eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Jak odpowiadać na ogłoszenia o pracę?

Jak odpowiadać na ogłoszenia o pracę?

2010-06-24 11:10

W 95% pracodawcy wymagają odpowiedzi drogą elektroniczną na swoje ogłoszenie zamieszczone w internecie lub w prasie. Trzeba wiedzieć, jak na nie odpowiadać, aby było to jak najbardziej profesjonalne i skuteczne.

Przeczytaj także: Oferty pracy - czytaj między wierszami

Kiedy już wybraliśmy ogłoszenie o pracę, na które chcemy odpowiedzieć, powinniśmy przystąpić do zredagowania listu motywacyjnego. Nie ma czegoś takiego jak ogólny list motywacyjny. Każdy list motywacyjny powinien być zredagowany pod konkretnego pracodawcę i stanowisko pracy, o jakie się ubiegamy. CV może być już na większym stopniu ogólności i może być dostosowane w większym stopniu do stanowisk lub kierunku naszych starań, jednak w liście motywacyjnym musimy odnieść się do wymagań pracodawcy zamieszczonych w ogłoszeniu i odpowiedzieć na istotne dla niego zagadnienia.

Jak to zrobić? Przykład:

Wymagania w ogłoszeniu:
  • umiejętności obsługi komputera
  • szybkie pisanie na klawiaturze
Odpowiedź w liście motywacyjnym:

Spełniam Państwa wszystkie Państwa oczekiwania zamieszczone w ogłoszeniu. Bardzo dobrze opanowałem obsługę komputera, potrafię nie tylko biegle posługiwać się programami operacyjnymi, ale również codziennie korzystam z pakietu biurowego MS OFFICE i z języka html do pisania prostych skryptów. Kilka miesięcy temu ukończyłem kurs szybkiego pisania na klawiaturze i dzięki temu potrafię pisać z dużą szybkością bez konieczności patrzenia na klawiaturę.

Gdy już mamy gotowe CV i list motywacyjny, należy przesłać je pracodawcy drogą elektroniczną. W tym momencie mogą pojawić się dwie możliwości: pierwsza to odpowiedź za pomocą poczty elektronicznej na podany w ogłoszeniu adres e-mail. Druga opcja to odpowiedź za pomocą formularza internetowego dostępnego po naciśnięciu opcji: „Aplikuj” lub „Odpowiedź na ogłoszenie”.

W pierwszym przypadku, gdy wysyłamy swoje CV i List motywacyjny za pomocą poczty elektronicznej należy pamiętać, że w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne pracodawca może otrzymać olbrzymią liczbę e-maili, które będzie archiwizował w komputerze. Wpisując indywidualny temat e-maila i nadając załączonym dokumentom indywidualne nazwy sprawimy, że będą się one wyróżniać spośród dziesiątek, a czasem nawet setek innych e-maili z tematem "praca" i załącznikiem o nazwie "CV". W ten sposób ułatwimy pracę osobie rekrutującej i zakomunikujemy, że jesteśmy staranni a specyfika pracy z komputerem nie jest nam obca.

Nie można tez wysyłać pustego maila z załącznikami. W treści maila warto zwrócić się do adresata, który będzie odbierał maila i poinformować, na jakie stanowisko się ubiegamy, gdzie znaleźliśmy ogłoszenie. Może się komuś wydawać wystarczające samo załączenie plików, ale o dobrych manierach i wyczuciu świadczy dodanie informacji o ilości i nazwach załączników oraz podanie swojego imienia, nazwiska i numeru kontaktowego. Można także już w treści maila zamieścić informację o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Dzięki tym informacjom odbiorca będzie miał pewność, że odpowiadamy na właściwe ogłoszenie i z łatwością zweryfikuje czy dotarły wszystkie załączniki, jakie chcieliśmy wysłać. Zamieszczając numer telefonu ułatwiamy mu jak najbardziej kontakt z nami, w razie jakichkolwiek pytań i chęci spotkania z nami.

W drugim przypadku, kiedy odpowiadamy na ogłoszenie o pracę za pomocą formularza internetowego, należy pamiętać o podobnych wskazówkach. Różnica polega na tym, że w tej sytuacji nie korzystamy z naszej poczty elektronicznej do aplikowania, lecz jest generowany mail za pomocą systemu portalu ogłoszeniowego. Istnieje również możliwość, że po kliknięciu na opcję aplikuj w ogłoszeniu możemy zostać przekierowani do specjalnego systemu zarządzania aplikacjami, jaki posiada pracodawca. Coraz częściej takie systemy mają duże korporacje. Wtedy wymagane jest zarejestrowanie się w takim systemie i podanie większej ilości danych ręcznie i dopiero wtedy jest możliwość załączenia swoich plików z CV i Listem motywacyjnym. To drugie rozwiązanie jest dla kandydata bardziej pracochłonne niż wysłanie zwykłego e-maila, jednak znacznie przyspiesza proces rekrutacyjny i umożliwia sprawniejsze zarządzanie aplikacjami kandydatów przez pracodawcę.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: