PracaGrupypl.praca.dyskusje › [Poczatkujacy] umowa-zlec, rozliczenie

  • 1. Data: 2005-10-08 04:04:16
    Temat: [Poczatkujacy] umowa-zlec, rozliczenie
    Od: SS <o...@g...tylko>

    WItam serdecznie!

    Przedstawie po krotce moj problem:

    oficjalnie od 1 pazdziernika pracuje. jako ze jestem studentem studiow
    uzupelniajacych mgr zaocznych - otrzymalem propozycje pracy na umowe -
    zlecenie do 1 stycznia,
    Pozniej mam zalozyc firme (na nowych zasadach - zus okolo 250 przez 2
    lata), ale to teraz nie wazne

    Ale glownie chodzi mi o to czy:
    -) ubezpieczenia, skladki zus itp (jakie???) naleza do pracodawcy, czy do
    mnie
    -) jak wyglada sprawa podatku dochodowego i PIT, ile tego bedzie?

    Wstepnie ustalone mam wynagrodzenia ~1200 netto

    jestem w tym dosc slabo zorientowany, a nie chce zadreczac ksiegowej
    pytaniami tak od poczatku

    Z gory dziekuje za wszelkie informacje!
    <<
    ===$ System4NET $===

  • 2. Data: 2005-10-08 08:14:50
    Temat: Re: [Poczatkujacy] umowa-zlec, rozliczenie
    Od: "Sly" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Wstepnie ustalone mam wynagrodzenia ~1200 netto
    >

    > jestem w tym dosc slabo zorientowany, a nie chce zadreczac ksiegowej

    W przypadku umowy-zlecenia podatki, skladki zdrowotne, ZUS placi
    zleceniodawca. Teoretycznie Ty wystawiasz rachunek za wykonane prace, ale w
    praktyce (nie spotkalem sie z inna sytuacja, a mialem do czynienia z wieloma
    firmami) taki rachunek przygotowuje np. ksiegowa zleceniodawcy.
    Natomiast w przypadku wlasnej dzialalnosci gospodarczej, Ty wystawiasz
    faktury obciazajace zleceniodawce, odprowadzasz VAT i sam placisz podatki i
    wszelkie skladki.

  • 3. Data: 2005-10-09 18:09:57
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Sly napisał(a):
> [...]
    > faktury obciazajace zleceniodawce, odprowadzasz VAT i sam placisz podatki i
    Odnosnie umowy-zlecenia.
    Jesli jest studentem < 26 lat to nie musi placic ZUSu. Ubezpieczenia
    zadnego innego tez sie raczej nie placi.
    Podatek potraca pracodawca i przekazuje do US. Stawka zalezna od
    dochodow, w opisanym przypadku - 19%.
    Czy nie majac DG i nie bedac platnikiem VATu mozna odprowadzac VAT?

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 4. Data: 2005-10-09 18:21:17
    Od: SS <o...@g...tylko>

    Dnia Sun, 09 Oct 2005 20:09:57 +0200, badzio napisał(a):

> [...]
    > dochodow, w opisanym przypadku - 19%.
    > Czy nie majac DG i nie bedac platnikiem VATu mozna odprowadzac VAT?

    A co z pitem? Rozliczenie moje obejmie miesiac: pazdziernik, listopad,
    grudzien, prawda?
    Moze ktos wie jaki pit musze wypelnic, oraz mniej wiecej ile podatku
    dochodowego zaplace? Moze to banalne, ale naprawde jestem 'zielony' w tym

    (moja pensja netto to 1200)

    Z gory dzieki za wszelkie info!

    <<
    ===$ System4NET $===

  • 5. Data: 2005-10-09 18:56:10
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    SS napisał(a):
> [...]
    > Moze ktos wie jaki pit musze wypelnic, oraz mniej wiecej ile podatku
    > dochodowego zaplace? Moze to banalne, ale naprawde jestem 'zielony' w tym
    Teraz zadnego PITu nie wypelniasz... to na zleceniodawcy lezy obowiazek
    zgloszenia wszystkiego do skarbowego. Ty dopiero w przyszlym roku (tzn
    po 1 stycznia) wypelniasz PITa (nie pamietam ktory nr, chyba 37, ale
    zawsze do gazet typu wyborcza czy rzeczpospolita dolaczane sa darmowe
    programy do rozliczania sie - drukuja gotowe pity)
    Ile podatku? Zleceniodawca potraci Ci 19% z kwoty brutto (nie wiem ile
    to bedzie, ale wystarczy rozwiazac male rownanie: 1200+19%*x = x; x to
    kwota brutto a 19%*x to podatek). Ale jest duza szansa, ze przy takich
    dochodach przez 3m-ce to pozniej na wiosne otrzymasz zwrot podatku.

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 6. Data: 2005-10-09 20:01:07
    Od: SS <o...@g...tylko>

    Dnia Sun, 09 Oct 2005 20:56:10 +0200, badzio napisał(a):

> [...]
    > kwota brutto a 19%*x to podatek). Ale jest duza szansa, ze przy takich
    > dochodach przez 3m-ce to pozniej na wiosne otrzymasz zwrot pod

    Dzieki bardzo za odp :)

    pozdro!
    <<
    ===$ System4NET $===

  • 7. Data: 2005-10-10 07:27:15
    Od: Sebastian Rusek <z...@e...pl>

    Dnia Sat, 8 Oct 2005 06:04:16 +0200, SS napisał(a):

    > Pozniej mam zalozyc firme (na nowych zasadach - zus okolo 250 przez 2
    > lata), ale to teraz nie wazne

    A to nie jest tak, że przy promocyjnym ZUSie nie można świadczyć usług dla
    swojego byłego pracodawcy?

    --
    Sebastian Rusek

  • 8. Data: 2005-10-10 07:36:40
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Sebastian Rusek napisał(a):
    > A to nie jest tak, że przy promocyjnym ZUSie nie można świadczyć usług dla
    > swojego byłego pracodawcy?
    Ale zleceniodawca#pracodawca a autor watku napisal ze na wspolprace
    obecnie reguluje umowa-zlecenie.

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl