PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiazanie umowy na zwolnieniu lekarskim i wymuszenie podpisania oswiadczenia

  • 1. Data: 2005-06-15 10:27:54
    Temat: rozwiazanie umowy na zwolnieniu lekarskim i wymuszenie podpisania oswiadczenia
    Od: "werdom" <w...@i...pl>

    Czesc,

    Pracodawca wypowiedzial mi umowe (osobiscie podpisalem) na zwolnieniu
    lekarskim (straszyl, ze nie zaplaci pensji jak nie podpisze).

    Teraz po zakonczeniu stosunku pracy domaga sie abym podpisal oswiadczenie, w
    ktorym podpisze sie pod stwierdzeniem, ze nie roszcze zadnych prestensji co
    do zakonczonej pracy jak i wyplaconych pieniedzy (jest jedna kontrowersyjna
    sprawa-wcale nie oczywista- dotyczaca premii za ostatni okres kiedy
    pracowalem w firmie).

    Pytanie:
    1. czy umowa jest wypowiedziana prawidlo czy jeszce moge (w marcu
    wypowiedziana) zglosic sie do sadu? czego moge zadac? przywrocenia do pracy?
    wyplacenia rekompensaty?

    2. czy jesli podpisze to oswiadczenie (kusi mnie dalsza wspolpraca na innych
    zasadach ale pod warunkiem podpisania oswiadczenia, wie, ze jestem w
    ciezkiej sytuacji i kazda wspolpraca nawet na kiepskich warunkach mnie
    ratuje) bede mogl pozniej wystapic do sadu pracy o zasadzenie spornej kwoty?
    czy wogole takie osiadczenie jest wazne?

    3. wlasnie otrzymalem swiadectwo pracy - ile mam czasu aby podac firme do
    sadu w zwiazku z wykonywana praca?

    Wieslaw

  • 2. Data: 2005-06-15 12:11:32
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 15 Jun 2005 12:27:54 +0200, "werdom"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >Pracodawca wypowiedzial mi umowe (osobiscie podpisalem) na zwolnieniu
    >lekarskim (straszyl, ze nie zaplaci pensji jak nie podpisze).

    Jak widziałeś się z pracodawcą? Umowy nie można wypowiedzieć w czasie
    usprawiedliwionej NIEOBECNOŚCI w pracy. Ale jeżeli pomimo zwolnienia
    podjąłeś obowiązki pracownicze, to już mógł wręczyć Ci wypowiedzenie.
    Na wypowiedzeniu powinno być pouczenie o możliwości odwołania.

    >1. czy umowa jest wypowiedziana prawidlo czy jeszce moge (w marcu
    >wypowiedziana) zglosic sie do sadu? czego moge zadac? przywrocenia do pracy?
    >wyplacenia rekompensaty?

    Trzeba było się odwołać od wypowiedzenia - nie było na nim pouczenia?
    Czy pracowałeś w momencie otrzymania wypowiedzenia?

    >ratuje) bede mogl pozniej wystapic do sadu pracy o zasadzenie spornej kwoty?
    >czy wogole takie osiadczenie jest wazne?

    IMVHO nie, ale to zależy od sądu.

    >3. wlasnie otrzymalem swiadectwo pracy - ile mam czasu aby podac firme do
    >sadu w zwiazku z wykonywana praca?

    Na świadectwie powinno być pouczenie - do kiedy i do którego sądu. Ale
    z czym na świadectwie się nie zgadzasz? Chcesz się odwołać od treści
    świadectwa, czy od wypowiedzenia?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2005-06-15 15:52:03
    Od: "werdom" <w...@i...pl>

> [...]
    > podjąłeś obowiązki pracownicze, to już mógł wręczyć Ci wypowiedzenie.
    > Na wypowiedzeniu powinno być pouczenie o możliwości odwołania.

    pracodawca wymusil (w zasadzie zagrozil jakwczesniej pisalem ze nie bede
    mogl dalej z firma wspolpracowac na innych warunkach jesli nei przyjde)
    przyjscie do ksiegowosci-firmy zewnetrznej- i wreczyl wypowiedzenie.

    > Trzeba było się odwołać od wypowiedzenia - nie było na nim pouczenia?
    > Czy pracowałeś w momencie otrzymania wypowiedzenia?
    nie, oprocz kilkunastominutowego pobytu w ksiegowosci nei pracowalem.

    > IMVHO nie, ale to zależy od sądu.

    hm... a co na to kodeks pracy? jesli wymuszone podpisanie takiego
    oswiadczenia jest niezgodne z zawarta wczesniej umowa o prace (chodzi o
    sporne pieniadze) to takie oswiadczenie jest wazne?

    > Na świadectwie powinno być pouczenie - do kiedy i do którego sądu. Ale
    > z czym na świadectwie się nie zgadzasz? Chcesz się odwołać od treści
    > świadectwa, czy od wypowiedzenia?
    no pracodawca stwierdzil, ze w okresie wypowiedzenia musze wziasc urlop. ja
    zadnego wniosku nei wypisalem.
    teraz na swiadectwie mam urlop, ktorego nie chcialem.

    wer

  • 4. Data: 2005-06-15 19:36:42
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    werdom wrote:

    > Pytanie:
    > 1. czy umowa jest wypowiedziana prawidlo czy jeszce moge (w marcu
    > wypowiedziana) zglosic sie do sadu? czego moge zadac? przywrocenia do pracy?
    > wyplacenia rekompensaty?

    [...]
    > 3. wlasnie otrzymalem swiadectwo pracy - ile mam czasu aby podac firme do
    > sadu w zwiazku z wykonywana praca?

    wlasnie otrzymales swiadectwo pracy dotyczace umowy, ktora byla
    wypowiedziana w marcu?? jesli dobrze rozumiem, to wypowiedzenie
    umowy, ktore ustanawialo okres wypowiedzenia na przynajmniej
    miesiac, konczy sie dokladnie w ostatnim dniu roboczym jakiegos
    miesiaca; zatem Twoja umowa mogla wygasnac 31 maja; w jaki zatem
    sposob mogles otrzymac swiadectwo pracy 15 czerwca?? to jest az
    15 dni; zdecydowanie zbyt wiele;

    adas;

  • 5. Data: 2005-06-15 19:39:55
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 15 Jun 2005 17:52:03 +0200, "werdom"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >nie, oprocz kilkunastominutowego pobytu w ksiegowosci nei pracowalem.

    No to trzeba było od razu do sądu pracy, po otrzymaniu wypowiedzenia.
    Ale to nie powinno być problemem - w końcu byłeś chory więc nie
    mogłeś biegać po sądach. Za to teraz czym prędzej z pozwem o
    stwierdzenie nieważności wypowiedzenia i przywróceniem do pracy do
    sądu (po drodze możesz odwiedzić PIP - ale z ich kompetencją bywa
    różnie, ale powinni pomóc napisać pozew).

    >hm... a co na to kodeks pracy? jesli wymuszone podpisanie takiego
    >oswiadczenia jest niezgodne z zawarta wczesniej umowa o prace (chodzi o
    >sporne pieniadze) to takie oswiadczenie jest wazne?

    Oświadczenia nie podpisuj. Jakby to sprytnie sformułował, to mogłaby
    zajść wątpliwość, czy nie jest to porozumienie stron kończące umowę. A
    skoro uważasz, że dalej tam pracujesz (wypowiedzenie umowy było
    niezgodne z prawem), to nie ma jakich rozliczeń zamykać. A co do
    wypowiedzenia - tu nawet nie ma znaczenia czy podpisałeś
    wypowiedzenie. Gdybyś nie podpisał, to wystarczy dowód ze świadków, że
    pracodawca wypowiedział Ci umowę/przeczytał wypowiedzenie. Podpisem
    potwierdzasz tylko, że z wypowiedzeniem się zapoznałeś.

    >no pracodawca stwierdzil, ze w okresie wypowiedzenia musze wziasc urlop. ja
    >zadnego wniosku nei wypisalem.

    Z urlopem to akurat prawda - w okresie wypowiedzenia pracodawca ma
    prawo posłać Cię na urlop "na siłę". Ale skoro byłeś na zwolnieniu
    lekarskim, to nie mogłeś jednocześnie WYPOCZYWAĆ (a urlop wypoczynkowy
    pewnie Ci zaliczył). Jest jeszcze jedno "ale" - AFAIK jeżeli za
    należny urlop wypłacił Ci ekwiwalent, to w świadectwie pracy pisze, ze
    urlop został wykorzystany. Tylko, że wypowiedzenie było niezgodne z
    KP, więc ani nie mógł wypłacić Ci ekwiwalentu, ani posłać na urlop "na
    siłę".

    Czemu tak późno się zająłeś sprawą? Od razu po otrzymaniu takiego
    wypowiedzenia trzeba było do PIP i do sądu.

    Czy umowę o pracę miałeś na czas nieokreślony? Jeżeli tak, to jakie
    było uzasadnienie na wypowiedzeniu?

    Tak czy inaczej - jak najszybciej udaj się do sądu pracy z pozwem o
    uznanie wypowiedzenia za niważne.

  • 6. Data: 2005-06-15 20:58:58
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "werdom" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Czesc,
    >
    > Pracodawca wypowiedzial mi umowe (osobiscie podpisalem) na zwolnieniu
    > lekarskim (straszyl, ze nie zaplaci pensji jak nie podpisze).

    Takie wypowiedzenie z mocy samego prawa jest NIE WAŻNE
    Niezależnie od tego czy byłeś w pracy na zwolnieniu czy tez nie - samo
    zwolnienie lekarskie nie jest jednozaczne z obowiązkiem pozostawania w łóżku
    (chyba, że jest zaznaczona opcja "chory powinien leżeć"

    Niezależnie od tego orzeczenie o nieważności wypowiedzenia WYDAJE TYLKO
    WŁAŚCIWY SĄD PRACY - do którego (niestety musisz napisać pozew).

    PS.
    Kolega Kaizen delikatnie się myli (w zakresie "widzenia" się z pracodawcą
    podczas zwolnienia chorobowego - nie ma przepisu, który by tego zabraniał, a
    wręcz jest nakaz DOSTARCZENIA zwolnienia w przeciągu 7 dni od daty
    wystawienia)

> [...]
    kontrowersyjna
    > sprawa-wcale nie oczywista- dotyczaca premii za ostatni okres kiedy

    ABSOLUTNIE NIC WIĘCEJ NIE PODPISUJ.
    Już samo podpisanie wypowiedzenia było błędem.

> [...]
    > 1. czy umowa jest wypowiedziana prawidlo czy jeszce moge (w marcu
    > wypowiedziana) zglosic sie do sadu? czego moge zadac? przywrocenia do

    1. Umowa jest wypowiedziana nieprawidłowo, możesz żądać od sądu albo
    przywrócenia do pracy albo ODSZKODOWANIA ZA BEZPRAWNE WYPOWIEDZENIE (oprócz
    tego przysługuje ci roszczenie o odszkodowanie ZA CZAS POZOSTAWANIA BEZ
    PRACY, ale tylko w granicach od 1 do 3 miesięcy twojego uposażenia (zaleznie
    od sytażu pracy upracodawcy)

> [...]
    kwoty?
    > czy wogole takie osiadczenie jest wazne?

    Do sądu możesz wystąpić ZAWSZE....

    Po za tym Sąd Pracy nie zajmuje się wszelkimi innymi oświadczeniami NIE
    ZWIAZANYMI ZE STOSUNKIEM PRACY - np. współpracą na innych niż Umowa o Pracę
    zasadach (umowa o dzieło, zlecenie, kontrakt itp itd - ymi sprawami zajmują
    się WYDZIAŁY CYWILNE)

    > 3. wlasnie otrzymalem swiadectwo pracy - ile mam czasu aby podac firme do
    > sadu w zwiazku z wykonywana praca?

    Niestety tylko 14 dni...

    Wyjątkiem jest sytuacja gdy Pracodawca NIE POUCZYŁ cie o TERMINIE i
    mozliwości złożenia skargi, ale wtedy procedura się nieco wydłuża, bo jeśli
    minęło juz 14 dni od daty OTRZYMANIA wypowiedzenia to nakpierw występujesz
    do Rejonowego Sądu Pracy - z pozwem O PRZYWRÓCENIE TERMINU NA WNIESIENIE
    POZWU, i dopiero po przywróceniu terminu wystepujesz z Pozwem Własciwym o
    PRZYWRUCENIE DO PRACY i?LUB odszkodowanie.

    pzdr

    WK

  • 7. Data: 2005-06-16 14:15:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 15 Jun 2005 22:58:58 +0200, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

> [...]
    >podczas zwolnienia chorobowego - nie ma przepisu, który by tego zabraniał, a
    >wręcz jest nakaz DOSTARCZENIA zwolnienia w przeci?gu 7 dni od daty

    Gdzie napisałem, że widzenie z pracodawcą pozwala na zwolnienie?
    Napisałem, że jeżeli pytający podjął obowiązki pracownicze (czyli
    pracę) to już nie był nieobecny w PRACY i można go wtedy zwolnić.

  • 8. Data: 2005-06-16 23:41:23
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    > Gdzie napisałem, że widzenie z pracodawcą pozwala na zwolnienie?
    > Napisałem, że jeżeli pytający podjął obowiązki pracownicze (czyli
    > pracę) to już nie był nieobecny w PRACY i można go wtedy zwolnić.

    Fakt - nie napisałeś, ale intencje wydawaly się oczywiste.
    Z drugiej strony jednak, kolega pytający nic nie mówi o "podjęciu obowiązków
    pracowniczych" w trakcie trwania zwolnienia, jeno o fakcie WRĘCZNIA i
    zmuszenia do podpisania wypowiedzenia umowy podczas trwania zwolnienia, co
    nie jest równoznaczne.

    No chyba, że kolega był na tyle naiwny, że mimo zwolnienia przychodził do
    pracy i tyle, a na dodatek jeszcze podpisał wypowiedznie zamiast pokazać
    figę z makiem - machnąc zwolnieniem i pójść sobie spokojnie do donku.

    Ale pomimo tego wszystkiego Pracodawca jednak NIE MOŻE wręczyć wypowiedzenia
    w czasie trwania zwolnienia chorobowego (chyba, że o fakcie zwolnienia nie
    błświadomy, bo np. pracownik mu nie pokazał) :))

    pzdr

  • 9. Data: 2005-06-19 20:05:16
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 17 Jun 2005 01:41:23 +0200, "Wielki Kot"
    <w...@a...pl> zakodował:

    >Ale pomimo tego wszystkiego Pracodawca jednak NIE MOŻE wręczyć wypowiedzenia
    >w czasie trwania zwolnienia chorobowego

    A to na jakiej podstawie?
    Nie raz i nie dwa SN orzekał, że skuteczne jest wypowiedzenie umowy
    pracownikowi, który pomimo zwolnienia lekarskiego pełnił obowiązki (w
    KP jest mowa o usprawiedliwionej NIEOBECNOŚCI w PRACY).