PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odbiór 2 dni Swiat Boz. Narodz.

  • 1. Data: 2004-12-19 20:57:34
    Temat: Odbiór 2 dni Swiat Boz. Narodz.
    Od: "someone" <p...@r...uk>

    Kiedy wg kodeksu pracy moge odebrac 2 dni wolnego za najblizsze Swieta? Czy
    musi to byc jeszcze w grudniu?

  • 2. Data: 2004-12-19 21:36:37
    Temat: Re: Odbiór 2 dni Swiat Boz. Narodz.
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia someone <p...@r...uk>
    wystukał[a]:
    > Kiedy wg kodeksu pracy moge odebrac 2 dni wolnego za najblizsze
    > Swieta? Czy musi to byc jeszcze w grudniu?

    Tylko *jeden* dzień, za sobotę. Jeżeli święto wypada w niedziele to tak
    jakby przepadało. Mało tego, jeżeli w ciagu tygodnia są dwa święta w
    inne dni niż niedziela, to wolne należy się tylko z tytułu jednego dnia,
    tzn ten drugi trzeba odrobić. Tak wypadają święta w grudniu 2006 r /pon,
    wt/, gdzie jeden dzień trzeba będzie odrobić.

    Wracając do pytania, odebrać ten dzień trzeba w tym samym okresie
    rozliczeniowym, czyli jeżeli w firmie jest jednomięsięczny to w grudniu.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2004-12-19 22:07:38
    Od: BbT <m...@z...one.pl>

> [...]
    >
    > Wracając do pytania, odebrać ten dzień trzeba w tym samym okresie
    > rozliczeniowym, czyli jeżeli w firmie jest jednomięsięczny to w grudniu.

    A jezeli moj tydzien pracy trwa od poniedzialku do piatku, to nalezy mi
    sie wolne za ta sobote? Rozumiem, ze sprawa ma sie podobnie w stosunku
    do Nowego Roku?

    --
    Pozdrawiam - BbT

  • 4. Data: 2004-12-19 22:16:31
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia BbT
    <m...@z...one.pl> wystukał[a]:
    > A jezeli moj tydzien pracy trwa od poniedzialku do piatku, to nalezy
    > mi sie wolne za ta sobote? Rozumiem, ze sprawa ma sie podobnie w
    > stosunku do Nowego Roku?

    Tak należy. Wymiar czasu pracy w grudniu 2004 wynosi 176 godzin (22 dni
    po 8h). Nie może być wyższy /no chyba że godziny nadliczbowe wchodzą w
    rachubę/.

    Z nowym rokiem 2005 jest tak samo, tylko że 'odebrać' to można w
    styczniu /jeżeli okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc/.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2004-12-21 22:21:48
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Z nowym rokiem 2005 jest tak samo, tylko że 'odebrać' to można w
    > styczniu /jeżeli okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc/.

    W praktyce - wszystko zależy od tego jak się dogadasz z pracodawcą. U mnie w
    firmie jest okres rozliczeniowy 1 miesiąc, a za 25 grudnia wolne jest 24
    grudnia, a za 1 stycznia - 31 grudnia.
    Kodeks pracy określa jedynie pewne ramy prawne, ale nie zabrania
    podejmowania działań korzystniejszych dla pracownika. Jeśli więc pracownik
    chce odebrać dzień w innym układzie niż kalendarzowy miesiąc, nic nie stoi
    na przeszkodzie oprócz obrej woli pracodawcy aby tak postąpić ( wkażdym
    razie - nic pracodawcy za to nie grozi)

  • 6. Data: 2004-12-21 22:42:13
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Rafal <r...@o...pl>
    wystukał[a]:
> [...]
    > miesiąc, nic nie stoi na przeszkodzie oprócz obrej woli pracodawcy
    > aby tak postąpić ( wkażdym razie - nic pracodawcy za to nie grozi)

    No nie byłabym taka pewna. Tak pracodawca może dać jeszcze jeden dzień
    wolny w danym miesiącu, może nawet tydzień ;) tylko że jak w styczniu
    nie obniży czasu pracy o te 8 h to wtedy musi albo wypłacić za
    nadgodziny, albo może mu się kontrola przyczepić że został przekroczony
    wymiar czasu pracy. I to nie ważne będzie, że w grudniu był jeden dzień
    wolnego więcej.
    Tak więc działaniem korzystniejszym dla pracownika (niż przepisy
    przewidują) byłoby: dodatkowe 2 dni wolnego w grudniu, i jeden dzień
    wolny w styczniu ;)

    Fakt, ale chodzi o dogadanie.

    A teraz mam zagadkę odnośnie tych dni wolnych. Przypadek autentyczny i
    dlatego problemy były z tym w maju:
    - pracownik zatrudniony 4 maja 2004
    - przypominam 1 maja to sobota, 2-niedziela, 3- poniedziałek wolny.
    - za 1 maja, sobotę należał się dzień wolny
    - w firmie dzień wolny zrobiono bodajże 17 maja
    - wymiar czasu pracy za cały miesiąc to 19 dni *8h=152h

    I pytanie: dla tego nowo zatrudnionego pracownika jaki powinien być
    wymiar czasu pracy (ile godzin)?

    Skoro był zatrudniony po tym dniu wolnym (1.V), a zakład odbierał dzień
    wolny znacznie później.
    A zresztą ten dzień wolny to nie musi być nawet dzień, może być po
    jednej godzinie mniej przez 8 dni (np. przez 8 dni pracuje sie po 7h),
    albo część zakładu w ten dzień, druga część w inny dzień - chodzi o to
    aby czas pracy w miesiącu nie przekroczył 152h.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 7. Data: 2004-12-23 12:13:09
    Od: "nowac" <gnowaczyk@NO_SPAMeuropol-meble.pl>

> [...]
    > - w firmie dzień wolny zrobiono bodajże 17 maja
    > - wymiar czasu pracy za cały miesiąc to 19 dni *8h=152h

    Ten pracownik moim zdaniem tez ma wolne mimo iz nie nabyl do niego praw (bo
    nie pracowal) - bo rozpatruje na korzysc pracownika!

    Wyobraz sobie inna sytuacje w grudniu 20 zatrudniono pracownika a zaklad
    wolne za 25 zrobil sobie 17grudnia - i co? należy mu sie wtedy dodatkowy
    dzień do końca miesiąca??

  • 8. Data: 2004-12-23 17:24:40
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia nowac
    <gnowaczyk@NO_SPAMeuropol-meble.pl> wystukał[a]:
> [...]
    > zaklad wolne za 25 zrobil sobie 17grudnia - i co? należy mu sie
    > wtedy dodatkowy dzień do końca miesiąca??

    Właśnie. U nas jest tak: najpierw tworzą jakieś przepisy a potem firmy
    na zasadzie królików doświadczalnych sprawdzają czy to będzie działało
    czy nie. Przy tworzeniu takiego kodeksu powinni wziąć pod uwagę różne
    aspekty (sami powinni przetrenować jakie kłopoty mogą się z tym wiązać).
    Bo mało tego, każdy przepis jest z innymi niejako skorelowany, np.
    ubezpieczenia (zasiłki chorobowe).

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 9. Data: 2004-12-27 20:59:48
    Od: "maja" <m...@v...pl>

    witam:)
    gdyby pracownik zatrudniony był od 1 maja, jak najbardziej należałby mu sie
    dzień wolny, w przypadku zatrudnienia od 4 maja, niestety...
    pozdrawiam
    m.

  • 10. Data: 2004-12-27 21:37:01
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia maja <m...@v...pl> wystukał[a]:
    > witam:)
    > gdyby pracownik zatrudniony był od 1 maja, jak najbardziej należałby
    > mu sie dzień wolny, w przypadku zatrudnienia od 4 maja, niestety...

    Jesteś pewna? Bo wtedy miałby on do przepracowania o jeden dzień więcej
    niż pracownicy zatrudnieni od 1 maja.. to troche takie bez sensu....
    Właśnie, niby udogodnienie dla pracodawcy zrobili, a nie wskazali jak
    takie coś należy liczyć. :>

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --