PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o dzieło między osobami fizycznymi

  • 1. Data: 2005-02-15 01:55:03
    Temat: umowa o dzieło między osobami fizycznymi
    Od: "Yasiu" <y...@o...pl>

    witam, mam prośbę o pomoc
    pracuję zawodowo na etacie, ale mam zamiar zacząć zarabiać jakieś niewielki
    pieniądze na moim hobby fotografowaniu
    czy można zawrzeć umowę o dzieło między dwoma osobami fizycznymi nie
    prowadzącymi działalności gospodarczej? czy umowa o dzieło może być zawarta
    tylko między firmą i osobą fizyczną?
    dzięki za pomoc
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-02-15 10:17:38
    Temat: Re: umowa o dzieło między osobami fizycznymi
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 15 Feb 2005 02:55:03 +0100, "Yasiu" <y...@o...pl>
    zakodował:

    >czy można zawrzeć umowę o dzieło między dwoma osobami fizycznymi nie
    >prowadz?cymi działalno?ci gospodarczej?

    Nie

    > czy umowa o dzieło może być zawarta
    >tylko między firm? i osob? fizyczn??

    Tak

    Pozostaje umowa kupna-sprzedaży albo pośrednictwo firmy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2005-02-15 13:20:22
    Od: <t...@p...onet.pl>

    > Pięknego dnia Tue, 15 Feb 2005 02:55:03 +0100, "Yasiu" <y...@o...pl>
    > zakodował:

    > Nie

    Nie wiem z czego to wnosisz.

    kodeks cywilny mówi:

    Art. 627. Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do
    wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

    Art. 628. § 1. Wysokość wynagrodzenia za wykonanie dzieła można określić
    przez wskazanie podstaw do jego ustalenia. Jeżeli strony nie określiły
    wysokości wynagrodzenia ani nie wskazały podstaw do jego ustalenia,
    poczytuje się w razie wątpliwości, że strony miały na myśli zwykłe
    wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju. Jeżeli także w ten sposób nie da się
    ustalić wysokości wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające
    uzasadnionemu nakładowi pracy oraz innym nakładom przyjmującego zamówienie.

    Nie ma mowy o prowadzeniu działalności.

    Jeżeli chcę zatrudnić sąsiada do postawienia płota to jest to ewidentnie
    umowa o dzieło, jeżeli sąsiad zawodowo nie zajmuje się budowaniem to można
    podpisać umowę o dzieło, pytanie tylko kto nalicza i odprowadza podatek za
    to dzieło?

  • 4. Data: 2005-02-15 14:55:49
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 15 Feb 2005 14:20:22 +0100,
    <t...@p...onet.pl> zakodował:

    >Nie wiem z czego to wnosisz.

    Fakt, nieściśle wyraziłem się.
    Umowe zawrzeć można - ale konia z rzędem temu, kto umowę o dzieło
    zawartą między dwiema osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności
    gospodarczej rozliczy z US i ZUS.

    Drugiego konia rzędem temu, kto udowodni, że wykonujący dzieło w myśl
    ustawy o PDOF nie prowadził DG (DG nie prowadzi jedynie, gdy przychody
    z działalności wykonywanej osobiście uzyskuje wyłącznie od osoby
    prawnej).

    Na pl.soc.prawo swego czasu była o tym ciekawa dyskusja:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&frame=righ
    t&rnum=1&thl=0,1119607387,1119588784,1119587652,1119
    544431,1119541675,1119503256,1119459760,1119385549,1
    119581716,1119559384,1119544954&seekm=b0tqtu%24ad8%2
    41%40news.tpi.pl#link1

    BTW - stawianie płotu (przewróconego) nie jest dziełem - bo nic nie
    powstaje. To usługa. Co innego wykonanie płotu przez stolarza czy
    kowala.

  • 5. Data: 2005-02-15 17:11:54
    Od: "terrorysta" <t...@g...pl>

    > Fakt, nieściśle wyraziłem się.
    > Umowe zawrzeć można - ale konia z rzędem temu, kto umowę o dzieło
    > zawartą między dwiema osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności
    > gospodarczej rozliczy z US i ZUS.

    1. US- zeznanie roczne, dochody z innych zrodel

    2. ZUS- umowa o dzielo- ZUS-owi nic do niej

    konia prosze przeslac poczta
    t.

  • 6. Data: 2005-02-15 17:55:30
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 15 Feb 2005 18:11:54 +0100, "terrorysta"
    <t...@g...pl> zakodował:

    >1. US- zeznanie roczne, dochody z innych zrodel

    Kto pobiera i odprowadza zaliczki i jaki PIT wystawia wykonawcy
    dzieła?
    Kto przesyła PITa do US?

    Zeznanie roczne musi się zgadzać z PITami, które i do US i do
    wykonawcy/zleceniobiorcy/pracownika przesłał
    zamawiający/zleceniodawca/pracodawca.

    Na razie nie zarobiłeś nawet na jednego konia ;)

    A z ZUSem oczywiście w przyapadku umowy o dzieło racja.

  • 7. Data: 2005-02-15 19:43:45
    Od: "terrorysta" <t...@g...pl>

> [...]
    > Kto przesyła PITa do US?
    >
    > Zeznanie roczne musi się zgadzać z PITami, które i do US i do
    > wykonawcy/zleceniobiorcy/pracownika przesłał

    Te "inne zrodla" to wlasnie takie, do ktorych nie ma zadnych PIT-ow.

    kon jest moj
    t.

  • 8. Data: 2005-02-16 09:06:34
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 15 Feb 2005 20:43:45 +0100, "terrorysta"
    <t...@g...pl> zakodował:

    > Te "inne zrodla" to wlasnie takie, do ktorych nie ma zadnych PIT-ow.

    Bzdura:
    Wiersz 5: ?Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4?
    wypełniają podatnicy, którzy:

    uzyskali przychody, od których płatnik pobrał zaliczki na podatek
    m.in. z tytułu:
    dniówek obrachunkowych i udziałów w dochodzie podzielnym rolniczej
    spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się
    produkcją rolną,
    zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego,
    należności za pracę przypadających tymczasowo aresztowanym oraz
    skazanym,
    świadczeń wypłaconych przez organ zatrudnienia z Funduszów: Pracy oraz
    Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    stypendiów,
    świadczeń integracyjnych przyznanych na podstawie ustawy o
    zatrudnieniu socjalnym,

    Dochody z umowy o dzieło i zlecenie wpisujesz jako Działalność
    wykonywaną osobiście w wierszu 3 i jak widać w instrukcji do PITa 37
    na podstawie innych pitów.

    Wiersz 3: ?Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13
    ustawy (w tym umowy o dzieło i zlecenia)? podatnicy wypełniają na
    podstawie imiennych informacji PIT-11/8B i PIT-R sporządzonych przez
    płatnika(ów).

  • 9. Data: 2005-02-16 09:35:37
    Od: <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > <t...@g...pl> zakodował:

    > Bzdura:
    > Wiersz 5: ?Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4?

    Zabiorę głos w dyskusji.

    Zadzwoniłem do US i zadałem to pytanie, a więc tak - Podpisuję umowę o
    dzieło z osobą fizyczną, sam nie prowadzę działalności - Zostaję płatnikiem
    i płacę podatek za Wykonawcę do 7 dnia następnego miesiąca po wypłacie
    wynagrdzenia. Do 15 marca przyszłego roku wystawiam PIT 8B, gdzie jestem
    płatnikiem a Wykonawca Podatnikiem, PIT wysyłam do US Wykonawcy i Wykonawcy,
    3 kopię zostawiam sobie. Wykonawca wlicza to do deklaracji rocznej.

    Konia proszę mailem.

  • 10. Data: 2005-02-16 10:18:16
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 16 Feb 2005 10:35:37 +0100,
    <t...@p...onet.pl> zakodował:

    >Zadzwoniłem do US i zadałem to pytanie, a więc tak - Podpisuję umowę o

    Ciekawe. Tylko, że każdy US może mieć własną interpretację (a na
    telofon, to już różne bajki moga opowiadać).

    Ja i tak bez pisemnej odpowiedzi na oficjalne pytanie bym się na takie
    rozwiązanie nie porywał.

    A taka odpowiedź byłaby wiążąca dla US (podobnie jej brak - bo w
    zapytaniu trzeba podać własne stanowisko i jak nie będzie odpowiedzi,
    to uznaje się, że pytajacy ma rację).