albo doreczenie dokumentacji.
    Co do ciazy, to nie wiem, ale mysle, ze zasady podobne jak ubezpieczonych ze
    stosunku pracy - bo niby czemu inaczej?
    Kazde zwolnienie (nawet kilka dni) jest uznawane przez zus (kiedys bylo to
    min. 30 dni).
    Aha - i za ten okres nie placi sie skladek zusowskich - sposob wyliczenia
    skladki za pozostale dni miesiaca wylicza sie w sposob dosyc zagmatwany ;)

    Pozdrawiam
    Ewa

    p.s.
    Nie radze chorowac dluzej - zus wzywa na komisje lekarska i cofa zwolnienie.
    Ja mialam taki przypadek - i pomimo przewleklej choroby zostalam pozbawiona
    zasilku chorobowego (aha - jego wysokosc to 80% od podstawy ubezpieczenia
    minus podatek 19%). Zmuszona bylam zawiesic dzialalnosc i teraz choruje juz
    "na wlasna reke", nie jestem ubezpieczona, a do sadu nie mam juz ochoty z
    nimi chodzic (sad cywilny, a nie sad pracy - taki jest aktualny stan
    prawny). Sad pracy zajmuje sie zwolnieniem lekarskim, a zasilkiem - sad
    cywilny.

  • 4. Data: 2002-04-09 19:52:40
    Od: "jarpol" <j...@a...pl>

    nie nalezalo zawieszac firmy lecz popracowac dwa dni i znow rozpoczac
    chorowanie.Albo jesli firma nie ma przerwy wiekszej jak 25 dni popracowac 2
    dni i znow zaczac chorowac.
    pozdrawiam