PracaGrupypl.praca.dyskusje › uzasadnienie wypowiedzenia

  • 1. Data: 2002-07-24 11:13:57
    Temat: uzasadnienie wypowiedzenia
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Witam.
    W firmie w której pracuje zaczęto zwalniać pracowników, aby obniżyć koszty. W
    16 oddziałach pozwalniano po 3-4 osoby. Za każdym razem scenariusz był taki
    sam: przyjeżdżało 2 smutnych panów z centrali i w obecności dyrektora danego
    oddziału zwalniali ludzi (ewentualnie przesuwali pracowników na inne
    stanowiska, z jednoczesnym zmniejszeniem wynagrodzenia).
    Gdy dotarli do naszego oddziału, poproszono mnie do gabinetu dyrektora.
    Zaproponowano mi zmianę stanowiska i zmniejszenie wynagrodzenia. Problem był
    taki, że propozycja była ustna. Zażądano ode mnie napisania oświadczenia, że
    zgadzam się na takie warunki. Gdy odmówiłem i chciałem napisać oświadczenie,
    że nie zgadzam się na zmianę umowy , nie pozwolono mi. Powiedziano mi, że
    mogę już opuścić gabinet dyrektora. Po kilkunastu minutach przyszedł do mnie
    dyrektor i przyniósł mi wypowiedzenie. Jako uzasadnienie podano: &#8222;Negatywna
    ocena Pana pracy na zajmowanym stanowisku, a w szczególności wyniki kontroli
    Biura Informatyki&#8221; (jak się później zorientowałem takie biuro w firmie nie
    istniało, tzn. miało zupełnie inną nazwę).
    Podałem firmę do sądu pracy.
    Mam następujące pytania:
    1. Czy uzasadnieniem wypowiedzenia nie powinna być odmowa przyjęcia
    nowych warunków umowy o pracę?
    2. Czy fakt powołania się w uzasadnieniu na nieistniejące biuro ma
    jakieś znaczenie dla sądu pracy?
    Z góry dziękuję z wszelką pomoc.
    Mateusz.

  • 2. Data: 2002-07-24 12:19:00
    Temat: Re: uzasadnienie wypowiedzenia
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Podaję kilka przepisów z kodeksu pracy i orzeczeń sądu, które mogą być
    pomocne w przedstawionej sprawie
    Kodeks pracy :

    Art. 30. § 1. Umowa o pracę rozwiązuje się:
    1) na mocy porozumienia stron,
    2) przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia
    (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
    3) przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia
    (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
    4) z upływem czasu, na który była zawarta,
    5) z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.
    § 3. Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o
    pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie.
    § 4. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na
    czas nie określony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna
    być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy.
    § 5. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę lub jej
    rozwiązaniu bez wypowiedzenia powinno być zawarte pouczenie o przysługującym
    pracownikowi prawie odwołania do sądu pracy.

    Orzeczenia sądu:
    2000.05.10 wyrok SN U N I PKN 641/99 OSNAP 2001/20/618

    Naruszenie art. 30 § 4 KP ma miejsce wówczas, gdy pracodawca nie wskazuje w
    ogóle przyczyny wypowiedzenia, bądź gdy wskazana przez niego przyczyna jest
    niedostatecznie konkretna, a przez to niezrozumiała dla pracownika.

    2000.01.19 wyrok SN U I PKN 481/99 OSNAP 2001/11/373

    Naruszenie art. 30 § 4 KP może polegać na niewskazaniu w ogóle przyczyny
    rozwiązania umowy o pracę lub na pozornym, niewystarczająco jasnym i
    konkretnym jej wskazaniu. Kwestia dostatecznie konkretnego i zrozumiałego
    dla pracownika wskazania przyczyny jest podlegającą ustaleniu okolicznością
    faktyczną.

    1999.10.13 wyrok SN U I PKN 304/99 OSNAP 2001/4/118

    1. Podanie w oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy o pracę przyczyny pozornej
    (nierzeczywistej, nieprawdziwej) jest równoznaczne z brakiem wskazania
    przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie w pojęciu art. 30 § 4 KP.
    2. Jeżeli wskazana w wypowiedzeniu przyczyna jest pozorna, to równocześnie
    jest ono bezzasadne (art. 45 § 1 KP), chyba że pracodawca wskazuje ponadto
    jakieś inne przyczyny wypowiedzenia usprawiedliwiające odmienne twierdzenie.

    2000.03.27 wyrok SN U N I PKN 557/99 OSNAP 2001/16/511

    Odmowa przyjęcia złożonej przez pracownika oferty rozwiązania umowy o pracę
    na mocy porozumienia stron nie stanowi ciężkiego naruszenia przez pracodawcę
    podstawowych obowiązków wobec pracownika (art. 55 § 11 KP).

    Życzę powodzenia w sądzie pracy.

    Jerzy Borowski

  • 3. Data: 2002-07-24 12:28:28
    Od: "Świat" <b...@p...com>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości > Mam następujące
> [...]
    > nowych warunków umowy o pracę?
    > 2. Czy fakt powołania się w uzasadnieniu na nieistniejące biuro ma

    Z mojego doświadczenia wynika, że zawsze trzeba o WSZYSTKO prosić na piśmie.
    Teraz może postaraj się znaleść osobę, którą pracodawcy potraktowali w taki
    sam sposób (może nie byłeś pierwszy?).

  • 4. Data: 2002-07-24 13:44:37
    Od: No Name <v...@w...pl>

    (...)
> [...]
    > nowych warunków umowy o pracę?
    > 2. Czy fakt powołania się w uzasadnieniu na nieistniejące biuro ma

    Uzasadnieniem wypowiedzeni nie może być odmowa przyjęcia nowych warunków
    pracy i płacy, ponieważ zaproponowanie takich warunków jest rónoznaczne
    z wypowiedzeniem dotychczasowych. Masz (miałbyś) czas z decyzją do
    połowy okresu wypowiedzenia na przyjęcie bądź nie nowych warunków. Nie
    można wypowiedzieć "dubeltowo".
    Pracodawca najprawdopodobniej chce obniżyć koszty zwolinienia grupowego
    obniżając wstępnie koszty wynagrodzeń. Najlepiej zapytać wprost o co
    chodzi. Możesz zapytać pracodawcę pisemnie o to kiedy i w oparciu o
    jakie kryteria przeprowadzono Twoją ocenę, która jest podstawą do
    wypowiedzenia.

    Pzdr:

    Dogbert

  • 5. Data: 2002-07-24 17:18:37
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    > Podałem firmę do sądu pracy.
    > Mam następujące pytania:
    > 1. Czy uzasadnieniem wypowiedzenia nie powinna być odmowa przyjęcia
    > nowych warunków umowy o pracę?

    NIE. Było to ustnie i nie masz świadków.

    > 2. Czy fakt powołania się w uzasadnieniu na nieistniejące biuro ma
    > jakieś znaczenie dla sądu pracy?

    Podstawowym (kluczowym) elementem jest to czy zostałeś zapoznany z tą oceną.
    Powinien być tam gdzieś Twój podpis (lub na innym dokumencie to
    stwierdzającym). Jeżeli tego nie ma to w Sądzie masz wygraną sprawę przy
    przyjeciu lini ataku: że opinia została sfałszowana - sporządzona po czasie
    wręczenia wypowiedzenia. Nie byłeś kontrolowany przez żadne Biuro, nie
    istnieją żadne wyniki kontroli. Zostaniesz przywrócony do pracy (i
    oczywiście zwolniony - ale normalnie czyli z powodów dotyczących pracodawcy
    wraz z przysługującą odprawą).

    Wiesiek