PracaGrupypl.praca.dyskusje › Opłacanie ZUSów - podstawowy obowiązek?

  • 1. Data: 2003-10-06 16:59:06
    Temat: Opłacanie ZUSów - podstawowy obowiązek?
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Czy nieopłacanie składek ZUSowskich przez pracodawcę jest naruszeniem
    podstawowych obowiązków pracodawcy i jako takie może być podstawą
    rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia z winy
    pracodawcy?
    Orzecznictwo bardzo mile widziane.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 2. Data: 2003-10-06 18:10:01
    Temat: Re: Opłacanie ZUSów - podstawowy obowiązek?
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > podstawowych obowiązków pracodawcy i jako takie może być podstawą
    > rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia z winy

    Sie nie znam, ale moze ten zbior linkow zwiazanych z orzecznictwem pomoze,
    moze ktorys nie znasz?
    sam nic na temat nie odkopalem :( Chyba ,ze dokument z 3-o linka?
    http://www.idn.org.pl/sonnszz/adresy_prawo.htm
    http://www.prawo.lex.pl/paragraf/orzeczenia/hasla.n.
    shtml
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I65.2003.009.
    000000600

    --
    pzdr. Krzysztof

    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

  • 3. Data: 2003-10-07 11:08:59
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > podstawowych obowiązków pracodawcy i jako takie może być podstawą
    > rozwiązania umowy przez pracownika bez wypowiedzenia z winy

    Witam,
    moim zdaniem tak. Przepis art. 55 nie określa czy pracodawca "ma naruszyć"
    obowiązki kodeksowe czy również dopuszcza się (jako przyczynę) naruszenie
    obowiązków pozakodeksowych. Przepis poprzestaje jedynie na ogólnym
    stwierdzeniu "podstawowe obowiązki wobec pracownika". Skoro mamy do czyynienia
    z taką regulacją , to można uznać, że ustawodowaca dopuszczał również
    naruszenie obowiązków pozakodeksowych, tym bardziej że skatalogowanie
    obowiazków kodeksowych nie byłoby znowu tak trudnie (w zasadzie art. 94 oraz
    art. 207 - 209). Na taką interpretację przepisu art. 55 wskazuje również
    doktryna. Natknąłem się na nastęujące pozycje podzielające wprost ten pogląd:
    M.Gersdorf "Praca i Zabezpieczenie Społeczne" 1998/6/37 t-2,
    Komentarz do kp - "Duże komentarze Becka",
    W.Gujski "Prawo pracy" 1995/4/34 t-2, - przede wszystkim
    A. Jasińska "Służba Pracownicza" 1997/3/7 t-4

    Orzecznictwem niestety nie dysponuję.

    Paweł

  • 4. Data: 2003-10-08 09:46:10
    Temat: Re: Opłacanie ZUSów - podstawowy obowišzek?
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    Sąd Najwyższy - wyrok I PKN 516/99 z dnia 04.04.2000r.

    Przesłanką rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia ze względu na
    ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika i uzyskania
    odszkodowania (art. 55 § 11 KP) jest wina umyślna lub rażące niedbalstwo
    pracodawcy. Pracodawca, który nie wypłaca pracownikowi w terminie
    całości wynagrodzenia, ciężko narusza swój podstawowy obowiązek z winy
    umyślnej, choćby z przyczyn niezawinionych nie uzyskał środków
    finansowych na wynagrodzenia.

    Sąd Najwyższy - uchwała III ZP 13/101 z dnia 07.08.2001r.

    Sąd pracy, zasądzając wynagrodzenie za pracę, nie odlicza od tego
    wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz
    składek na ubezpieczenie społeczne.

    Sąd Najwyższy - uchwała III PZP 18/02 z dnia 19.09.2002 r.

    Odsetki z tytułu opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia za pracę
    przysługują pracownikowi za czas opóźnienia także w części, od której
    pracodawca odprowadził składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
    oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

    Z powyższego (może nie wprost) wynika, że ZUS traktowany jest jako
    składnik wynagrodzenia - można taki wniosek oprzeć również na tym, że
    ZUS jest płacony w części przez pracodawcę, w części przez pracownika -
    skoro pracownik płaci (chociaż czyni to w jego imieniu pracodawca) - to
    płaci przecież z wynagrodzenia (nie przynosi tych pieniędzy do firmy "z
    domu"). Niezapłacenie ZUSu jest więc równoznaczne z niewypłaceniem
    części wynagrodzenia.
    Niestety nie znalazłem niczego, gdzie byłoby to instrukcyjnie/literalnie
    zapisane.

    pzdr: Catbert, Wredny Szef Działu Kadr.