eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Zmiana pracy: ważna inteligencja marketingowa

Zmiana pracy: ważna inteligencja marketingowa

2013-07-06 00:20

Przeczytaj także: Zmiana pracy raczej niechętnie


Prowadzącemu rekrutację trudno uniknąć w tej sytuacji wrażenia, że ktoś, z kim zdecydowanie lepiej się rozmawiało i kogo argumentacja była bardziej przekonująca, jest lepszym kandydatem. Choć jest to tylko przekonanie, i jako takie może być błędne, trudno oczekiwać innych reakcji w tak prowadzonym procesie. Dlatego kandydaci powinni zadbać o dobre prezentacje niezależnie od poziomu stanowiska czy specjalizacji.

Pewnym paradoksem jest to, że kandydaci traktują sytuację ubiegania się o pracę bardziej w kategoriach osobistych niż biznesowych. Jest to źródłem różnego typu błędów w postawie i działaniu, które osłabiają szanse na wygraną. A przecież, mimo pozostawania bez pracy, jest to sytuacja o charakterze zawodowym, która wymaga pełnego profesjonalizmu. Często pytam moich klientów, jak podeszli by do przygotowań, gdyby mieli wystąpienie na firmowym spotkaniu z zarządem, podczas którego ważyłyby się losy kluczowego dla nich projektu. Okazuje się, że wobec takiej sytuacji nikt nie ma wątpliwości. Ale kiedy chodzi o rozmowę w sprawie pracy, poziom wysiłków służących sprostaniu sytuacji bywa zaskakująco mniejszy. Dopiero uświadomienie sobie rzeczywistego charakteru takiego spotkania skłania do właściwej postawy.

To zjawisko pokazuje, jak utrata zawodowego kontekstu i pełnionej roli często pozbawia ludzi kontaktu z własnym profesjonalizmem. Zaskoczeniem dla wielu osób bywa porównanie sytuacji osoby szukającej pracy do osoby rozpoczynającej własną działalność gospodarczą. Po analizie okazuje się, że są to sytuacje zaskakująco zbieżne. Dla lepszego uświadomienia sobie wyzwań związanych z poszukiwaniem pracy pomocne może być użycie języka biznesu. Kandydat usiłuje sprzedać na rynku swoje usługi, zaś realizacja tego zamierzenia wymaga pozyskania kontrahenta, którym w tym przypadku jest pracodawca.

Cały proces obejmuje zdefiniowanie zestawu kompetencji, który ma być przedmiotem sprzedaży, określenie grupy docelowych odbiorców oraz kanałów dotarcia do nich, przygotowanie profesjonalnej oferty, którą w tym przypadku jest CV wraz listem przewodnim, a także zestaw argumentów do wykorzystania podczas rozmów. Dalej następuje prowadzenie akcji ofertowania oraz różne inne działania na rzecz spotkania się z potencjalnymi kontrahentami. I wreszcie, kiedy dochodzi do tego spotkania, przekonanie osoby, która odpowiada za proces zakupu, do siebie i swojej oferty.

W sumie mamy więc do czynienia z procesem wymagającym kompetencji sprzedażowych i marketingowych, co wcale nie oznacza, że osoby, które dotąd nie pełniły takich ról zawodowych powinny koniecznie odbyć szkolenia w tych zakresach. Zrozumienie wymogów sytuacji oraz solidne zaangażowanie się w proces przygotowań i poszukiwań, oczywiście w oparciu o potrzebną do tego wiedzę, skutkuje profesjonalizmem, który jest tak poszukiwany przez pracodawców.

Jacek Zimnicki, Senior Consultant firmy

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: